چالش ها و فرصت های بازار اسباب بازی در ایران

    Home  /  جشن  /  چالش ها و فرصت های بازار اسباب بازی در ایران

چالش ها و فرصت های بازار اسباب بازی در ایران Image

چالش ها و فرصت های بازار اسباب بازی در ایران

به گزارش صد کادو، برگزاری نشست های علمی یکی از برنامه های مهم نهمین جشنواره ملی اسباب بازی است تا از این طریق بتوان به بررسی و موشکافی بعضی از مهم ترین مبحث ها و مسائل تخصصی این هنر _ صنعت فراگیر و با اهمیت پرداخت. در ادامه مشروحی از ۲ نشست تخصصی را می خوانید.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، کارشناسان در نشست «بازی، اسباب بازی و اقتصاد»، چالش های پیش روی این صنعت، همچون واردات گسترده، کمبود نوآوری و عدم نشان سازی و هم چنین فرصت های پیش رو، مانند استفاده از ظرفیتهای دیجیتال و رسانه های اجتماعی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ادامه نشست های تخصصی نهمین جشنواره ملی اسباب بازی محمدمهدی ایزدخواه _ دکتری مدیریت بازرگانی و مدیرعامل انتشارات ترجمان _ و سجاد خانی _ استادیار دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه تهران _ سخنرانان نشست «بازی، اسباب بازی و اقتصاد» به بررسی ابعاد اقتصادی و بازاریابی صنعت اسباب بازی در ایران پرداختند.

در زمینه شناخت مخاطب و نشان سازی عقب هستیم

در شروع این نشست سجاد خانی ضمن اشاره به تغییر سلیقه مخاطبان در گروههای سنی مختلف اظهار داشت: بازی برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال جنبه هیجانی دارد، در حالیکه نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال بیشتر به بازیهای دیجیتال و تعاملی علاقه نشان می دهند.
وی هم چنین به نقش اسباب بازی در ایجاد اشتغال اشاره نمود و اظهار داشت: در جهان ۵۷۰ شغل در رابطه با اسباب بازی وجود دارد و صنایع خلاق می توانند اهمیت بالای ی در اقتصاد ایفا کنند، به صورتی که کشورهایی مانند بریتانیا در این عرصه فعال می باشند.
خانی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بازار اسباب بازی در ایران از راه واردات، چه رسمی و چه غیررسمی، تأمین می شود، به ضرورت بررسی قوانین بازرگانی و تاثیر آن بر این صنعت تصریح کرد.
او نوآوری و انسجام دیجیتال را همچون عاملهای مهم در رشد و توسعه بازار اسباب بازی دانست و اظهار داشت: یکی از چالش های پیش روی این صنعت، حرکت بسمت بازیهای دیجیتال است که باید روی طراحی آنها کار شود تا ببینیم این اسباب بازیها در دنیای هوش مصنوعی چگونه می توانند به ما کمک کنند.
مدیریت تقاضاهای فصلی از دیگر مبحث های مهمی بود که خانی به آن پرداخت و اظهار داشت: با بازاریابی مناسب و استفاده از پویش های تبلیغاتی میتوان تقاضای فصلی را مدیریت کرد و فروش را افزایش داد.
او هم چنین به نقش فروشگاه های آنلاین در این صنعت اشاره نمود و اضافه کرد: فروشگاه های آنلاین باید تنوع محصول، خدمات بعد از فروش و نشان سازی(برند) مناسبی داشته باشند تا بتوانند مخاطب را جذب و درگیر کنند.
خانی با تکیه بر اینکه صرف عرضه یک محصول نمی تواند تضمین کننده فروش آن باشد، اظهار داشت: چیدمان، دکوراسیون، قیمت گذاری، خدمات بعد از فروش و… همه بر روی انتخاب و فروش محصول اثرگذار هستند و باید بگونه ای عمل کرد که مشتری تجربه خوبی داشته باشد.
او هم چنین به نقش منابع انسانی در توسعه این صنعت اشاره نمود و اظهار داشت: نیروهای انسانی آموزش دیده می توانند به رشد و توسعه اقتصاد اسباب بازی کمک کنند.
این مدرس دانشگاه، تحقیقات بازاریابی را ابزاری مهم برای شناخت نیازهای مشتریان دانست و اضافه کرد: در حالیکه کشورهای دیگر به دنبال توسعه بازار جهانی خود هستند، ما هنوز در زمینه شناخت مخاطب و نشان سازی عقب مانده ایم. ما می توانیم با انجام پژوهش های بازاریابی آنلاین و بررسی اینکه مشتری به دنبال سرگرمی یا مهارت است، به شناخت بهتری از بازار دست یابیم. هم چنین، مشارکت با موسسات آموزشی و استفاده از ظرفیتهای فرهنگ ایرانی اسلامی برای نشان سازی می تواند به رشد صنعت اسباب بازی کمک نماید.

