به گزارش صد کادو، محسن ردادی اظهار داشت: روایتی که توسط دستگاه غرب تولید می شود آنست که افراد بااخلاق مقابل تروریستها قرار دارند که می خواهند خاورمیانه و جهان را نابود کنند و اسرائیل نماینده جهان آزاد است.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر، مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس شورای فرهنگ عمومی همزمان با ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی، اعضاء شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سجاد صالحی مدیر خانه خلاق در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.
برگزاری نشست های تخصصی با موضوعات «فرهنگ عمومی در ساحت حکمرانی»، «تحولات روز و ذهنیت عمومی جامعه ایرانی»، «فرهنگ مقاومت و چالش عمومیت یافتگی» و «ساز و کارهای نوین در عمومیت بخشی به فرهنگ مقاومت» از دیگر بخش های این مراسم بود. همین طور در حاشیه این جلسه نمایشگاه تولیدات فرهنگی با حضور بالاترین گروههای مردمی فعال در عرصه فرهنگ عمومی اجرا شد.
عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی با موضوع حکمرانی در ساحت فرهنگ عمومی اظهار داشت: ساحت اندیشه سازی و ساخت میدان و عمل علت برگزاری این جلسه به حساب می آید.
وی با اشاره به اهمیت گفت و گو پیرامون عقبه ها و ظرفیتهای دانشی پیرامون فرهنگ عمومی اظهار داشت: طرح بحث در باب حکمرانی فرهنگ عمومی برمبنای تجربه زیسته خودم، اهمیت به سزایی دارد، سوال این است که از مؤلفه حکمرانی چه تلقی در فرهنگ عمومی داریم؟ مسأله اینجاست که اساساً فرهنگ عمومی چه حوزه ای را در بر می گیرد، در تعریفی که ارائه شده فرهنگ عمومی مجموعه ای از نظام ارزش ها، باورها در جامعه است که در فهم موقعیت خاص در ساحت حکمرانی است و ما نیاز داریم که در مورد فرهنگ عمومی بیشتر بیاندیشیم اما آن چه که در واقعیت هست در سطوح حکمرانی هم چندان کرزی میان فزعنگ رسمی و فرهنگ عمومی مرزی قائل نشده ایم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه اظهار داشت: باید به فرهنگ بین الاذهانی در ساحت عمومی برسیم، تغییر و تحولات در ساحت فرهنگ عمومی شاید سرعت بسیار زیادی داشته باشد، فرهنگ عمومی همیشه دستخوش تحولات است، نمی توان نسبت به این عرصه بی تفاوت بود و تغافل داشت، اساساً ملاک قرار دادن و توجه به تغییر و تحولات جامعه ایرانی در عرصه فرهنگ عمومی اهمیت به سزایی دارد چونکه اگر غیر از این باشد با چالش های جدی مواجه می شویم.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال مدل حکمرانی ما در عرصه اجتماع نه فقط شناسایی نشده بلکه تفکیکی بین آنها قائل نشده ایم، فقط می دانیم یک سری نهادهای متولی برای خودشان کار می کنند و اقدام و عمل دارند، این در شرایطی است که نسبت مسائل اجتماعی و فرهنگی و مرزی که میان این جوار تعریف می شود نیاز به ادراک بین این فضاها دارد، مثال در این حوزه فراوان است.
خادمی اظهار داشت: بخش، عمده ای توجه به ظرفیت فرهنگ عمومی در جامعه ایرانی است که اهمیت دارد، من شخصاً قائلم در فضایی که شاید دوگانه مساله حاکمیت پر رنگ می شود، شاید یک بخش به علت غفلت از ظرفیت فرهنگ عمومی باشد. شاخص فرهنگ عمومی در جامعه ایرانی گستره ای است که تفاهم و هم اندیشی و گفت و گو با مردم را جلو می برد. در جامعه ایرانی نمی توانید مدعی این شوید که مؤلفه های خانواده ایرانی ضعیف است.
