آنچه در نمایشگاه ایران نوشت می گذرد ۸۰ برگ حسن یزدانی ۳۵ هزار تومان!

    Home  /  جشن  /  آنچه در نمایشگاه ایران نوشت می گذرد ۸۰ برگ حسن یزدانی ۳۵ هزار تومان!

آنچه در نمایشگاه ایران نوشت می گذرد ۸۰ برگ حسن یزدانی ۳۵ هزار تومان! Image

آنچه در نمایشگاه ایران نوشت می گذرد ۸۰ برگ حسن یزدانی ۳۵ هزار تومان!

به گزارش صد کادو، دهمین دوره از نمایشگاه «ایران نوشت» سال جاری هم دایر شده است تا در ایام منتهی به شروع سال تحصیلی محلی برای عرضه نوشت افزار ایرانی به دانش آموزانی باشد که یا به دنبال طرح های متفاوت و جذابی از تصاویر شهدا بر نوشت افزار می گردند و یا مجذوبِ دفترهایی با نقش حسن یزدانی و «پسردلفینی» می شوند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، نمایشگاه «ایران نوشت» امسال درحالی شروع شد که افتتاحیه رسمی آن دو روز پس از شروع به کار این نمایشگاه با حضور حداقلیِ مسئولان مربوط به بخش فرهنگی این حوزه اجرا شد. نمایشگاهی که از دوره نخست با تأکید بر خودکفایی در تولید لوازم التحریر و نوشت افزار با هدف ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی شروع به کار کرده است و بنظر می رسد یکی از حداقلی ترین موضوعات برای نشان دادن پشتیبانی از این نمایشگاه، توجه بیشتر مسئولانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان، طراحان شخصیت و… باشد.
یکی از تفاوت های اصلی امسالِ نمایشگاه ایران نوشت جابه جایی مکان برگزاری آن از مرکز کانون پرورش فکری خردسالان و نوجوانان در خیابان حجاب به مصلی امام خمینی (ره) تهران است. موضوعی که هرچند رضایت غرفه داران را در پِی داشته است، اما به سبب برخی ناهماهنگی ها برای ورود به محوطه مصلی موجب نارضایتی بازدیدکنندگانِ نمایشگاه شده است. در حقیقت آنهایی که تصمیم می گیرند با مترو خودرا به نمایشگاه برسانند و در ایستگاه «مصلی» از مترو پیاده می شوند، امکان ورود به نمایشگاه از این درب را ندارند و باید تا درب شماره یک (درب شهید بهشتی) حدودا ۱۰ دقیقه پیاده روی کنند؛ موضوعی که به سبب گرمای هوا و مدت زمانی که هر خانواده برای بازدید از نمایشگاه درنظر گرفته است، موجب گلایه آنها می شود.

با این وجود تقریباً بگفته بیشتر غرفه داران، جابه جایی محل برگزاری بر میزان استقبال از نمایشگاه ایران نوشت در مقایسه با سالهای قبل افزوده است، به گونه ای که تعدادی از غرفه داران با خوشی اعلام می کردند: « فکر نمی کردیم ظرف سه روز موجودی غرفه تا این اندازه فروش بره، باید باردیگر از انبار محصول بیاریم.» هرچند نمی توان از این نکته غافل شد که دو روز نخست برگزاری نمایشگاه همزمان با تعطیلات آخر هفته بود و همین مورد نیز بر میزان استقبال از نمایشگاه موثر بوده است.

نمایشگاه ایران نوشت در دو رواق روبروی هم در محل مصلی امام خمینی (ره) انجام می شود. یک رواق مربوط به محصولاتی مانند دفتر، مداد، خودکار، ماژیک و… است و فروشندگانِ کوله پشتی، بازی های فکری، ماکتِ کره زمین و… نیز در رواق دوم حضور دارند. محصولاتی که در رواق دوم ارائه می شوند به سبب نوع کاربردی که دارند، گران تر از محصولات رواق اول هستند و همین مساله سبب شده است این بخش خلوت تر از بخش اول باشد.

بازدید از نمایشگاه ایران نوشت از ساعت ۱۵ شروع شده و هرچه به عصر نزدیک تر می شویم، حجم بازدیدکنندگان نیز بیشتر می شود. به اعتقاد خود فروشندگان پیکِ حضور مردم از ساعت ۱۷ تا ۲۰ است که هم هوا خنک تر شده و هم ساعت کاری ادارات به پایان رسیده است. نکته قابل توجه در این بین حضور اقشار مختلف با پوشش های ظاهری متفاوت می باشد که نشان میدهد نمایشگاه ایران نوشت تنها برای یک گروه خاص طراحی نشده است.

