بازیهای دیجیتال مصداق لهو و لعب نیستند

    Home  /  جشن  /  بازیهای دیجیتال مصداق لهو و لعب نیستند

بازیهای دیجیتال مصداق لهو و لعب نیستند Image

بازیهای دیجیتال مصداق لهو و لعب نیستند

صد کادو: پنل تخصصی «صنعت بازی؛ چالش ها، فرصت ها و آینده» در سومین روز از دهمین جشنواره ملی بازیهای کامپیوتری فجر انجام شد و بازی سازان در کنار نمایندگانی از دولت و حاکمیت به چالش ها و مشکلات بازی سازی دیجیتال در کشور پرداختند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، این پنل با حضور سیدامیر آقایی – نماینده مرکز ملی فضای مجازی، محمدمهدی بهفر راد – مدیرعامل استودیو بازی سازی مدریک، محمد زهتابی – مدیرعامل استودیو باری سازی پاییزان و علیرضا فرهانی – مدیر بهبود کسب وکار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری انجام شد و هریک به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

عقب ماندگی صنعت بازی سازی ایران از جهان
در آغاز این پنل سید امیر آقایی درباره ی دیدگاه مرکز ملی فضای مجازی نسبت به صنعت گیم، اظهار داشت: یکی از پیش برنده های حوزه محتوا در فضای مجازی موضوع سرگرمی است که از این منظر کشور عقب است.
وی این عقب ماندگی را در دو بعد سیاستگذاری و برنامه ریزی دانست و اظهار داشت: یکی از بحث ها ساماندهی فضای دولتی و حاکمیتی است تا نسبت به ظرفیت فضای سرگرمی آگاه شوند که در قالب تدوین سندهای مختلف قسمتی از این مساله بررسی شده است. بخش دیگر نیز ایجاد کریدورهایی با سایر کشورها، حداقل در عرصه فارسی زبانان است تا اتفاق جدی در عرصه نشر بازیها رخ دهد تا درآمدهای ارزی هم داشته باشیم. مرکز ملی فضای مجازی مجری نیست و کار عملیاتی نمی کند، اما مهمست ظرفیتی برای بهبود شرایط بوجود آورد.
وی ادامه داد: در سطح حاکمیت در توجه به بازی دیجیتال، ارزش افزوده و اقتصاد آن گرفتار چالش هستیم. می توان به بازی دیجیتال تنها به چشم سرگرمی نگاه نکرد، اما مشکلات کلان اقتصادی بر این سطح هم اثرگذار می باشد.
آقایی با اعلان اینکه بالاتر از ۹۰ درصد از بازیکن های ایرانی جذب بازیهای خارجی شده اند، اظهار داشت: باید ساز و کاری داشته باشیم که بازیکن های ایرانی درگیر بازی ایرانی شود، اما متاسفانه چنین ساختاری نداریم. باید ساز و کاری وجود داشته باشد که بازیهای دیجیتال ایرانی هم به خوبی معرفی شوند.
وی موضوع دیزاین در طراحی بازی را مهم توصیف کرد و اضافه کرد: به سبب این که در بعد نیروی انسانی گرفتار چالش هستیم، ظرفیتهای تکنیکی و هنری در بازی سازی هم گرفتار مسئله شدت است و موضوعات تخصصی مانند دیزاین تحت تأثیر قرار گرفته است.
نماینده مرکز ملی فضای مجازی، اضافه کرد: از طرفی باید حضور بازیهای ایرانی در بازارهای خارجی را تسهیل نماییم. البته در عرصه زیرساخت های ارتباطی این بخش چالش هایی وجود دارد که به دسترسی به درگاه های خارجی هم بازمی گردد؛ بطورمثال آمازون اینجا کار نمی کند، باید چه کار کرد؟

