کار دلی برای کودکان با شعار برای کودکان، برای آینده

    Home  /  جشن  /  کار دلی برای کودکان با شعار برای کودکان، برای آینده

کار دلی برای کودکان با شعار برای کودکان، برای آینده Image

کار دلی برای کودکان با شعار برای کودکان، برای آینده

صد کادو: نشست هماهنگی «هفته ملی کودک» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و تعدادی از نمایندگان سازمان های مختلف اجرا شد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، در شروع این جلسه فرهاد فلاح ـ معاون فرهنگی کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان ـ درباره ی شیوه نامه و سرفصل هایی که برای هفته کودک در نظر گرفته شده است، بیان نمود: نشست های تخصصی با مرجع ملی کودک و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره ی شعار هفته ملی کودک برگزار کردیم.
او اضافه کرد: برمبنای شعارهایی که نهادهای بالادستی دارند شامل ریاست جمهوری و آموزش و پرورش که با واژه «برای» شکل گرفته است، مانند «برای ایران، برای مدرسه»، ما نیز برای هفته ملی کودک، شعار «برای کودکان، برای آینده» را در نظر گرفتیم. این شعار این ظرفیت را بوجود می آورد که هر فعالیتی که دستگاه ها شکل می دهند بتوانند از این عبارت استفاده نمایند و اگر مجموعه ای افتتاح می گردد یا فعالیتی شکل می گیرد ظرفیت این شعار به عنوان کلید واژه ای مضاعف یا رسمی قرار گیرد و این امکان فراهم باشد.
فلاح در ادامه درباره ی اهدافی که برای این هفته در نظر گرفته شده است، توضیح داد: بحث برجسته سازی و جو افکار عمومی برمبنای دوران کودکی، خاصیت ها، نیازها، حقوق خردسالان و ارتقاء شرایط زندگی آنها هفته ملی کودک این ظرفیت را بوجود می آورد تا ما از ظرفیت هر سازمانی برای کار رسانه ای و محتوایی و گفتمان سازی استفاده نماییم و درخواست داریم در این حوزه بصورت تخصصی بر طبق نگاهی که هر سازمان دارد عمل کنید. هم گرایی و هم افزایی فعالیتهای تمامی دستگاههای دولتی و نهادهای مردمی فعال در امتداد پشتیبانی از حقوق خردسالان در کشور یکی از مزیت هایی است که در شیوه نامه آمده است و غیر از بحث مخاطبان و متولیان، بحث فعالان و خانواده نیز مدنظر قرار گرفته شده است تا سازمان ها از آن استفاده نمایند.
وی در ادامه درباره ی فرهنگ سازی و ارتقای دانش جامعه و مسئولان نیز تصریح کرد: مدیران و کارشناسان حوزه کودک نسبت به حقوق و نیازهای خردسالان خصوصاً خردسالان با نیازهای ویژه دقت نظر داشته باشند. در نشست هایی که با مرجع ملی حقوق کودک داشتیم روی این مساله تاکید گردید. به نظر می آید در عرصه های سیاستگذاری و قانون گذاری حتی در عرصه برنامه هفتم توسعه، نیاز به بازخوانی و گفتمان سازی در عرصه کودک و نوجوان و پیگیری نیازها و حمایت هایی که باید صورت گیرد لازم است و می تواند سرفصل های جدی در این حوزه بیان کرد که در اهداف خودمان نیز ذکر شده است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری اظهار داشت: مشارکت خردسالان در طراحی و اجرای تمامی برنامه های هفته کودک در فضاهای حامی کودک و استفاده از ظرفیت خود بچه ها برای این فعالیت بسیار مثمر ثمر خواهد بود. معرفی سازمان ها و نهادهای مردمی، خانواده ها و متولیان امر تربیت و آگاهی بخشی نسبت به قوانین و مقررات حوزه اطفال و نوجوان از دیگر اهداف ما در این حوزه است. توجه به خردسالان در حوزه بین المللی خصوصاً خردسالان غزه و فلسطین و بیان موضع دستگاه ها نسبت به وقایع اخیر نیز از دیگر اهداف در این حوزه می باشد.
وی همینطور اظهار نمود: در بحث شیوه نامه، خانواده ها، معلمان، اولیای فرهنگی، دستگاه ها و… همه می توانند ظرفیت خوبی را ایجاد کنند تا توسعه در مخاطبان ایجاد شود. علاوه بر این هم زمان با هفته ملی کودک، هفته جهانی فضا را داریم که این هم ظرفیتی است تا دستگاه ها در نشست شورایعالی فضای کشور عنوان شد و یک روز را به عنوان روز کودک و نوجوان در نظر گرفتیم. نسخه اولیه سند خردسالان در عرصه فضا طراحی شد که در این هفته تصویب و رونمایی می شود.