وی افزود: تا آن زمان که سرمایه ها و داشته ها در فضای فرهنگ عمومی برجسته نباشد مواجهه با فرهنگ عمومی شاید حتی بعضاً قهری باشد، به همین دلیل از ملاحظات جدی و دغدغه های ما در شورای فرهنگ عمومی روایت روشن در مورد مساله فرهنگ عمومی در کشور و حساس کردن ذهن اندیشمندان در این حوزه بود و البته این مساله که چه طور باید در لایه حکمرانی نسبت به مساله فزهنگ عمومی توجه داشته باشیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: تشکیل شبکه نخبگانی همچون مسائلی بود که در حوزه فرهنگ عمومی در شورا مورد توجه قرار دادیم، ما بدنبال این بودیم که از نخبگان و صاحب نظران فرهنگ و هنر در کشور دعوت نماییم که در این حوزه بیندیشند تا بتوانیم نخستین گام را در این حوزه بردارند و در این خصوص دنبال احیای شورا بودیم تا این ظرفیت را همسو و همراه با بدنه نخبگانی نماییم.
در ادامه محسن ردادی پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به این مساله که فرهنگ مقاومت و چالش، عمومیت یافتگی است، اظهار داشت: فرهنگ مقاومت مانع از پذیرش، سلطه ابرقدرتها در زندگی افراد می شود، ما فرهنگ جهانی و غربی داریم که خودرا تحمیل می کند و تمام مؤلفه های فرهنگی بومی را دارد نابود می کند.
وی اضافه کرد: فرهنگ مقاومت مقابل این فرهنگ ایستاده است و در مقابل این فرهنگ جهانی است، از طرف دیگر قدرت های غالب برای مقابله از روش های مختلفی بهره برده و مؤلفه های خودرا تحمیل می کنند، اساساً چون این فرهنگ از طرف رسانه، سینما و سلبریتی ها پذیرفته شده مورد توجه قرار می گیرد.
این پژوهشگر اظهار داشت: همه دنیا به سوی برهنگی دارد می رود اما ما داریم مقاومت می نماییم و می گوئیم باید حجاب باشد و حفظ شود، حالا متأسفانه در این جامعه محجبه بودن خیلی مشکل تر از کسی است که بی حجاب است و شخص بی حجاب کمتر مورد هجمه است تا بانویی که می خواهد برمبنای اعتقادات خودش حجاب را حفظ کند، حال فرهنگ مقاومت هم اینطور است، اساساً کسی که می خواهد با فرهنگ مقاومت را اجرا نماید با چالش هایی مواجه می شود، این فزهنگ زمانی عمومی می شود که تبدیل به روایت شود.
وی افزود: نمونه ای از این مقاومت را در مقاومت فلسطین می توان مشاهده کرد، روایت مقاومت موجب ایجاد هویت می شود، چونکه هویت محصول روایتی است که درباره ی خودمان یا جهان داریم، درک ما از خود محصول این است که می توانیم خودرا بازیگر اصلی روایت خود زندگی نامه مان ببینیم، محال است بتوانیم بدون قصه گفتن بگوییم چه کسی هستیم.
ردادی اظهار داشت: از طرف دیگر روایت مقاومت سبب می شود و می گوید که ما چه کسی هستیم و دیگری چه کسی است. آن چه که سبب شده غرب در ارائه خود موفق باشد بحث روایت سازی است، روایت در حقیقت داستان واره همسازی است که ارائه می دهد و افراد قانع می شوند که در این داستان واره قهرمان کیست، قهرمان کیست و قربانی چه کسی است، این روایت است که به فرهنگ غرب این میزان از نفوذ را داده است، گسترش فرهنگ غرب هم در گرو روایت سازی از فرهنگ مقاومت است.
وی اضافه کرد: در ماجرای فلسطین روایتی که از طرف دستگاه غرب تولید می شود آنست که یک عده افراد بااخلاق مقابل یک گروه تروریست قرار دارند که می خواهند خاورمیانه و جهان را به نابودی بکشند و اسرائیل به نمایندگی از جهان آزاد در مقابل آنهاست و تمام آن چه که از طرف سینما و رسانه غربی به نمایش در می آید آنست که اسرائیل می تواند آنها را شکست دهد.