بازی سازی در ایران جدی گرفته نمی شود
هم چنین محمدمهدی بهفر راد – مدیرعامل استودیو بازی سازی مدریک، درباره ی مهم ترین چالش های صنعت بازی سازی اظهار داشت: آن چه که واقعاً اهمیت دارد این است که حوزه بازی سازی در ایران جدی گرفته نمی شود و هر وقت هم جدی گرفته می شود با نگاه خاص است. این حوزه ابعاد مختلف دارد، اما همیشه فقط از جنبه امنیتی و فرهنگی به آن نگاه شده است و این منطقی نیست؛ چون اگر تک بعدی نگاه نماییم، تک بعدی هم تصمیم گیری می نماییم. بازی سازی در ایران جدی گرفته نمی شود و این چالش بزرگ ما است. اگر چیزی جدی گرفته شود و ظرفیتهای مختلف اقتصادی، کارآفرینی، امیدآفرینی و… آن مهم شمرده شود، جوانان شاغل در این زیست بوم هم انگیزه می گیرند و با خیال آسوده تر کار می کنند.
وی ادامه داد: حتی در حاکمیت هم اگر کسانی بخواهد گام مثبتی بردارند از ترس هجمه ها کاری نمی کنند یا خیلی محتاط پیش می روند و این لطمه هایی در پی دارد.
بهفرراد به مقایسه ادوار جشنواره بازیهای کامپیوتری پرداخت و اظهار داشت: به اتفاقات سالیان قبل نگاه کنید و ببینید از کجا به کجا رسیده ایم.

بازی های دیجیتال مصداق لهو و لعب نیستند
وی با اعلان اینکه یکی از اشکالات این است که راه حل وجود دارد، اما اراده ای جهت استفاده از آن نیست، اشاره کرد: متاسفانه همگرایی مبتلا به اختلال است. می خواهیم در بعد جهانی برای صنعت بازی سازی کاری انجام دهیم درحالی که هنوز یک سری افراد موثر باید درباره ی بازی توجیه شوند که آنرا یکسان با واژه «لَعِب» نبینند. باید از اساس موضوع اصلاح گردد.
بهفرراد اشاره کرد: این حوزه به پول نیاز دارد. ۵۰ درصد این مساله سرمایه گذاری است. خوب است که در رویداد سرمایه گذاری موفق به جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه شدیم، اما این ارقام در صنعت بازی سازی مزاح است.

چرا وزیر ارشاد نیامد؟
او اضافه کرد: چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به این نمایشگاه بیاید؟ باید برای خودشان مهم باشد که حضور داشته باشند چون صنعت بازی سازی پر اهمیت است.
در ادامه این پنل تخصصی محمد زهتابی – مدیرعامل استودیو بارزی سازی پاییزان نیز درباره ی چالش های صنعت بازی در ایران، اظهار داشت: همیشه شخصا برای برند ایران ارزش قائل بودم و فکر می کردم باید بازی سازی ایرانی را تقویت کنم و حتی تلاش کردم مشابه آن چه که درباره ی فرش ایرانی رخ داده است، بازی ایرانی را هم به سایر کشورها معرفی کنم، اما ناامید شدم و دیدم این کار فراتر از ظرفیت من است.

ظرفیتی برای تغییر وجود ندارد
وی با اعلان اینکه بطور کلی صنعت بازی سازی در جهان نیز گرفتار رکود شده است، اظهار داشت: اما در بعد داخلی نه توقعی از حاکمیت دارم و نه حتی این امیدواری را دارم که اتفاق خاصی رخ دهد، شاید ۱۰ سال قبل که با بنیاد جلسه داشتم خوشحال بودم، اما الان دیگر خبری از آن انگیزه نیست. تصور می کنم ظرفیتی برای ایجاد تغییر وجود ندارد با آنکه دوستان زحمت زیادی هم کشیدند.
زهتابی اضافه کرد: چالش های جهانی گیم فراتر از چالش های صنعت گیم در ایران است. حدود ۴ سال است صنعت گیم در دنیا درحال رکود است و علت آن هم این است که چیز جدیدی اختراع نشده است. دو اتفاق می تواند این رکود را تمام کند؛ اول هوش مصنوعی و دوم دیزاین بازی است؛ دو موضوعی که دقیقا ما کمتر به آن توجه می نماییم.
وی مسئله اصلی در بازی سازی ایران را موضوع دیزاین (طراحی) دانست و اظهار داشت: حاکمیت می تواند در این بخش آموزش را تقویت کند و برای جذب مخاطب به بازیهای ایرانی کمک نماید.
این بازی ساز با اشاره به این که حاکمیت بودجه های بزرگی به صنایعی همچون فیلم سازی به عنوان صنعت فرهنگی اختصاص می دهد، اظهار داشت: اما حاکمیت چقدر به بازی اهمیت می دهد و اصلا چند درصد بازار در اختیار بازیهای ایرانی است؟ فکر نمی کنم بالاتر از ۱۰ درصد بازار را در اختیار داشته باشیم.
وی با اعلان اینکه برای حاکمیت پیشنهادی ندارم، اظهار داشت: فکر نمی کنم پیشنهاد من خیلی اهمیتی داشته باشد. اما به بازی سازان تأکید می کنم بر مبحث دیزاین جدی تر فکر کنند تا بازی قابلیت جهانی شدن پیدا کند.
زهتابی اظهار داشت: بیشتر افراد فعال در عرصه بازی سازی درآمدهای خارجی دارند چون رشد در ایران کمتر است. بازی سوم و چهارم در کافه بازار ماهی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. اما یک بازی ایرانی در بازارهای خارجی می تواند ماهی ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشد.