فلاح در ادامه اظهار داشت: روزشماری که برای این هفته در نظر گرفته شده بصورت کلی در عرصه خانواده، محیط زیست، رشد و شکوفایی، عدالت، حقوق کودکان، هویت و رفاه هستند که هر روز متناسب با آن یک شعار را در بر گرفته است. ۱۴ مهر: برای خانواده کودکان، برای آینده ای امن تر و آرام تر، ۱۵ مهر: برای محیط زیست کودکان، برای آینده ای پاک تر و سالم تر، ۱۶ مهر: برای رشد و شکوفایی کودکان، برای آینده ای پیشرفته تر، ۱۷ مهر: برای شنیده شدن کودکان، برای آینده ای مسئولانه تر، ۱۸ مهر: برای برابری کودکان، برای آینده ای عادلانه تر، ۱۹ مهر: برای هویت کودکان، برای آینده ای روشن تر، ۲۰ مهر: برای رفاه کودکان، برای آینده ای باکیفیت و آسایش بالاتر، شعارهای این هفته هستند.
وی همینطور درباره ی شیوه پیگیری کار در استانها نیز اظهار داشت: صدمه ای که در این عرصه پیش بینی می نماییم نهادها باید تدابیری در نظر بگیرند که همراه با تغییرها در استانداری ها، سازمان و اداره ها صدمه ای به این مورد وارد نشود. چون تغییرها موجب می شود این مورد از سرفصل برنامه ها برداشته یا کمرنگ شود که نیاز به تاکید و پیگیری مجدد دارد تا جایگاه این مورد حفظ و از اولویت کار خارج نشود.
فلاح اظهار داشت: کانون در دو مقطع کودک و نوجوان فعالیت دارد که از هم تفکیک شده اند. طبق تقویم جهانی هر کشوری برای خود یک هفته ملی کودک تعیین می کند و ایران نیز در این بازده زمانی برگزیده است که برمبنای تاییدیه یونیسف خردسالان زیر ۱۸ سال انتخاب شده و تقسیم بندی هایی که در عرصه حقوقی فرهنگی صورت می گیرد براین اساس است. کانون پرورش فکری تفکیک جدی در عرصه کودک و نوجوان دارد، اما اینجا مبنا یونیسف است.
معاون فرهنگی کانون اظهار نمود: هفته ملی کودک سال اول برگزاری خودرا پشت سر نمی گذارد و سازمان ها و نهادها از سابقه این برنامه اطلاع دارند. تقویم هفته ملی کودک به عنوان یک هفته جامع و ملی دیده شده و این پیش فرض وجود دارد. ما با نهادهایی که درگیر اصلی هستند، مانند مرجع ملی کودک، سازمان ملی تعلیم و تربیت، صداوسیما و… هیئت مرکزی را تشکیل دادیم و تمام نکته ها را در نظر گرفتیم تا به این شیوه نامه رسیدیم. ما هیچ نهادی را ملزم به انجام شیوه نامه نمی نماییم و این فقط برای ارائه موضوع است. همه سازمان ها بر طبق اقتضائات داخلی خود با موضوع کودک در این هفته برنامه های خودرا پیش خواهند برد. همانطور که اعلام گردید این شیوه نامه ابلاغی و الزامی نیست و سازمان ها در چهارچوب کاری خود در این یک هفته برنامه های خودرا اجرائی خواهند کرد. اگر در این یک هفته گفتمان صورت گیرد و رسآن های شود اساسا اتفاق های بسیار خوبی رقم خواهد خورد.
او افزود: برخی از سازمان ها موضوع شان کودک و نوجوان است مانند کانون که برهمین اساس کل سال برایش هفته کودک و نوجوان است و باید به این امر بپردازد. موضوع کودک در کل سال موضوعیت دارد. اما نهادهای دیگر مانند محیط زیست، هلال احمر و… مخاطب فراگیر دارند و این هفته مقدمه ای است تا روی این مورد کار کنند. نهادهایی که درگیری جدی با این مورد دارند، برنامه ریزی لازم را انجام داده اند اما دیگران هم اگر فعالیتی در این عرصه داشته باشند خوب است. در سالهای گذشته شعارها بسیار ریز می شدند و ما به چالش می خوردیم. اما امسال موضوع به صورت کلی است و راه برای حضور تمام نهادها باز است و هر سازمانی می تواند در این بخش حضور داشته باشد و فعالیت خودرا انجام دهد.
فلاح در انتهای سخنان خود اظهار داشت: ما از حضور همه نهادها استقبال می نماییم و این آمادگی را داریم تا بتوانیم این جلسه ها را فصلی برگزار نماییم به شرط آنکه افراد حاضر تغییری نکنند و آورده لازم را داشته باشند.

