به گزارش صد کادو، دبیر دهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر با تأکید بر اهمیت سرمایه گذاری بر تولید و نشر بازی های دیجیتال، اظهار داشت: بازی سازان ایرانی با ایده های جدید پای ثابت جشنواره های خارجی هستند، اما تامین مالی داخلی برای پشتیبانی از این ایده ها به درستی شکل نگرفته است.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، محمدامین حاجی هاشمی در نشست خبری پیش رویداد «سرمایه گذاری» دهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر که با حضور صندوق های سرمایه گذاری و بازی سازان و ناشران برگزار گردید، اظهار داشت: مدل برگزاری این رویداد فرهنگی از سال قبل مورد استقبال قرار گرفت. جشنواره در کنار این که یک نماد فرهنگی دارد، باید بتواند به زیرساخت های اقتصادی حوزه بازی هم کمک نماید. بازی فقط یک رسانه نیست و یک صنعت فرهنگی و خلاق است و باید همزمان به بخش های اقتصادی و فرهنگی دقت کنیم.
او سکوی پرش غزال را تامین کننده این بخش از دید فرهنگی و اقتصادی دانست و بیان کرد: اگر حوزه بازی را یک زیست بوم فرهنگی بدانیم و با یک زیست بوم طبیعی مقایسه نماییم، همه اجزا باید کنار هم باشند که زیست بوم شکل گیرد و آن وقت می توان با نگاه فرهنگی، زیست بومی بدون عناصر مهاجم داشته باشیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری افزود: در بازی های کامپیوتری باید تمام عناصر همچون ناشران و بازی سازان کنار یکدیگر قرار گیرند. جشنواره بازی های کامپیوتری فجر را به عنوان یک رویداد سه روزه کسب و کاری تعریف کردیم تا ارتباطات قوی تری بین عناصر زیست بوم شکل گیرد. ارتباطات و تامین مالی اهمیت فراوان دارد و موضوع عناصر فرهنگی زیست بوم ها را شکل می دهد.
او با تأکید بر این که عنصر ارتباطات مالی در این زیست بوم مهم می باشد، اظهار داشت: کابران نباید به استفاده از بازی قفل شکسته و «کِرک شده» عادت کنند. ۱۰ سال قبل به سبب مصرف بازی های کرک شده، صنعت بازی های کامپیوتری شکست خورد؛ حالا هم که زیست بوم سالم بازی های موبایلی را داریم که مردم یاد گرفته اند برای آن هزینه کنند اما باز این خطر وجود دارد که باردیگر استفاده از بازی کرک شده شدت گیرد.
حاجی هاشمی اظهار داشت: شرکت های بزرگ باید یک قدم جلوتر بگذارند و سرمایه گذار جذب کنند. در ایران شرکت های ناشر بزرگ داریم، اما باید رشد کنند و وارد سرمایه گذرای شوند. صندوق های سرمایه گذار باید سرمایه گذاری خطر پذیر هم داشه باشند تا ایده های جدید دیده شود. در ۱۵ سال قبل در بیشتر جشنواره های روز دنیا حتما یک بازی ساز ایرانی یا کاندید شده یا جایزه گرفته است؛ چون ایده خلاقانه وجود دارد، اما باید تامین مالی داخلی هم جدی گرفته شود. این رویداد برای این مساله است که بتوانیم از تجربه های موفق استفاده نمائیم و مسیر آینده این حوزه را با بررسی چالش ها و فرصت ها تبیین نماییم.
در ادامه این جلسه، فرهانی – مدیر کسب وکار و تولید محتوایی بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای- اقتصاد بازی ها را موضوع مهمی دانست و اظهار داشت: بیشترین بازی که در دنیا دانلود شده بازی «ساب وی» بوده که بالاتر از دومیلیارد بار نصب شده و بالاتر از ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. این ارقام نشان میدهد که صنعت گیم محل خوبی برای سرمایه گذاری است.
او اضافه کرد: در طول سال جاری بالاتر از ۴۰۰ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش بالاتر از ۲ میلیارد دلار برای بازی ها ثبت شده است و خاورمیانه هم یکی از بازارهای بزرگ برای بازی سازی است که ظرفیت ها و بازار بکری دارد.
فرهانی بیان کرد: ۵۱ درصد مردم در دنیا از گوشی هوشمند برای بازی استفاده می نمایند و پیش بینی می شود با وجود هوش مصنوعی هم تحولات عظیم در این زمینه رخ دهد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۹ میلادی بالاتر از ۶۰۰ میلیارد دلار ارزش و درآمد صنعت بازی سازی باشد که این نشان دهنده رشد این صنعت است.