یک گام جلوتر از رقبا باشید

در ادامه، محمدمهدی ایزدخواه ضمن اشاره به بحث تجاری سازی در صنعت اسباب بازی اظهار داشت: در بحث تجاری سازی، سه لایه طراحی درست اهمیت دارد. نخست اینکه باید در صنعت درستی قرار بگیرید و بدانید که بازار آن درحال رشد است. دوم اینکه باید تحلیل دقیقی از روند و گرایش ها(ترند) داشته باشید. اگر در جای درستی قرار نگیرید، حتی با داشتن گروه خوب هم شکست خواهید خورد.
ایزدخواه هم چنین ضمن اشاره به نقش فناوری در تغییر بازار، بیان نمود: با ورود فناوری به ناچار محصول شما از بین نمی رود. همان گونه که کتابفروشی ها با وجود رشد فروش آنلاین کتاب هم چنان به فعالیت خود ادامه می دهند، صنعت اسباب بازی هم می تواند با نوآوری و استفاده از مزیت های رقابتی، خویش را حفظ کند.
او به مزیت رقابتی بعنوان یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار اشاره نمود و اضافه کرد: باید ببینید آیا مزیت رقابتی دارید یا نه. اگر مخاطب به دنبال شماست، مزیت هایی دارید که برای او جذاب است. نیاز نیست از تمام بهتر باشید، همین که یک قدم جلوتر از رقبا باشید کافی است.
این دکترای مدیریت بازرگانی به سه مزیت حیاتی در کسب و کار، یعنی مالی، بازاریابی و منابع انسانی اشاره نمود و اظهار داشت: بازاریابی سه کار مهم انجام می دهد: آگاهی رسانی، ایجاد برتری دادن و یادآوری. باید تحلیل کنید که مخاطب شما کجاست و همان جا بازاریابی کنید. خیلی از تصمیم ها در نقطه خرید اتفاق می افتد و چیدمان فروشگاه ها در این حوزه بسیار اهمیت دارد. نگهداری مشتریان قدیمی هم بسیار اهمیت دارد، چونکه فروش به مشتری قدیمی ۵ برابر راحتتر از مشتری جدید است.
ایزدخواه در انتها به اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی اشاره و تصریح کرد: امروز تحلیل محصول و تولید محتوا در رسانه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه در ایران کسب وکاری که در حوزه اسباب بازی فعال باشد و محتوای خوبی در رسانه های اجتماعی تولید نماید وجود ندارد. در حالیکه در دنیا کسب وکارهایی است که فقط به تحلیل اسباب بازیها می پردازد.

