به گزارش صد کادو، دبیر ساماندهی کارگروه مد و لباس ضمن اشاره به جزئیات اقدامات این نهاد در سه سال گذشته، پرهیز از اقدامات کاریکاتوری را یکی از مهم ترین دستاوردهای این دوران خواند و توضیحاتی درمورد علل شکل گیری جشنواره «مُد مُوقر»، طراحی «کد شیما»، صدمه شناسی ادوار جشنواره مد و لباس فجر و… ارائه نمود.
سجاد لطفی در گفتگوی تفصیلی با ایسنا، با تکیه بر این که کلیدواژه «تحول» در دولت شهید آیت الله رئیسی سر لوحه اقدامات قرار گرفته بود، اظهار داشت: وضعیت جامعه بخصوص در ساختار اداری کشور نیازمند تحول بود. در واقع تحول تبدیل به گفتمانی شد که از یک سو باید در لایه سیاستگذاری خویش را نشان می داد و از طرفی باید در روند اجرایی پیاده می شد.
لزوم نگاه فرا دستگاهی به حوزه مد و لباس
وی ضمن اشاره به این که در حوزه مد و لباس بر مبنای مستندات موجود، رویکرد تحولی اجرایی شده است، بیان نمود: کارگروه ساماندهی مد و لباس محلی با ظرفیتهای فراوزارتخانه ای است که باید نقش دستگاه ها در آن دیده شود اما در دولت قبل تبدیل گشته بود به کارگروه ساماندهی مد و لباسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی! درحالی که این واژه غیرقانونی می باشد. دولت سیزدهم با نگاه حل مساله جایگاه فرا وزارت خانه ای کارگروه ساماندهی مد و لباس را احیا کرد که یکی از مصادیق آن برگزاری حدود ۱۳ جلسه در طول سه سال قبل بود. این درحالی است که طی ۸ سالِ دولت قبلی تنها ۵ جلسه در این رابطه تشکیل شده بود.
بیشتر بخوانید:
سه کار مهم دولت سیزدهم در حوزه مد و لباس
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: در سه سال قبل نوع نگاه به حوزه فشن تغییر نمود. تلاش کردیم این حوزه بازشناسایی شود و حتی با رویکرد اقتصادِ فرهنگ تحولات مد و لباس را بررسی نماییم. در این حوزه باید سودآوری برای فعال صنعت پوشاک را در نظر می گرفتیم تا بر این اساس چارچوب های فرهنگی – اجتماعی را ایجاد نماییم. این بخش علیرغم دشواری هایی که داشت اما تا حد زیادی محقق شد.
تعیین تکلیف آئین نامه های مغفول مانده
وی ضمن اشاره به این که کارگروه ساماندهی مد و لباس بر مبنای آئین نامه اجرایی هیئت وزیران موظف است که هرجا احتیاج به مصوبه، قانون یا دستورالعمل است آنرا تدوین و تصویب کند، اظهار نمود: بر این اساس حدود ۵ مصوبه ابلاغی که حوزه مد و لباس کشور را تحت تأثیر قرار می دهد بازبینی کرده یا از نو تدوین، تصویب و ابلاغ کردیم. بعنوان مثال صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایرانی – اسلامی (ایونت ها) در این زیرشاخه قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
بلبشویی به نام «ایونت پوشاک»
لطفی اظهار داشت: دستورالعملی دیگری که در آئین نامه اجرایی هیئت وزیران جزء وظایف صدا و سیما بود حدود ۱۵ سال گرفتار ترک فعل شده بود اما سر انجام در این دولت تصویب و ابلاغ گردید. با این وجود تازه ابتدای کار هستیم و از این به بعد باید به سراغ پایش اجرای مصوبات ابلاغ گردیده برویم که امیدواریم در دولت بعدی هم با همین رویکرد اجرایی شود، در غیر این صورت اقدامات سه سال قبل ابتر و ناقص می ماند.
آسیب شناسی ۱۱ دوره جشنواره مد و لباس فجر
وی ضمن اشاره به صدمه شناسی یازده دوره قبلی جشنواره مد و لباس فجر، اظهار نمود: کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم تنها اداره کننده جشنواره نبود، بلکه زیربار تحول رفتیم و تا حد زیادی آنرا محقق کردیم. این مورد دغدغه اصلی ما بود که بفهمیم چرا آثار برگزیده ادوار جشنواره به ویترین بازار نمی رسد؟
تلاش برای تلفیق هنر و صنعت
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: زمین بازی جشنواره مد و لباس فجر را دگرگون کردیم؛ پیش از این تنها طراحان و هنرمندان مخاطبان اصلی جشنواره بودند، اما تصمیم گرفتیم اتاق های طراحی ویژندها (برندها) هم مخاطب جشنواره باشند و طاووس زرین و سیمین دریافت نمایند تا به شکل همزمان به هنر و صنعتِ مد و لباس نگاه شود. کارگروه ساماندهی مد و لباس در این دوره متوجه شد که نمی توان ویژندهای صنعتی، کارگاه های تولیدی، نظارت بر بازار، مالیات ها، تعرفه های گمرکی و… را در این عرصه نادیده گرفت و بعنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به هنرمندان پرداخت.
وی با اشاره به اینکه اگر نگاه به حوزه مد و لباس جزیره ای باشد، هیچ هم افزایی و اقدام مشترکی صورت نمی گیرد، اظهار نمود: حالا از راه حکمرانی پلتفرمی، سامانه «کد شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) را به سامانه جامع تجارت در وزارت صمت متصل کرده ایم تا اقدامات به شکل فراوزارتخانه ای دنبال شود. البته نمی توان منکر برخی مشکلات اجرایی شد که برای این بخش هم پیگیری و مطالبه جریان دارد.