این پژوهشگر اظهار داشت: بدین سبب داستانها باید در گفت وگوها شکل بگیرند و تصویرسازی برای آینده صورت پذیرد، واقعیت آنست که ما امروز از ساختن و ترویج این تصویر غافل هستیم. البته در این یکسال دریچه هایی باز شده که امکان گسترش فرهنگ مقاومت هست، هر روایتی به شدت متکی بر قهرمان، ضدقهرمان و قربانی است، تا الان یهودیان را قربانی معرفی می کردند اما اتفاقات یکسال اخیر موجب شد که این روایت معکوس شود، زنان و خردسالان بسیاری در این یکسال به شهادت رسیدند، فرماندهان خیلی از جریان مقاومت به شهادت رسیدند و این عنصر مهم از روایت را شکل داد و فرهنگ مقاومت فراگیر شده و از سمت مردم فهم شد.
وی با اشاره به موانع موجود در پذیرش و گسترش فرهنگ مقاومت اظهار داشت: به نظرم ما از نبود و فقدان فضای عمومی رنج می بریم. من با بحث فیلترینگ کاری ندارم اما آنهایی که برای مردم تدبیر می کنند باید فضایی را فراهم آورند که مردم در فضایی پاک تر بتوانند با یکدیگر گفت و گو کنند. حالا کلونی کلونی شده ایم، ما حزب اللهی ها و مذهبی ها در ایتا با هم گفت و گو می نماییم و سایرین در نرم افزارهای فیلترشدن با هم گفت و گو می کنند و هیچ شرایطی نیست که با هم گفت و گو در این فضا داشته باشیم و در نتیجه نشده است که فزهنگ مقاومت را در این سطح به گفت و گو بگذاریم.
ردادی اظهار داشت: از طرف دیگر رسانه های غربی مرتباً می گویند که دنیا مقرر است که به یک سمت برود، در یک کلام دنیای اتوپیای غربی اما متأسفانه ما از تصویرسازی غافل هستیم. ما حتی از تخیل غافلیم یعنی از ساخت آینده در تخیل با خاصیت های بومی غافلیم تا ذیل آن بتوانیم فزهنگ مقاومت را عمومیت بخشیم.
در ادامه سیدمهدی ناظمی پژوهشگر فلسفه هنر اظهار داشت: در جهان هیچ جایی را به اندازه اروپا پیدا نمی نماییم که نقاشی تا این اندازه مهم باشد، چه دوره قرون وسطای متاخر و چه دوره رنسانس که نقاشی های مختلف را می بینیم و منجر به تاریخ سازی در نقاشی شد. نقاشی رنسانس یک نقاشی فلسفی است و یک انسان جدید معرفی می شود که هویتی عرفی شده و مستقل از عالم غیب دارد.
وی اضافه کرد: مساله اول در این حوزه خلق تصویر است، این اهمیت دارد که بدانیم اعتقاد بر این نیست که راهی برای خروج مطلق از جهان تصویر باشد، ما باید این رویداد را بفهمیم و درک نماییم که چه طور باید با آن تعامل نماییم.
این پژوهشگر افزود: از تفاوت های عمده ما با غرب این است که در رنسانس خلق تصویر جدید از انسان رخ داد، نهضت اتوپیانویسی راه افتاد و بعد سنت رمان نویسی، در غرب این موارد تبدیل به تفسیر تفصیلی جهان می شد و ادبیات و حتی نهاد علم و امروز نهاد قدرت در خدمت این تصویر هستند، با ظهور انقلاب اسلامی تصویر و تصوری از انقلاب را در ادبیات، اشعار شاعران و آثار برخی سینماگران مشاهده می نماییم که نمایان گر یک انسان معنویت گرا است که دارای تفکر معنوی است، اعجوباتی که از طرف برخی همچون آقای مخملباف که از سینمای انقلاب جدا می شود نمونه ای از این دست است که به تدریج از بیان انسان انقلابی دور می ماند.
