«سریال یاغی»، «توهین عنکبوت مقدس»، «سعید پورصمیمی» و… که در روزهای اخیر از حاشیه های فضای فرهنگی و هنری ایران بودند، حالا در کنار حوادثی چون متروپل آبادان، در فهرست بیشترین جست وجوهای گوگل ایرانیان در خردادماه سال جاری قرار گرفته اند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، درحالی که هنوز هم سهم استان هایی همچون سیستان و بلوچستان (ضریب نفوذ پهن باند همراه: ۸۷.۰۴) در مقایسه با تهران (ضریب نفوذ پهن باند همراه: ۱۳۰.۷۵) و البرز (ضریب نفوذ پهن باند همراه: ۱۳۹.۵۶) در زمینه ضریب نفوذ اینترنت پهن باند قابل قیاس نیست، بررسی های اخیر نشان می دهد، این حواشی هستند که غالب استفاده کاربران ایرانی از اینترنت را به دست گرفته اند.
داده های گوگل ترند (یکی از سرویسهای مجانی شرکت گوگل که میزان جست وجوی موضوعات مختلف را به تفکیک کشور و حتی شهر استخراج می کند) نشان داده است که «متروپل آبادان»، «سریال یاغی»، «روز دختر»، «ولادت امام رضا(ع)»، «جومونگ»، «الهام چرخنده»، «توهین عنکبوت مقدس»، «یارانه خرداد»، «آبله میمون»، «سعید پورصمیمی»، «امتحانات خرداد» و «قرعه کشی خودرو»، بیشترین واژه های جست وجوشده در گوگل توسط ایرانیان در خردادماه ۱۴۰۱ بوده است.
ازاین رو، در این گزارش به بررسی جزئیات بعضی از این جست وجوها که جزء موضوعات حاشیه ساز حوزه هنر و فرهنگ هم بوده اند، می پردازیم.
همراهی و انتظار برای «یاغی» از کجا آغاز شد؟
مجموعه ای که گفته می شود شخصیت اول داستان آن، نوعی ادای دین به شخصیت رمان «داستان جاوید» اسماعیل فصیح است، این روزها علاوه بر اینکه اظهارنظرهای گوناگونی را در بر داشته، به یکی از ترندهای شبکه های اجتماعی تبدیل گشته. «یاغی» به کارگردانی محمد کارت در سال ۱۴۰۰ ساخته شده و این روزها از شبکهی نمایش خانگی درحال پخش است.
این در شرایطی است که داده های گوگل ترند از آن حکایت می کند که محبوبیت کلیدواژه «سریال یاغی» در بین جست وجوهای ایرانیان در گوگل در فاصله ماه مه تا ژوئن به بیشترین میزان خود در ۹۰ روز اخیر رسیده است. با عنایت به اینکه گوگل ترند عدد ۱۰۰ را بعنوان بالاترین امتیاز محبوبیت برای یک عبارت جست وجوشده در نظر می گیرد، جست وجوی «سریال یاغی» یک مرتبه در روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به ۱۰۰ و یک مرتبه هم در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به حوالی این میزان رسیده است.
بررسی ها این میزان از محبوبیت را البته بیشتر معنادار می کند؛ براین اساس، روز ۲۶ خرداد، زمان انتشار قسمت پنجم این سریال و روز ۱۹ خرداد هم زمان انتشار قسمت چهارم این سریال بوده است.
در عین حال، همین بررسی ها می گوید که مخاطبان این سریال از قسمت چهارم به بعد توجه بیشتری به آن داشته اند که این هم خود ناشی از تاثیرات ترند شدن ویدیوهایی از این مجموعه در شبکه های اجتماعی، بعد از انتشار قسمت های آغازین است که به قول برخی مخاطبان، توجه آنها را به تماشای آن و انتظار برای قسمت پنجم جلب کرده است.
امتیاز محبوبیت «سریال یاغی» در بین جست وجوی کاربران در ۹۰ روز اخیر
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By اینترنت, سرویس, شركت, فرهنگ