پخش آهنگ هایی با مضامین حماسی و تشویق به حمایت و خرید کالای ایرانی تقریباً در تمام مدت برگزاری نمایشگاه ادامه دارد. موضوعی که دقیقا با سیاستِ برگزاری نمایشگاه ایران نوشت و محصولاتی که ارائه شده اند، مطابقت دارد. در این نمایشگاه خبری از لوازم التحریر با طرح شخصیت انیمیشن های خارجی مانند مرد عنکبوتی، باربی، فروزن، باب اسفنجی و… نیست. طرح های اسلیمی ایرانی، تصویر شهدا و نامدارانِ معاصر همچون تصویر قهرمانانِ ورزشی و تصاویر شخصیت انیمیشن های «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» بر بیشتر محصولاتِ ارائه شده در نمایشگاه نقش بسته است. البته برخی محصولات هم در نهایت سادگی و تنها با رنگ بندی های متفاوت ارائه شده اند که بگفته فروشندگان، مخاطب خاص خودرا دارند. از طرف دیگر امسال برخلاف سالیان قبل نوشت افزار با طرح نامداران کهن ایرانی همچون آرش کمانگیر، کاوه آهنگر و… در نمایشگاه به چشم نمی خورد.
طراحی شخصیت و بازارپردازی آن (چرخه ای شامل تولید محتوا برای شخصیت خلق شده مانند ساخت انیمیشن، طرحی کتاب و… ) یکی از موضوعات مهم در موفقیت فروشِ نوشت افزار است. درحقیقت کودک و یا نوجوان باید از قبل با یک شخصیت آشنایی داشته باشد تا جذب لوازم التحریری شود که تصویر شخصیت بر آن نقش بسته است. به عنوان مثال بگفته فروشندگان، به خاطر همین بازار پردازیِ صحیح، استقبال از طرح انیمیشن های ایرانی «پسر دلفینی» و «بچه زرنگ» بالاتر از سایر طرح ها بوده است.

برمبنای آن چه که فروشندگان اعلام می کنند و حضور افراد در غرفه ها نشان می دهد، در بین لوازم التحریر تصاویر شهدا، استقبال از نوشت افزارهایی با تصاویر شهید سلیمانی بالاتر از سایر طرح ها بوده است. البته باتوجه به حادثه شهادت آیت الله ابرهیم رئیسی و همراهان او و همین طور ترور شهید اسماعیل هنیه در مدت اخیر، نوشت افزارهایی با تصاویر این شهدا نیز در غرفه ها برای فروش وجود داشت. پشت جلدِ دفترهایی که با تصاویر این شخصیت ها طراحی شده نیز توضیحات کوتاهی درباره ی هر شخص و محل و زمان شهادت وی قید شده است. قیمت این دفترها بسته به میزان برگه ها و ضخامت جلدشان از حدود ۲۰ هزارتومان تا ۷۵ هزار تومان متغیر است.

غرفه های محدودی نیز دفترهایی با طرح و نقش قهرمانان ورزشی کشور همچون حسن یزدانی، محمدهادی ساروی، رحمان عموزاد و… می فروشند که بگفته فروشندگان بیشتر مورد استقبال پسرها قرار گرفته است.

این دفترها ۸۰ برگ بوده و با قیمت ۳۵ هزارتومان به فروش می رسد.

در بعضی غرفه ها نیز دفترهایی با طرح و نقش دستاوردها و پیشرفت های علمی ایران همچون «بره شبیه سازی شده ایرانی» و «ناو جماران» به فروش می رسد. البته پشت جلد این دفترها توضیحی درباره ی تصویری که روی آنها نقش بسته بود وجود ندارد تا کودک و نوجوان بتواند ارتباط بیشتری با آنها بگیرد و لازم است فروشنده حتما توضیحاتی شفاهی درباره ی این دفترها عرضه نماید.
برخلاف سایر نمایشگاه های اینچنینی که می بایست قبل از آغاز، متقاضیانِ غرفه قیمت محصولاتی که ارائه می دهند را اعلام کنند تا در صورت نیاز تعدیل شود، اما به سبب نظارت اتحادیه بر قیمت گذاری ها و فضای رقابتی بازار این اتفاق در نمایشگاه «ایران نوشت» نیفتاده است چونکه بگفته فروشندگان، نرخها در بیشتر غرفه هایی که وسایل مشابه عرضه نموده اند مانند یکدیگر است. البته برخی خانواده ها چنین نظری ندارند و معتقدند قیمت کالاهای مشابه از یک غرفه به غرفه دیگر متفاوت است؛ هرچند برمبنای مشاهدات خبرنگار ایسنا، این تفاوت قیمتی که بازدیدکنندگان به آن اشاره می کردند مربوط به اقلام مصرفی مانند دفتر، مداد، پاک کن و… نبوده و بیشتر مربوط به کالاهایی مانند کلاسور، تخته وایت بُرد و… است.