نگاه پیش پا افتاده با بازیهای دیجیتال
ابوالفضل صادق – مدیرعامل استودیو تترا پازل و رییس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازیهای کامپیوتر ای نیز در ادامه این جلسه، اظهار داشت: معتقدم بازی سازی فراتر از سرگرمی است. نگاه دنیا به صنعت بازی سازی به عنوان یک صنعت راهبردی است و ما هم باید نگاهمان را به این سمت ببریم. گروههای زیادی در جهان بواسطه داستان سرایی موثر می شوند. فکر می کنم قدرت کشورها تنها به تجهیزات سخت افزاری نیست و به قدرت داستان گویی هم مرتبط می باشد تا مردم دنیا را تحت تأثیر قرار دهند، اما ما چقدر در این کار و انتقال اسطوره هایمان به دنیا موفق بوده ایم؟
وی ادامه داد: بازیهای جشنواره را دیدم و ناراحت شدم که چرا سطح بازی سازی ما پایین آمده است؟ و این مساله به نگاه حاکمیت به بازی سازی برمی گردد. وقتی سرمایه گذاری ها در حد ۵ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد تومان است، نمی توان انتظار جدی هم از بازی سازی داشت. حاکمیت حداقل می تواند به بازی سازی به عنوان سفیر فرهنگی نگاه کند. متاسفانه نگاه به بازی سازی پیش پا افتاده است. حاکمیت باید خیلی کار کند تا زبان بازی سازی را بیاموزد.
صادق خطاب به بازی سازان نوپا بیان کرد: اگر عاشق بازی نیستید وارد این حوزه نشوید چون اگر دنبال درآمدزایی هستید این کار منطقی نیست. اما از سمت دیگر با یک شکست هم ناامید نشوید و کار را رها نکنید.

حاکمیت اطلاعی از تاثیرگذاری بازیهای دیجیتال ندارد
در ادامه علیرضا فراهانی – مدیر بهبود کسب وکار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتر ای نیز درباره ی مهم ترین چالش های این صنعت، اظهار داشت: موافق نکات دوستان هستم اما ما از صنعت بازی سازی دنیا عقب هستیم چون بطور کلی دیر به این حوزه ورود کردیم. این صنعت در کشور ما هنوز یک نهال نوپا است.
وی با اعلان اینکه جذب سرمایه در صنعت بازی سازی مهم می باشد، اضافه کرد: بدین جهت رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال را به جشنواره اضافه کردیم و از حاکمیت خواستیم اگر بودجه نمی دهد، حداقل یک سرمایه گذاری برگشت پذیر انجام دهد.
فراهانی اضافه کرد: کوشیدیم این نگاه را به مجموعه دولت و حاکمیت نیز منتقل نماییم. احساس می کنم حاکمیت اصلا اطلاعی از روند بازی سازی کشور و تاثیرگذاری آن در سایر کشورها ندارند. اگر وعده ای داده می شود باید عملی هم بشود. در رویداد سرمایه گذاری توانستیم افراد و مجموعه هایی را جذب نماییم و این نتیجه آگاهی رسانی به افراد و نهادها است. به زعم بنده این صنعت حداقل نیازمند ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه است.
چالش های مالیاتی، عدم حمایت های اقتصادی، ضرورت طراحی مدلهای جذب سرمایه گذاری و… از دیگر مباحث مهمی بود که در این پنل مورد بحث و ارزیابی قرار گرفتند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای بازیهای دیجیتال مصداق لهو و لعب نیستند بسته هستند Date | 10/02/2025