تغییر قوانین و مقررات حوزه کودک و نوجوان
در ادامه این جلسه محمود علیگو – مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری ـ ضمن تقدیر از کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان اظهار داشت: بمناسبت هفته کودک، کانون پرورش فکری پای کار آمد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز کنار کار بودند و شیوه نامه تدوین شد. به نظرم شعار خوبی انتخاب شده است و اسامی روزهایی که اشاره شده نیز خوب هستند. ما سه کار آماده رونمایی داریم که طی صحبت هایی که در نشست های قبلی بیان شده پوشش داده می شوند. نخست، تغییر قوانین و مقررات حوزه خردسالان و نوجوانان است که کار بهادار ای است.
او افزود: در پروسه حمایت های اجتماعی از خردسالان و نوجوانان یکی از چالش هایی که همیشه وجود داشته نحوه مواجه با خردسالان و نوجوانان در معرض خطر است که این مورد سازوکار درستی نداشته است و حالا این سازوکار تدوین شده و نسخه اولیه آنکه درباره ی خردسالان کار و خیابان است تدوین شده و آماده رونمایی است.
مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اضافه کرد: علاوه بر این، رادیو تهران و شهرداری تهران یک کار مشارکتی در دست دارند. ۱۹ مهر برنامه ای با یکی از فرهنگسراها خواهیم داشت که صحبت های اولیه از نظر آموزش شهروندی انجام شده که می تواند تبدیل به یک برنامه منسجم ملی در سطح روسای یکی از قوا شود. برنامه های کوچک دیگری داریم که در عرصه تخصصی اطفال و نوجوانان قرار می گیرد. ما هیچ گاه ناظر خردسالان در کشور نبودیم و قشر خاصی را هدف قرار ندادیم. در امر بودجه ریزی این پیشنهاد از طرف ما شد و کانون پرورش فکری در این حوزه نقش جدی برعهده دارد.

مطالبه کنید تا بهتر انجام وظیفه کنیم
در بخش پایانی این نشیت نیز حامد علامتی ـ مدیرعامل کانون ـ ضمن محکوم کردن جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان بیان نمود: غرض از نام گذاری هفته کودک به زعم من فراتر از عملکرد و برنامه های نهادهاست. هر دستگاهی برای خود برنامه ای برای این هفته در نظر گرفته است و وظایف خودرا انجام می دهند. همه باید تلاش کنند تا در این هفته همه نگاه ها و افکار متوجه مساله کودک باشند. از محیط زیست تا صداوسیما هر کدام وظایف مهمی در این حوزه دارند اما تفاوت امسال با سال قبل در سیاستگذاری ها وصل کردن خانواده به هفته کودک است. کودک به تنهایی مخاطب ما نیست و اگر می خواهیم توجهات را جذب نماییم باید اولیا کودک شامل خانواده و مسئولان را نیز متوجه این امر نماییم.
او بر اهمیت ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به کودک به عنوان یک کار دلی تصریح کرد و اظهار داشت: بر طبق آمار جهانی ما تمام خردسالان زیر ۱۸ سال را مدنظر قرار می دهیم و مقرر است در این یک هفته به صورت گسترده نیازهای او را رسانه ای نماییم. برای حوزه نوجوان نیز به وقتش برنامه ریزی خواهیم کرد و نهادهای دیگر را پای کار خواهیم آورد. ما نیازمند گزارش نهادها نیستیم و امیدواریم هرکسی در هر سیستمی که هست خودجوش در این حوزه عملکرد فعال داشته باشد. حداقل آن این است که مدیران خودرا نسبت به این امر آگاه کنید چونکه گفتمان سازی اگر درست صورت گیرد تبدیل به مطالبه می شود.
بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل کانون علامتی بیان نمود: در این عرصه از دستگاههای دولتی خیلی نتیجه نمی گیریم، چونکه وظایف و اختیارهای خودشان را دارند و اگر همان را درست انجام دهند کافی است؛ بدین سبب باید مردم، خانواده ها و گروههای مردم نهاد را درگیر کرد تا مطالبه گری صورت گیرد. در این صورت ما می توانیم وظایف خودرا بهتر انجام دهیم.
در این جلسه یوسف قاسمی نماینده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مجید اسماعیلی نماینده مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری، لیلا ولی زاده نماینده سازمان بهزیستی کشور، مژگان فرهبد نماینده پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، علی حسن عزیزپوریان معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، معصومه فرهوش نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علیرضا قربانی نماینده سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سجاد عباسی نماینده حوزه هنری کودک و نوجوان، محمد عبدالعلی پور نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مهدی بهرامی نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی فراجا، امیرعلی فضلی نماینده کمیته امداد امام خمینی(ره)، حسین کرمان پور نماینده وزارت بهداشت، مهدی فیروزه نماینده سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، مریم اسماعیلی نماینده نهاد کتابخانه های عمومی، هرکدام به صورت جداگانه درباره ی برنامه های خود در این هفته به ایراد سخن پرداختند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای کار دلی برای کودکان با شعار برای کودکان، برای آینده بسته هستند Date | 04/10/2024