تأثیر عواطف و خیال پردازی بر تربیت کودکان

سپس در هشتمین نشست تخصصی نهمین جشنواره ملی اسباب بازی نقش اسباب بازیها و بازیها در شکل گیری باورها و عواطف کودکان بررسی و بر اهمیت توجه به عواطف، قوه خیال و تأثیرهای تربیتی غیرمستقیم اسباب بازیها تاکید شد.
نشست بازی، اسباب بازی، دین و باورهای مذهبی با حضور فرزانه فخریان، مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران، مسعود زین العابدین، دکتری رشته فلسفه و کلام اسلامی و مشاور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اسماعیل پناهی عضو گروه تخصصی فلسفه هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

چه چیزی از اسباب بازی می خواهیم؟

فرزانه فخریان در شروع این نشست ضمن اشاره به پیشرفت های حوزه اسباب بازی در دهه اخیر اظهار داشت: در این سال ها شاهد پیشرفت های اساسی در حوزه اسباب بازی کودک و نوجوان بوده ایم و پذیرفته ایم که در سبد مصرف فرهنگی خانوار چه عناصری از دین و کشورمان تلالو داشته باشد.
وی با تاکید بر اهمیت اسباب بازی در شکل گیری باورهای کودکان اضافه کرد: اسباب بازی مهم می باشد تا بدانیم علاوه بر سرگرمی، چه تأثیری بر باورهای ایرانی و اسلامی ما دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ایران با اشاره به اینکه بازی، فرد را از جهان اطراف دور می کند، توضیح داد: در بازی، کنش و فعلیت فردی متفاوت می باشد، اما وقتی اسباب بازی وجود دارد، نقطه شروع و حرکت با آن کالا همراه می باشد.
فخریان ضمن اشاره به تغییر نگاه به اسباب بازی از سال ۱۳۹۰ به بعد، بر ضرورت داشتن بازخورد عملی در این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: باید ببینیم چه چیزهایی از اسباب بازی می خواهیم و چگونه آنرا از ذهنیت خود به مصرف کننده منتقل نماییم. ما در این حوزه آزمون و خطاهای زیادی داشته ایم، اما دسته بندی مناسبی در زمینه مضامین و هویت های مذهبی ایرانی اسلامی نداریم.
وی هم چنین به اهمیت ارزیابی نیازها و بررسی آنها از دیدگاه ایرانی اسلامی اشاره نمود.

قوه خیال صرفا یک قوه منفعل نیست
در ادامه، مسعود زین العابدین با نگاهی متفاوت به این مورد پرداخت و اظهار داشت: کاش تصمیم بگیریم باورهای مذهبی را با بازی و اسباب بازی به بچه ها منتقل نکنیم. چونکه بسیاری مواقع با روبناهایی مواجه می شویم که ما را به مقصد نمی رساند.
وی ضمن اشاره به اینکه باورها، احساس ها، عواطف، خواسته ها، گفتار و کردار، مؤلفه هایی هستند که ذهن و رفتار را می سازند، به اختلاف نظرها در مورد رابطه این مؤلفه ها با یک دیگر اشاره نمود.
زین العابدین با نقد رویکرد باورمحور در نظام تعلیم و تربیت، تاکید کرد: رابطه بین باورها و رفتارها یک سویه نیست، بلکه دوسویه است و باورها عوامل گوناگونی بهمراه دارند. برداشت من اینست که بخش قابل توجهی از کنش گری در حوزه بازی و اسباب بازی متناسب با عواطف کودک است و قرار نیست بشکل مستقیم باور بچه ها را تغییر دهیم، اما در عواطف آنها می توانیم تاثیر گذار باشیم.
او جایگاه قوه خیال را در اسباب بازی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: عالم خیال بهترین نَفَسی است که اسباب بازی به آن منتسب می شود. قوه خیال یک قوه منفعل نیست، بلکه ساحتی فعال است که دست به شکل ها و معانی می زند.

