به گزارش صد کادو، حالا حدودا ۸ سال از رونمایی از «آیین نامه پوشاک حلال» می گذرد؛ آئین نامه ای که به ۱۷ خصوصیت لباس از دیدگاه اسلام اشاره می کرد و با ثبت این عنوان در مجامع بین المللی، ایران نخستین کشوری شد که از عنوان پوشاک حلال بهره برده بود. موضوعی که در سالهای گذشته کمتر به آن پرداخته شده است در حالیکه اگر توجه بیشتری به این بخش می شد، می توانست ایران را به یکی از قطب های صادرات پوشاک حلال تبدیل کند.
آزاده مرادآبادی _ مدرس گروه مد و لباس دانشگاه آزاد اسلامی _ در گفتگو با ایسنا، در رابطه با «پوشاک حلال» توضیح داد: از آنجاییکه هر لباسی دارای چند وجه است، بر این اساس میتوان برای آن شاخص هایی درنظر گرفت که پوشاک حلال بر اساس اصول و قوانین اسلامی و با عنایت به علایق و سلایق فردی، مطابق با همین شاخصها طراحی، تولید و مصرف می شود و می تواند مورد استفاده سایر جوامع بخصوص جوامع اسلامی که این مفهوم در آنجا حائز اهمیت می باشد، قرار گیرد و به شکلی منجر به گسترش ارتباطات و تبادل دانش و اطلاعات شود.
او با اشاره به اینکه آگاه سازی و یادآوری بعد از هر تصمیم گیری نقش بسزایی در پیشرفت فرد و جامعه دارد، اظهار نمود: آئین نامه پوشاک حلال با هدف تبیین توانمندی حیطه مد و لباس در حوزه بین المللی و ترغیب و تشویق طراحان برای پرداختن به طرح های ایرانی _ اسلامی با محوریت حلال از جانب کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان شد تا شاهد انتقال این فرهنگ ملی در قالبی هنرمندانه به سایر جوامع باشیم.
مدرس گروه مد و لباس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بنابراین، نهادهای مربوطه می توانند برای تبیین و تحقق این امر، به صورت هماهنگ و با نمود بیشتری فعالیت کنند و این آئین نامه را به سمع و نظر دغدغه مندان، مدرسان و مسؤلان مربوطه برسانند.
او ضمن اشاره به این که در ابتدا به استفاده از مواد تشکیل دهنده حلال در پوشاک تاکید می شد، اظهار نمود: اما به مرور زمان تلاش هایی صورت پذیرفت تا به جنبه های طراحی، تولید و زوایای بصری این مورد هم پرداخته شود. این که چه قدر این امر موفقیت آمیز بوده است باید افراد متخصصی این روند را رصد و ارزیابی کنند و ببینند چه میزانی از اهداف دنبال شده و به تحقق پیوسته است.
مرادآبادی با اشاره به اینکه رعایت قواعد حلال بعنوان یک راهبرد، گرایش کلی انسان را در پوشش مشخص می کند، اضافه کرد: درست است که عنوان پوشاک حلال با هدفی که گفته شد، اخیرا مطرح گردیده است، اما پیش از این هم افراد، موازین اسلامی را در پوشش خود رعایت می کردند و این گونه نیست که کاملا به این مسأله بی توجه بوده باشند، اما امکان دارد برخی از آنها از مفهوم نمادها و عناصر تشکیل دهنده بعضی از لباس ها بی خبر باشند.
این مدرس دانشگاه در رابطه با میزان فعالیت در حوزه پوشاک حلال بیان نمود: تحقیقات و جستجوها نشان داده است که قبل از مطرح شدن «آیین نامه پوشاک حلال» نگارش هایی در رابطه با چیستی پوشاک حلال و معیارهای آن و اثری که بر جامعه و سلامت فرد می گذارد، صورت گرفته است، حتی در نمودار تحصیلی دانشجویان طراحی لباس هم بخشی از درس نمادشناسی و درس عفاف و حجاب به شکلی این مورد را دربر می گیرد، اما شاید امروز با روی کار آمدن آئین نامه پوشاک حلال و تبیین کلیات اصول استاندارد حلال در پوشاک و سایر آئین نامه های مرتبط، بتوان با نگاه دقیق تری این مورد را یادآور شد.
او با تاکید بر این که لباس ها در نمود شخصیت افراد اثرگذار هستند، اظهار داشت: بنابرقولی، روح انسان تعالی خواه است و جسم انسان هم زینت را می پسندد و فرد به واسطه پوشش و لباس می تواند میان این دو تعادل ایجاد کند؛ ازاین رو باید به تمامی ابعاد پوشش در یک انسان و عناصر مهمی که در جلوه ی زیبایی او مؤثر است، توجه کرد.
مرادآبادی با تکیه بر اهمیت گسترش صادرات به واسطه پوشاک حلال، افزود: وقتی از پوشاک ایرانی بعنوان پوشاک فاخر یاد می نماییم یعنی از هر نظر نیکو و زیباست، از طرفی اگر با حفظ شاخصهای حلال، از ملزومات، نمادها و نقوشی که هویت ایرانی را به تصویر می کشد، با نگاه زیبایی شناسی مطابق با روشهای فنی روز استفاده گردد و طراحی دقیق و اصولی در این حوزه صورت گیرد و مسیر برای تولیدکنندگان و طراحان خوش ذوق و با استعداد هموار شود، میتوان گفت شاهد صادرات موفق تری خواهیم بود.
او در انتها تصریح کرد: لباس نقش یک رسانه را ایفا می کند و علاوه بر انتقال فرهنگ، در انتقال اندیشه هم می تواند نقش مهمی داشته باشد.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By ارتباطات, تولید, زیبایی, فرهنگ