حشمتی با صد كادو مطرح كرد؛ فقدان دامنه عملکرد بین المللی مهم ترین چالش صادرات فرهنگی است

    Home  /  جشن  /  حشمتی با صد كادو مطرح كرد؛ فقدان دامنه عملکرد بین المللی مهم ترین چالش صادرات فرهنگی است

حشمتی با صد كادو مطرح كرد؛ فقدان دامنه عملکرد بین المللی مهم ترین چالش صادرات فرهنگی است Image

حشمتی با صد كادو مطرح كرد؛ فقدان دامنه عملکرد بین المللی مهم ترین چالش صادرات فرهنگی است

صد کادو: به گزارش صد کادو، رایزن فرهنگی ایران در غنا اظهار داشت: مهم ترین چالش صادرات محصولات کشورمان فقدان دامنه عملکرد بین المللی برای تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشورمان است و اغلب تولیدکنندگان هنری پخش خارجی ندارند.

امیر حشمتی رایزن فرهنگی ایران در غنا در گفت و گو با خبرنگار مهر با تکیه بر اینکه عرضه محصولات فرهنگی در دیگر کشورها را می توان ابزاری کلیدی در دسترسی به دیپلماسی فرهنگی دانست اظهار داشت: در همین زمینه برای ایجاد تبادل محصولات فرهنگی و هنری میان ایران و غنا در تلاش هستیم، گام نخست این هدف گذاری اواخر شهریورماه سال جاری اجرائی شد.
وی درباره ی اثرگذاری عرضه خارجی محصولات فرهنگی در دیگر کشور و نقشی که این اقدام در دست یابی به دیپلماسی فرهنگی دارد، اضافه کرد: رایزن فرهنگی برای پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی کشور نیازمند ابزارهای متنوعی است. محصولات و خدمات فرهنگی کشور مبدأ، از مهم ترین این ابزارها به شمار می آیند. به ویژه اگر کشور مبدا از ظرفیتهای ویژه ای در عرصه فرهنگی برخوردار باشد. آنچنان که یک فیلم، مستند یا کلیپ می تواند به اندازه صدها ساعت سخنرانی و نشست، تبلیغ و تعامل فرهنگی بوجود آورد.
رایزن فرهنگی ایران در غنا درباره ی برخی نکات ضروری در چگونگی انتخاب محصولات فرهنگی برای عرضه در کشور مقصد اظهار داشت: محصول فرهنگی باید مطابق با ذائقه مخاطب تولید و توزیع شود. ما در کشورمان با حجم بالایی از تولید محصولات فرهنگی روبرو می باشیم که می توان از ظرفیت آنها در این راه بهره گرفت که این کار نباید تنها بر تولیدات تهران متمرکز شود. از طرف دیگر باید به بسترها و ابزارهای لازم برای ارائه این محصولات نیز متناسب با جامعه هدف توجه کرد. در کشورهایی مانند غنا، رسانه های اجتماعی نظیر واتساپ از اثرگذاری زیادی برخوردار می باشند.
وی درباره ی برخی چالش های صادرات محصولات کشورمان اظهار داشت: نخستین مشکل، فقدان دامنه عملکرد بین المللی برای تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشورمان است، اغلب تولیدکنندگان هنری پخش خارجی ندارند. شناخت محدود از فرهنگ بین الملل و نبود مکانیزم های رقابتی از دیگر مسائلی هستند که با آنها روبرو می باشیم.
حشمتی با اشاره به برخی راهکارهایی که می توان برای بهبود این وضعیت به کار بست، اضافه کرد: تشویق تولیدکنندگان محصولات فرهنگی به فعالیت بین المللی، ارتقای شناخت از ذائقه مخاطبان و ایجاد مکانیزم رقابتی با راه اندازی جشنواره های فرهنگی- هنری برای قدردانی از بالاترین صادرکنندگان محصولات فرهنگی به این منظور همچون راه کارهای موثر در حل این مشکلات هستند. نقش نهادهای دولتی در تسهیل گری، تنظیم گری و شتاب بخشی صادرات فرهنگی نیز مهم می باشد، اما این ایفای نقش باید به مرور زمان به خود تولیدکنندگان تفویض شود.
برگزاری نشستی برای تعامل با اهالی فرهنگ غنا
وی با اشاره به برخی تجربیات موفق در صادرات محصولات فرهنگی ایران به غنا اظهار داشت: هم اکنون تجربه های موفقی از صادرات محصولات فرهنگی به این کشور وجود ندارد. البته تلاش هایی توسط رایزنان فرهنگی قبلی در این کشور انجام شده است اما عوامل بعد مسافت و نبودهمکاری نهادهای فرهنگی غنا موانع بزرگی در ایجاد چرخه تعاملات فرهنگی میان دو کشور شده اند.
حشمتی با اشاره به اقدامات فرهنگی ایران در کشور غنا اظهار داشت: بعد از حضور در غنا، به عنوان اولین اقدام برای توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور، در اواخر شهریورماه سال جاری دست به برگزاری نشست معرفی محصولات فرهنگی ایران در قالب های پویانمایی، فیلم، سریال و مستند زدیم که شرکت ها، موسسات پخش و فعالان رسانه ای خیلی از کشور غنا در آن حضور داشتند. در این جلسه، کاتالوگ های معرفی ده ها انیمیشن، فیلم سینمایی، مستند و سریال ایرانی نمایش داده شد.
وی افزود: شرکت کنندگان در این جلسه با راه های ایجاد تعامل با تهیه کنندگان آثار ایرانی برای اشتراک گذاری، خرید یا دوبله محصولات فرهنگی- هنری کشورمان آشنا شدند. در این جلسه ده ها شبکه تلویزیونی و تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی غنا حضور شرکت داشتند، ماه آتی نشست دوم انجام خواهد شد. درباره ی سایر برنامه های پیش رو برای صادرات فرهنگی به غنا نیز به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | 0 Date | 07/10/2024

leave a reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.