وی ادامه داد: آنچه در عالم بازی با روح و روان کودک بازی می کند، پردازش گری های قوه خیال است و صنعت سرگرمی دنیا هم خویش را مبتنی بر این امر کرده و بازیهای تعاملی می سازد.
زین العابدین با تاکید بر اینکه در طراحی یا انتخاب اسباب بازی برای کودک، باید به خوانش عاطفی آن توجه کرد، اظهار داشت: باید دید این بازی و اسباب بازی چه عواطفی را در کودک رشد و ارتقا می دهد.
او ضمن اشاره به تاثیر اسباب بازیها بر تربیت قوه خیال کودک، بیان نمود: باید دید آیا اسباب بازی قوه خیال را سرکش می کند یا خیر. رشد افراطی قوه خیال در کودک، تأثیرهای عجیب تربیتی در ذهن آنها می گذارد.
مشاور مدیرعامل کانون با انتقاد از بازیهای امروزی که هدفی برای خیال پردازی ندارند، اضافه کرد: بازیها یک روبنا دارند که فرهنگ با آن منتقل می شود و یک فرامتن که بر تربیت عاطفی تاثیر می گذارد.
زین العابدین در انتها بر ضرورت توجه به تاثیر اسباب بازیها بر مهارت های اجتماعی کودکان، نقش آنها در ترویج خشونت یا خیرخواهی و هم چنین تعامل بین والدین و کودک تاکید کرد.
او ضمن اشاره به اینکه خیلی از بازیهای امروزی خشونت را ترویج می دهند، اظهار داشت: باید ببینیم این اسباب بازی مهارت های اجتماعی کودک را بیشتر می کند یا او را فردگرا می کند. هم چنین باید به این دقت کنیم که این بازی منجر به تعامل سازنده میان والدین و کودک می شود یا این رابطه را مخدوش می کند.

بهره گیری از قصه های قرآنی در بازیهای ایرانی و اسلامی
اسماعیل پناهی عضو گروه تخصصی فلسفه هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این نشست هم طی سخنانی بیان نمود: در برنامه هنر درمانی و اتفاق هایی که می تواند کمک نماید باید به این سؤال رسید که آیا در متون وحیانی بارقه هایی از این مباحث داریم که برای خلاقیت برای روایت پردازی بتوان از آنها بهره برد یا خیر. آیا در متون وحیانی دیگر جنبه شاعرانگی تمثیلی و رویایی وجود دارد؟ زبان وحی آیا واقع گرایانه هست یاغیراز آن است؟
وی در ادامه اظهار نمود: برای این مورد بسیاری اعتقاد دارند که زبان قرآن را باید زبان وحی شاعرانه و تمثیلی دانست. در واقع زبان قرآن یک زبان واقع گرایانه است و کاملا یک جهان واقعی را مطرح می کند.
پناهی با تکیه بر اینکه زبان وحی زبانی است که برای بزرگسالان یا جوانان، پیران و کودکان و به صورت کلی برای همه قابل فهم است، اضافه کرد: یعنی از کودکی که تازه زبان باز کرده تا یک پیرمرد، یک عرب یا یک عجم یا حتی یک انگلیسی هم این زبان را درک می کند.
بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین الملل کانون، این عضو گروه تخصصی فلسفه هنر فرهنگستان هنر ضمن اشاره به اینکه مبحث داستان هایی که در قرآن وجود دارد بیشتر یا داستان های پیامبران است یا در ارتباط با اشخاص و رویدادهای گذشته است، اظهار داشت: در بیشتر کتاب ها رویدادها به زمان پیامبران تقسیم بندی شده است و این در کتاب های دیگر هم دیده می شود. یک سبک دیگری هم وجود دارد به نام داستان کوتاه قرآنی که در تفاسیر کمتر به آن توجه شده است. ما وقتی صحبت از داستان های قرآنی می شود به یاد داستان حضرت ابراهیم(ع)، داستان ایوب(ع) داستان صالح(ع) می افتیم. این داستان ها خوب است اما به یاد داشته باشیم که تمام قرآن به داستان پیامبران خلاصه نمی شود و میتوان از داستان ها و قصه های دیگر در جهت استفاده در بازیهای ایرانی و اسلامی بهره گرفت.
نهمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار«بازی، تمرین زندگی» ۲۵ دی تا ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ بامداد تا ۲۰ در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران درحال برگزاری است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | 0 Date | 28/01/2025

leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.