مرکزی دبیر شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب کشور اظهار داشت: بدون کنترل و اشراف بر اطلاعات عمقی جامعه نمی توان ظاهر آن را کنترل کرد.
سردار مهدی رضاییان دوم اسفندماه در چهارمین جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان استان مرکزی، با اشاره به سه هدف کلان سلامت اجتماعی، معیشت اجتماعی و شرافت انسانی، اظهار نمود: نباید از شرافت انسان ها غفلت کرد چونکه اساسا با غفلت از آن لطمه می بینیم و در موضوع شرافت انسان ها مسئله تشویق نیز مطرح است.
وی با تاکید بر اینکه در این دوران بحث دستوری را دنبال نمی نماییم، اما اساسا باید به دنبال ترغیب و تشویق بود، اظهار داشت: نگاه ما به موضوع عفاف و حجاب تشویقی است و دین نیز چنین سفارشی دارد، هرچند که در دین ما مسئله بهشت و جهنم نیز مکرر تکرار شده است و هرچه به سمت عمل نیک حرکت نماییم اساسا بهشت را در اختیار خواهیم داشت.
رضاییان با اشاره به اینکه در این نشست مسائل درون سازمانی دارات بیشتر مدنظر قرار گرفت، اضافه کرد: علاوه بر درون سازمان، باید به اماکن عمومی جامعه، مناطق حاشیه نشین و فضای مجازی که بر حوزه های دیگر تاثیر دارند، نیز توجه داشت، این فضاها هر کدام نگاه ویژه می طلبد، اما باید به تاثیر و تاثرات هر فضا بر فضای دیگر نیز توجه کرد.
وی با اشاره به آمارهای حوزه عفاف و حجاب که علت و معلول یکدیگر هستند، اظهار داشت: آمار واحدهای صنفی متخلف در حوزه مد و لباس، آرایشگاه و باشگاه ها نشان میدهد که بدون کنترل و اشراف بر اطلاعات عمقی جامعه نمی توان ظاهر آن را کنترل کرد. زمانی می توان به کنترل رسید که آمار و اطلاعات را در اختیار داشته باشیم.
دبیر شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب و کشور با اشاره به اقدامات ایجابی و فرهنگی و اینکه این اقدامات اصلی ترین و موثرین اقدامات قلمداد می شوند، اظهار داشت: در کنار اقدامات ایجابی، اقدامات نظارتی نیز از اهمیت بالایی برخوردارست و در کنار آن نیز اقدامات سلبی باید مدنظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: برمبنای مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۳ دستگاه با وظایف اختصاصی و ۸۴ دستگاه با وظایف عمومی مشخص شدند و هر دستگاهی که از بودجه های دولتی به هر شکلی استفاده می نماید، دارای وظیفه فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است و باید بار دیگر این وظایف مورد توجه قرار گیرد.
رضاییان با اعلان اینکه صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه ها و… وظایف برون سازمانی مهمتری نسبت به وظایف درون سازمانی دارند و باید در این راستا فعالتر عمل کنند، اظهار داشت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور دو سال پیش تهیه شده است و بتازگی با ائمه جمعه استانها جلساتی برگزار شده است تا بتوان این نقشه را بعنوان جامع ترین سند فرهنگی کشور به خوبی به اجرا رساند و پیاده کردن و بومی سازی این نقشه و راهکارها می تواند در بحث عفاف و حجاب بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه شهرهای مانند قم، مشهد و خمین هدف ویژه هستند و شاهدیم که در فضای مجازی سرمایه گذاری بیشتری در قبال آنها صورت می گیرد، اضافه کرد: فضای مجازی مدیریت نمی گردد مگر اینکه دستگاه های اجرائی دخیل شوند تا در امتداد وظایف خود در فضای مجازی نیز فعال شوند.
دبیر شورای سیاست گذاری عفاف و حجاب کشور با تاکید بر اینکه فضای مجازی بهترین بستر برای کارهای مختلف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است، اظهار داشت: اگر افراد در این فضا با چاشنی های خلاف عفت عمومی فعالیت داشته باشند، باید مورد برخورد قرار گیرد و هر دستگاهی باید در حوزه ماموریت خودرا به انجام برساند.
وی با اشاره به اینکه مقرر شده است که ستاد عفاف و حجاب در ۹ کلانشهر کشور و در سطح مناطق فعال شود، اظهار داشت: تبلیغات شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، باید فرهنگ و شرافت انسانی مکررا یادآوری شود و از کارهای تبلیغاتی خلاف عفت عمومی نیز جلوگیری شود، خیلی از استانها محیط ها و پارک های اختصاصی بانوان را به وجود آورده اند که می تواند فضایی مناسب برای کارهای فرهنگی و ورزشی را مهیا کند.
رضاییان اشاره کرد: یکی از راهکارهای اصلی ایجاد تحول فرهنگی استفاده از خلاقیت ها و نوآوری هاست و باید از این خلاقیت ها نهایت بهره برداری را داشت.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By سازمان, فرهنگ, فضای مجازی