به گزارش صد کادو، بحث تغییر اساسنامه بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری مدتی است که مطرح گردیده است و علیرغم مهلت قانونی سه ماهه برای بازبینی اساسنامه، اما به علت تغییر دولت و مدیران دولتی این مورد با تاخیری حدودا ۸ ماهه روبرو شده است؛ موضوعی که روند اجرایی شدن آن در تدوین و ابلاغ سند «توسعه بازیهای کامپیوتر ای» هم اثرگذار خواهد بود و باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.
رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در قسمت اول گفتگو با ایسنا در رابطه با روند تدوین سند «توسعه بازیهای کامپیوتر ای» توضیحاتی عرضه و اظهار امیدواری کرد که با همگرایی، هم افزایی و بهرمندی از مشارکت همه ذی نفعان طی حدود ۳ ماه آینده این سند به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی برسد.
رضا عموزادی حالا در قسمت دوم گفتگو با ایسنا، در رابطه با اصلاح اساسنامه مصوبه بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، توضیح داد: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در رابطه با بنیاد در ارتباط با سال ۱۳۸۵ است که بر مبنای شرایط و اقتضائات آن زمان نگارش شده است و حالا با عنایت به رشد اعجاب انگیز فناوری های دیجیتال و بروز و ظهور پدیده های جدیدی مانند هوش مصنوعی و متاورس و اجبار تغییر و به روزآوری سیاستها و برنامه ریزی کلان در این حوزه باید در مأموریت های بنیاد هم تجدید نظر جدی صورت گیرد.
او اضافه کرد: البته در سال ۱۴۰۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای با عنوان «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» به تصویب رساند که در ذیل مسئله سوم، بندی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف شده است و مبتنی بر آن باید ساختار قانونی و ماموریتی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در جهت آن که بتواند نقش محوری در ساماندهی صنعت سرگرمی در کشور ایفا کند، تغییر یابد و بنیاد سرگرمی های تعاملی ایجاد شود.
توسعه دامنه بنیاد بازیهای کامپیوتری بدون در نظر گرفتن زیرساخت هایی همچون نیروی انسانی، بودجه، امکانات و… قابل اجرا نیست. وقتی از تغییر ساختار صحبت می نماییم یعنی باید ساختار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری را در قامت یک نقش آفرین حاکمیتی ارتقا دهیم و نقش نهادی آن فراتر از چیزی باشد که فعلاً وجود دارد.
رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: همینطور شورایعالی انقلاب فرهنگی امسال و اواخر دولت قبل مصوبه دیگری به تصویب رسانده است و در آنجا تنظیم گری، صدور مجوز و نظارت بر اتاق های فرار و کسب و کارهای مشابه را هم با دو تبصره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده است. در تبصره اول تاکید گردیده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ضوابط و فرایندهای تنظیم گری، صدور مجوز و نظارت را ظرف مدت سه ماه بعد از ابلاغ این ماده واحده ارسال نماید. در تبصره دوم هم تاکید گردیده است که اساسنامه بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری هم ظرف مدت ۳ ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکمیل و بازبینی و جهت تصویب به شورایعالی انقلاب فرهنگی عرضه شود که البته با عنایت به تغییرات مدیریتی به دنبال تغییر دولت، علیرغم گذر از مهلت قانونی اجرای این مصوبه، هنوز عملی نشده است.
او افزود: در دوره قبل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر وقت جناب آقای اسماعیلی، پیشنهاداتی را در جهت تغییر ساختار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری به شورایعالی انقلاب فرهنگی عرضه داد. در آن موارد پیشنهادی بیان شده بود که عبارت بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در متن اساسنامه به «بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری و سرگرمی های تعاملی» تغییر یابد و برای اهداف و شرح وظایف این بنیاد هم پیشنهاداتی داشتند همچون این که کلیه امور تنظیم گری بازیهای کامپیوتری، سرگرمی های تعاملی، صدور کلیه مجوزهای قانونی نظارت بر تاسیس و فعالیتها در فرایندهای تولید، واردات، صادرات، مسابقات، نشر، عرضه انواع بازیهای کامپیوتری، سرگرمی های تعاملی، کنسولی، ویدیویی، تلفن همراه و بازی گاه ها و اتاق های فرار و سایر کسب و کارهای بازی محور همه در وظایف بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری تعریف شود. البته این پیشنهاد در شورایعالی انقلاب فرهنگی درحال بررسی است، اما اساسا به نظر بنده صرفاً پرداختن به تغییر نام و یا عنوان بنیاد و یا اضافه کردن یک بند بر اهداف و شرح وظایف اساسنامه آن، مشکلات این حوزه را مرتفع نمی کند بلکه امکان دارد مسائل دیگری به آن بیافزاید.
منظور از تغییر ساختار بنیاد چیست؟
عموزادی ضمن اشاره به این که ماهیت حقوقی بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، موسسه فرهنگی، غیرانتفاعی و غیر دولتی است، اظهار نمود: باآنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند بر مبنای قوانین برنامه های پیشرفت کشور بخشی از تنظیم گری و تصدی گری خویش را به موسسات وابسته و یا بخش خصوصی واگذار کند، اما توسعه دامنه بنیاد بازیهای کامپیوتری بدون در نظر گرفتن زیرساخت هایی همچون نیروی انسانی، بودجه، امکانات و… قابل اجرا نیست و بنابراین این مورد باید فراتر از تغییر عنوان و توسعه دامنه فعالیتها دیده شود. وقتی از تغییر ساختار صحبت می نماییم یعنی باید ساختار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری را در قامت یک نقش آفرین حاکمیتی ارتقا دهیم و نقش نهادی آن فراتر از چیزی باشد که فعلاً وجود دارد.
واکاوی دو دیدگاه در رابطه با بازی و سرگرمی
او در انتها ضمن اشاره به دو دیدگاهی که در زمینه بازیها و سرگرمی های سازنده وجود دارد، اظهار داشت: دیدگاه اول اعتقاد دارد همه ابعاد و ساختارهای برنامه ریزی، ساماندهی و تنظیم گری در ارتباط با بازی و سرگرمی در کشور مانند بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری، بنیاد ملی پویانمایی، شورای نظارت بر اسباب بازی، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و… ادغام شوند و در یک ساختار حاکمیتی استقرار یابند و سیاستها در این عرصه یکپارچه و هماهنگ باشد، مانند کشور عربستان و یا ژاپن. دیدگاه دیگری هم می گوید که با عنایت به این که بازیهای دیجیتال دامنه مخاطب و اثرگذاری های خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد؛ به صورت مستقل به آن پرداخته و تقویت شود. این گروه معتقد هستند یکپارچه کردن کل حوزه سرگرمی و بازی سبب تضعیف صنعت بازیهای دیجیتال یا همان بازیهای کامپیوتری خواهد شد. البته باید توجه داشت ساختارهای تنظیم گری و نظارتی بازی و سرگرمی در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و وابسته به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن کشور است.
منبع: sadkado.ir
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By اسباب بازی, تولید, صنعت, فرهنگ