وی افزود: اما در مورد انسان ایرانی و بطورمثال پس از دوران جنگ که ما ناکام از ارائه طرح تصویر جدی و جامع از آینده کشور خود می مانیم مساله این است که تصاویر متشتت از فهم ما از ورود به آینده مطرح می شود، در صورتیکه به لحاظ بن مایه فرهنگی در تفاوت جدی با جهان فرهنگی غرب هستیم، ما باید شجاعانه در این حوزه وارد شویم. با اهمیت ترین بحران جوانان کشور ما بحران فقدان تصویر از آینده کشور است که منجر به تحریک جوانان به مهاجرت می شود در صورتیکه اگر تصویر درستی از آینده ایران باشد آسان تر می شود افراد را بسیج کرد.
ناظمی اظهار داشت: وقتی از تصویر سخن می گویم یعنی اندیشمند ترین افراد کشور باید بتوانند به طرحی از آینده کشور برسند و اندیشمندان و هنرمندان بتوانند آنرا درک و بررسی نمایند و در نهایت خلق تصویر شود.
وی اضافه کرد: باید این نکته فهم شود که تصویر، ایماژ، انگاره ما را گرفتار این تصور نکند که تصویر یک مساله مکانیکی است، این تصویر خودبنیاد است، اگر می گوئیم رژیم صهیونیستی روایتی چنین و چنان دارد این روایت دو جانبه است، در واقعیت اجتماعی تصویر خودبنیاد فهمیده می شود. تصویر بازنمایی کننده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: حالا ۹۹ درصد مسؤولان کشور گمان می کنند که تصویر یعنی بازنمایی کردن یک امر، در صورتیکه دوربین ما را خلق می کند البته که ناگزیر است که به لحاظ مکانیکی نخست بازنمایی کند اما پس از آن بازتولید است، به همین دلیل تصویر نحوه خودارجاعی است و خودش منبع الهام روایت و کلام است. تصویر خودش منبع الهام است. قدرت سیاسی در دنیای امروز تصویری است. تصویر قدرت خلق می کند. اگر فهم بنیادین و فلسفی از تصویر نباشد آن قدرت پدید نخواهد آمد.
در ادامه انوشه میر مرعشی پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: طرح ما در قالب پرده خوانی و تصویرسازی ذیل آنست که به معلمان پرورشی مدارس و مبلغات آموزش داده می شود تا به مخاطبان خود ارائه نمایند و در سخنرانی های شان در دانشگاه ها، روضه های خانگی و مساجد و حسینیه ها استفاده کنند، به هر حال قسمتی از مخاطبان آنها عمومی هستند و عموماً از مخاطبان مذهبی هستند (به جز مربیان پرورشی)، در هرحال رویکرد ما این بود که بتوانیم مساله مقاومت و کنش حق گرایانه را به زنان منتقل نماییم،
وی اضافه کرد: همیشه سعی کردیم هماهنگی بین تصویر و محتوا باشد، بعنوان مثال در یکی از این تصویرسازی ها الگو ارائه کرده ایم و شخصیت فاطمه بنت الحسین را مورد توجه قرار داده ایم، بانوی دیگر بی بی مریم بختیاری بوده که با زندگی خاص خود برای زنان و دختران ایرانی بسیار قابل توجه است. البته ما در هر پرده یک بانوی فلسطینی را داریم.
این پژوهشگر اظهار داشت: داستان زندگی این افراد برای مخاطب اهمیت دارد، مبلغات و مربیان پرورشی این موارد را برای مخاطبان ارائه می کنند، ما هرکدام از این پرده خوانی را با دقت طراحی کردیم اما دیدیم که در تصویرسازی و پرده خوانی اتفاقاً جذب و استقبال بسیار بالاست چونکه توجه به روایت داستان زندگی افراد بسیار بالاست. من مساله روایت گری را در شهرستان ها تجربه کردم و جمعیت فراوانی حضور بهم رساندند.