از طرف دیگر صحبت با خانواده ها بیان کننده این مساله است که قیمت کالاهایی که در نمایشگاه «ایران نوشت» ارائه می شود تفاوتی با مغازه های سطح شهر ندارد. یکی از مادرانی که به همراه سه فرزند خود به نمایشگاه آمده است با اشاره به همین موضوع، می گوید: «ما ساکن منطقه ۱۰ تهران هستیم. پیش از این که برای بازدید از نمایشگاه بیام قیمت برخی اقلام رو از محل گرفته بودم و الان می بینم تفاوتی با مغازه ها نداره، تازه اگر می خواستیم از مغازه خرید نماییم تنوع محصولات خیلی بیش از اینجا بود و بچه ها حق انتخاب بیشتری داشتند. فکر می کنم نمایشگاه سالهای قبل خیلی بهتر برگزار می شد.» او درباره ی هزینه تامین نوشت افزار برای سه فرزندش نیز توضیح داد: «تقریبا با هزینه لباس فرم مدرسه و وسایلی که باید براشون میخریدم ۲۰ میلیون تومان هزینه کردم که بخش زیادی از خریدها هم کالای ایرانی بودند.»
برخی از غرفه ها نیز به صورت متمرکز تنها ارائه دهنده کوله و کفش هستند. کوله هایی که جنس بدنه آنها مقاوم و محکم است، اما تقریباً بیشتر آنها بَندهای ضعیفی دارند و این مساله از چشم خانواده ها نیز دور نمانده است. یکی از بازدیدکنندگان که درحال بررسی یک کوله است، می گوید: «پسرم کلاس سومه. برای مقطع پیش دبستانی یک کوله ایرانی براش خریدیم که همون یکسال بیشتر دوام نداشت و لازم شد تعمیرش نماییم، اما کوله خارجی که از سال اول دبستان براش خریدیم رو سه ساله داره استفاده می کنه و هنوزم میشه ازش استفاده کنه، فقط از طرحش خسته شده. قصد خرید کوله داشتیم ولی الان می بینم که ارزش نداره بخوام یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای کوله ای که بند مناسبی هم نداره هزینه کنم.»

در بین بازدیدکنندگان نمایشگاه که اکثرا به صورت خانوادگی به مصلی امام خمینی (ره) آمده اند، دختران و پسران تقریباً با درصد برابری حضور دارند، اما بگفته فروشندگان، نوع کالایی که خریداری می کنند متفاوت می باشد. دختران مشتری پر و پا قرص استیکرها، برچسب ها و اقلام فانتزی تر هستند و پسران جذب نوشت افزارهایی با نقش قهرمانان ورزشی می شوند.
بگفته فروشندگان، اجاره غرفه در این نمایشگاه بصورت متراژی با طراحی غرفه متری حدودا ۳ میلیون تومان بوده است. عدم تهویه مناسب خصوصاً در زمان هایی که تعداد بازدیدکنندگان بیشتر می شود، مهم ترین موضوعی است که هم فروشندگان و هم غرفه داران نسبت به آن گلایه دارند. هرچند تعدادی از فروشندگان می گویند: «خودمون از شرایط مصلی خبر داشتیم و اینجا رو انتخاب کردیم.»

دغدغه معرفی اماکن گردشگری ایران، حیوانات بومی کشور، سنت ها، آیین ها و اعیاد بوسیله نوشت افزارها برای گروه سنی خردسالان دبستان و پیش دبستانی نیز همچون مسائلی است که در این دوره از نمایشگاه به چشم می آید. یکی از این اقلام، بسته ویژه رنگ آمیزی است که این امکان را فراهم نموده که با اسکن QR code، کودک بتواند پادکست مخصوص معرفیِ آن چه که درحال رنگ آمیزی آنست را بشنود. این بسته با دو قیمت ۱۱۰ هزارتومان و ۱۵۰ هزارتومان ارائه می شود.
در این دوره از نمایشگاه «غرفه نسیم مهربانی» نیز برای جمع آوری نوشت افزار برای دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار طراحی شده است که مردم و یا غرفه داران می توانند کمک های خودرا به دست این خردسالان برسانند.
رونمایی از محصولات و نوشت افزار تولید شده با نقش و طرح «شهید ریحانه سلطانی نژاد» معروف به دختر کاپشن صورتی با گوشواره های قلبی که در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به شهادت رسید، از اتفاقات دیگر دهمین دوره نمایشگاه ایران نوشت است. بر این اساس محصولاتی مانند دفتر، کوله، جامدادی، روبالشی و… با طرحی از این شهید نیز به فروش می رسد.

نمایشگاه ایران نوشت از ۱۵ تا ۳۱ شهریور همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۲۲ در محل مصلی امام خمینی (ره) برقرار است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | 0 Date | 10/09/2024

leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.