وی گفت: در ایران ۳۴ میلیون بازیکن و بالاتر از ۲۰۰۰ بازی ویدئویی داریم و این مشخص می کند نیروی جوان و اقبال خوبی دراین خصوص داریم. این ۳۴ میلیون نفر بالاتر از ۹۵ دقیقه در روز بازی می کنند. برمبنای آمارهای سال ۱۴۰۰ گردش مالی حوزه بازی ها بالاتر از ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و الان اساسا افزایش شایان توجهی نسبت به آن زمان داشته است.
تامین منابع انسانی، تقویت شبکه سازی، تسهیل فرایندهای قانونی، بررسی نمونه های موفق، تامین زیرساخت مناسب برای تبلیغات، توسعه بازار بین الملل و تامین مالی خطرپذیر از دیگر نکات مورد تاکید فرهانی برای تقویت زیست بوم بازی های دیجیتال بود.
در ادامه این مراسم، سیدمهدی حیات شاهی – مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق – با اشاره به این که در کشور آن طور که شایسته است به بازی های کامپیوتری نپرداختیم، اشاره کرد: این نقطه ضعف حاکمیت، بازی سازان و مجموعه های مختلف است. موفقیت این مسیر مستلزم به هم پیوستن زنجیره ارزش بازی های کامپیوتری و تامین مناسب زیرساخت ها است.
او سرمایه گذاری در صنعت بازی سازی را جذاب توصیف کرد و افزود: اما سرمایه گذاران باید آشنایی کافی برای ورود به این صنعت را داشته باشند تا ریسک تصمیم خودرا بسنجند.
حیات شاهی بیان کرد: در دسترسی به اینترنت و زیرساخت اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای جدی توسعه بازی ها مشکل داریم و باید یه آن پرداخته شود و زیرساخت ها آماده شود.
او اشاره کرد: باید دست به دست هم دهیم تا این زنجیره شکل گیرد و حلقه های مفقوده را پیدا نماییم. ما برای سرمایه گذاری می توانیم، کمک نماییم این بخش رونق گیرد، اما باید شرایط دیگری هم برقرار شود. نقش پابلیشرها را باید جدی بگیریم. از دید بنده درست نیست که سرمایه گذار مستقیما به تیم های بازی ساز وصل شود و به حلقه میانی و واسط بین سرمایه گذار و بازی ساز دراین خصوص نیاز داریم. باید نقش منتور برای ورود به بازار و فهم از جذب سرمایه، نگهداشت نیروی انسانی و… داشته باشند. تیم ها در کنار این مجموعه ها رشد می کنند و به بازار می رسند.
او اضافه کرد: در تجربیات سرمایه گذاری به این مشکل برخوردیم که وقتی اتصال برقرار نبوده هم سرمایه گذاری و هم تیم های متقاضی جذب شکست خوردند ولی در مواردی که بواسطه پابلیشرها به بازی سازان متصل شدیم تجربیات موفقی داشتیم. به صنعت بازی باید به عنوان یک ابزار سیاست گذاری، حل مسئله و… نگاه نماییم که نقش موثری در شبیه سازی برنامه های آینده دارد.
در ادامه این جلسه، مصطفی بغدادی ـ مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی ـ نیز بیان کرد: صندوق بواسطه قانون پشتیبانی از شرکتها و موسسات دانش بنیان به وجود آمده است تا به تجاری سازی دستاوردها و اختراعات شرکت های دانش بنیان کمک نماید. اما بازی سازان نمی توانستند دانش بنیان باشند اما در صندوق نوآوری سعی کردیم به این بخش و شرکت های استارت آپی هم کمک نماییم.
او اضافه کرد: یکی از مواردی که به توسعه زیست بوم بازی های کامپیوتری کمک می نماید موضوع سرمایه گذاری است و به کارکرد تخصصی صندوق هم مرتبط بود.
بغدادی اشاره کرد: فقط سرمایه گذاری به حوزه بازی کمک نمی کند؛ بلکه ناشرها هم نقش مهمی ایفا می کنند. باید شرکت های چند جزئی فعال باشند که به نشر هم کمک کنند. کار سرمایه گذار فقط تامین مالی نیست و باید به شبکه سازی هم پرداخت تا از دارایی های مکمل بهره گیرند.
در این جلسه، همین طور بازی سازان نیز به بیان دغدغه ها و چالش های خود پرداختند. کپی رایت، عدم سرمایه گذرای کافی، نبود دید طولانی مدت به صنعت بازی، مهاجرت نخبگان، فقدان آمارهای دقیق از صنعت، سکوت رسانه ها در قبال بازی سازان و… از مهم ترین چالش هایی بود که اهالی این زیست بوم به آن اشاره کردند.
منبع: sadkado.ir
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By ارتباطات, اینترنت, تولید, جشن