در ادامه سجاد صالحی مدیر خانه خلاق اظهار داشت: مجموعه های مختلفی در عرصه صنایع فرهنگی با موضوع مقاومت شناسایی شده اند که همه این مجموعه ها توسط خود مردم اداره می شود به صورتی با مشارکت مردم در عرصه های فرهنگی و اقتصادی می باشد. ما سعی کردیم تا ظرفیت جدیدی را در عرصه فرهنگی ایجاد نماییم.
وی اضافه کرد: امیدواریم مدیران فرهنگی ظرفیت حوزه صنایع فرهنگی را جدی بگیرند. ما به ایجاد شبکه مردمی در این زمینه پرداختیم و با بررسی این شبکه مردمی متوجه شدیم که صادرات محصولات شأن نیازمند بسترهایی بوده که همچنان این بسترها فراهم نشده است.
مدیر خانه خلاق اظهار داشت: صنایع فرهنگی یک زبان مشترکی است که همه دنیا آنرا می فهمند. جوانان می توانند بواسطه آن با دنیا ارتباط بگیرند.
وی اضافه کرد: بالاتر از یکصد تولیدکننده در عرصه مقاومت از اقصی نقاط مختلف جهان شناسایی شده است که می توان به کشورهایی همچون چین، اندونزی و مالزی اشاره نمود. در کشورمان بیش از ۲۵ تولیدکننده ویژه در این زمینه فعالیت می نمایند که از این تعداد ۱۵ تولیدکننده در حاشیه این مراسم بواسطه نمایشگاهی دورهم جمع شده اند و به نمایش محصولات شأن می پردازند. این تولیدکنندگان تنها تولیدکننده نیستند بلکه کارآفرینانی هستند که محصولات شأن قابل عرضه به بازار است. تعدادی از تولیدکنندگان از شروع سال ۱۴۰۳ وارد چرخه تولید شده اند که امیدواریم تعداد آنها بیشتر شود.
در ادامه تبریزی نویسنده اظهار داشت: ۱۸ میلیون کودک و نوجوان در کشور داریم که هیچ برنامه ای برای شأن برنامه ریزی نشده است و برای آنها تا سن ۱۵ سالگی برنامه ای نداریم. بواسطه تولیدات و برنامه های نشر در عرصه فرهنگ و هنر هنوز نتوانسته ایم اقدام مؤثری برای شأن انجام دهیم.
وی اضافه کرد: ما هنوز نتوانسته ایم خط خوش را در مدارس میان دانش آموزان جایگزین نماییم. هنوز بچه های ما بلد نیستند بنویسند. ما همچنان کتاب هنر برای بچه ها نداریم چگونه می توانیم روی موضوع هویت ساز آنها کار نماییم.
این نویسنده اظهار داشت: ۹۹/۵ درصد از بچه های ما از تصویرسازی و انیمیشن های خارجی استفاده می نمایند. ما هنوز برای خلیج فارس نتوانسته ایم نمادسازی نماییم. اکنون درحال گرفتن مجوز از ساترا برای سرزمین آوانیان هستیم. باید کاری نماییم که بچه ها از شبکه های بومی بجای شبکه های خارجی استفاده نمایند.
وی اضافه کرد: چگونه می توانیم بچه ها را با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا نماییم در صورتیکه خردسالان زیر هفت سال خانه نشین هستند و با انیمیشن های خارجی خودرا سرگرم می کنند. امروز نسل جدید معلمان مان نمی توانند به درستی با بچه ها ارتباط بگیرند.
تبریزی اظهار داشت: سامانه مدیریت برنامه ریزی اوقات فراغت را درحال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم اوقات فراغت ۱۸ میلیون کودک و نوجوان را تامین نماییم که البته هدف تنها اوقات فراغت نیست بلکه برنامه ریزی هدفمند است. امیدواریم این سامانه تا بهمن ماه راه اندازی شود.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By آموزش, تولید, فرهنگ, كتاب