حذف اعمال نظارت سلیقه ای با «کد شیما»
لطفی دیگر رویکرد تحولی دولت سیزدهم در حوزه مد و لباس را «نظارت پیشینی» معرفی نمود و توضیح داد: این یعنی از نقطه آغاز زنجیره طراحی و تولید، نظارت را جاری نماییم تا مجبور نشویم وقتی لباس به مرحله عرضه در ویترین می رسد، دستور جمع آوری آنرا بدهیم و بعد همان لباس سر از بازار زیرزمینی درآورد. پس در این حوزه «کد شیما» را به شناسه کالا متصل کردیم که بعنوان مثال بتوانیم جلوی طراحی و تولید شلوار زاپ دار را بگیریم و کد ۱۶ رقمی «شیما» کنار شناسه کالا قرار گیرد که ضابط فراجا یا بازرس اتحادیه که برای بازرسی می رود با یک پلت فرم و از راه QR code ببیند پوشاک شناسه دارد یا خیر. در این شرایط است که اعمال نظارت سلیقه ای هم کنار می رود و این دقیقاً یک رویکرد تحولی است.
پرهیز از اقدامات کاریکاتوری
وی ادامه داد: از طرفی در زنجیره مد و لباس طراح بعنوان مغز متفکر دیده می شود، اما در این بخش متوقف نمی شویم که اقدامات و سیاست ها کاریکاتوری شود؛ بلکه به سراغ سازمان امور مالیاتی می رویم تا برای لباس هایی که «کد شیما» گرفتند، تخفیف مالیاتی بگیریم و در این نقطه است که اقتصاد فرهنگ خویش را نشان داده است.
بیشتر بخوانید:
وقتی حجاب استایل ها منجی می شوند!
ارائه پیشنهاد جایگزین با لحاظ خطوط قرمز
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تبلیغات را از ارکان مهم در حوزه مُد دانست و اظهار داشت: تأثیر تبلیغات ایجابی و سلبی است. در بُعد ایجابی تصمیم گرفتیم قسمت «رسانه و مد» را به جشنواره مد و لباس فجر اضافه نماییم درحالی که پیش از این چنین تصمیمی یک تابو به حساب می آمد. در حوزه نمایش لباس یکسری منویات و خطوط قرمز وجود دارد، اما باید با وجود همین ملاحظات پیشنهادات جایگزین به فعالان حوزه عرضه دهیم که با اجرای یک دوره از آن اتفاقات مثبتی رخ داد. ما تصمیم نداریم یک فرد را بعنوان مدل برجسته نماییم، اما درعین حال باید تن خور لباس نمایش داده شود که در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر برای نخستین بار این اتفاق رخ داد و روی آگهی نماهای شهری روئیت شد.
مخالف «حجاب استایل ها» هستیم
وی با اشاره به اینکه مخالف «حجاب استایل ها» هستیم، اظهار نمود: در این شرایط معتقدیم باید الگوهایی عرضه دهیم که جایگزین «حجاب استایل ها» شود؛ نمی توان بدون این که پیشنهاد جایگزین داشت صرفاً مخالفت کرد. تبلیغات درحوزه پوشاک یک مبحث حیاتی می باشد که زنجیره فروش را تکمیل می کند.
دلایل شکل گیری جشنواره «مُد مُوقر»
لطفی در رابطه با جشنواره «مُد مُوَقّر» (بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر) هم توضیح داد: در واقع جشنواره مد و لباس فجر تا پیش از این باوجود ذکر واژه «بین المللی» اما به شکل ملی اجرا می شد ازاین رو تصمیم گرفتیم از سال جاری دیگر از این رویکرد فاصله بگیریم و بر این اساس به فکر راه اندازی جشنواره «مُد موقر» افتادیم. این کار یکبار در دولت قبلی سابقه داشته است.
وی ادامه داد: حالا در حال کارهای مقدماتی جشنواره «مُد موقر» هستیم؛ فعلاً پوستر جشنواره رونمایی شده است و مقرر است در ایام پایانی مهرماه سالجاری برگزار گردد.
بیشتر بخوانید:
انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز
وی درمورد انتقال دبیرخانه این رویداد به شیراز، بیان نمود: یکی از شعارهای دولت سیزدهم عدالت فرهنگی بود ازاین رو این که همه جشنواره ها در تهران برگزار گردد با این رویکرد همخوانی ندارد به همین خاطر به فکر کار در استان هایی که ظرفیتهای خوبی دارند هم هستیم. شهر شیراز ظرفیت بین المللی خوبی دارد و این کمک می نماید شیراز در این فستیوال بین المللی طی سالهای بعد تبدیل به یک برند در بین فستیوال های معتبر جهانی شود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در انتها تصریح کرد: برنامه ریزی های این جشنواره هنوز نهایی نشده است اما تصور می کنم حدود ۱۰ تا ۲۰ کشور بتوانند در جشنواره شرکت نمایند و ظرفیت تعامل فرهنگی فراهم گردد و بتوانیم مد موقر و پوشیدگی را که ریشه در فرهنگ و میراث چند هزارساله ما دارد به جهانیان معرفی نماییم. مد موقر یا مد پوشیده حتی در کشورهای اروپایی هم نمایندگانی دارد که می توانند مخاطب جشنواره مد موقر باشند.
منبع: صد کادو
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, جشن, جشنواره, سازمان