آخرین وضعیت تدوین سند ملی اربعین

    Home  /  جشن  /  آخرین وضعیت تدوین سند ملی اربعین

آخرین وضعیت تدوین سند ملی اربعین Image

آخرین وضعیت تدوین سند ملی اربعین

به گزارش صد کادو، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورایعالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی در رابطه با آخرین اقدامات در زمینه تدوین «سند ملی اربعین» ارائه نمود.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، ابراهیم شکرانی با اشاره به رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران تحول به عنوان “قرارگاه اصلی سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی نظام” و استقرار میزهای تخصصی در حوزه های مختلف اظهار داشت: تدوین بسته های سیاستی و اسناد ملی با مشارکت ذینفعان و بازیگران اصلی هر حوزه و بروزرسانی آنها، تنها بخشی از وظایف این میزهاست؛ راهبری اجرایی شدن اسناد در میدان و تهیه برنامه های اقدام با کمک دستگاهها، هماهنگی میان دستگاهها، تشکل ها و نهادهای مردمی، نظارت، ارزیابی و اثرسنجی میزان تحقق سیاست ها، راهبردها و مصوبات گذشته از دیگر وظایفی است که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ایفای نقش قرارگاهی برعهده میزهای تخصصی گذاشته شده است.
او ضمن تشکر از کوشش های انجام شده برای تدوین سند ملی در میز تخصصی اربعین با اشاره به تمهدیدات لازم برای اجرایی سازی سند، اظهار داشت: بخش مهم این سند نگاشت نهادی و مشارکت دستگاه های مسئول در این حوزه می باشد. به لطف الهی طی سالهای اخیر هماهنگی خوبی در ستاد مرکزی اربعین و همراهی دستگاهها انجام شده که امیدواریم با تصویب این سند هم افزایی و انسجام بیشتری میان مجریان مراسم باشکوه اربعین صورت گیرد و آرامش و رضایت زائرین عزیز را فراهم سازد.
شکرانی اضافه کرد: از آنجا که اربعین یک پدیده الهی و تمدنی است، نگاهی که بایستی در تدوین سند مورد توجه قرار گیرد، رویکرد تمدنی است. ترسیم ارکان جهت ساز هم باید مبتنی بر این رویکرد باشد نه رودیکرهای فرصت _ تهدید. توجه ویژه به مبحث رسانه و تحرکات دشمن در جریان رسانه ای در روزهای اربعین و مدیریت و یکپارچگی عمل در حوزه رسانه، توجه به هماهنگی دستگاه های متولی و حضورشان در صحنه و نگاشت نهادی که باید با مشارکت دستگاهها نوشته شود، با نگاه به استقرار دولت اسلامی و با بهره گیری از فرصتی که جریان اربعین برای تحقق این امر فراهم آورده است و توجه به سبک زندگی که بعد از اربعین و آثار و برکاتی که بعد از اربعین باید در جامعه جاری سازی شود باید در سند لحاظ شود.
دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار امیدواری کرد این سند بزودی در دستورکار این شورا جهت بررسی و تصویب قرار گیرد.
دبیری «میز اربعین» برعهده حجت الاسلام والمسلمین علیرضاپناهیان است، اما در این نشست حجت الاسلام سیدعلیزاده به عنوان مجری تدوین سند و به نمایندگی از میز اربعین به بیان فرایند تدوین سند ملی اربعین و اهداف و رویکردهایی که در تدوین سند در نظر گرفته شده پرداخت.
او با اشاره به اوامر مقام معظم رهبری که اربعین را یک نعمت بزرگ الهی دانسته اند، عنوان کرد: شکر این نعمت به اینست که اولا این پدیده عظیم را آنگونه که هست خوب بشناسیم و در امتداد اقامه صحیح آن نهایت تلاشمان را بکار گیریم و این امر به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی بر عهده تمامی کسانی است که در این جهت می توانند قدمی بردارند اعم از همه مردم و حلقه ها و تشکل های مردمی و دستگاهها و نهادها و مسئولین.
سیدعلیزاده تنظیم مداخلات دستگاهها و مردم در سطوح حکمرانی و اداره اربعین، تعامل سازنده و تقسیم کار بر مبنای مدل دولت اسلامی و امت اسلامی با حضور موثر و کارآمد دولت و مردم در جریان تحقق حرکت عمومی، اصلاح نظام معنایی اربعین، توجه به همه ابعاد این پدیده تمدنی، اصلاح نظام ساختار تحقق ارزش ها به کمک فناوری نرم فعال در اربعین و استفاده علمی و عملی از آن در حل مسائل جامعه اسلامی را همچون اهدافی عنوان نمود که در سند اربعین مورد توجه قرار گرفته است.
مجری تدوین سند ملی اربعین ضمن عرضه گزارشی از روند تدوین سند، بیان کرد: بالغ بر ۲۰ نفر از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی متخصص در حوزه سیاست پژوهی در میز اربعین با شناخت خوبی که از کارهای میدانی اربعین داشتند طی ۹ ماه، کوشش های زیادی برای تدوین سند انجام دادند. با مطالعه و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری و همفکری و مشورت با صاحبنظران حوزه و دانشگاه، علما و مجتهدین و فعالان مردمی حوزه اربعین توانستند بخش های مختلف سند همچون مبانی، ارزش ها، اصول، اهداف را به خوبی و با دقت تدوین کنند. با بهره گیری از ظرفیت علمی و پژوهشی که در سالهای قبل انجام شده بود حدود ۵۰۰ مسأله در اربعین در حوزه های مختلف شناسایی شد و از بین آنها ۲۴ مسأله اولویت دار انتخاب و راهبردها و اقدامات لازم برای آنها در نظر گرفته شده است.
همینطور در این نشست که با حضور نمایندگانی از دستگاه های مسئول برگزار گردید، حاضرین ضمن عرضه گزارش مختصری از وضعیت برگزاری مراسم اربعین و بیان نقاط قوت و ضعف آن، به بیان نقطه نظرات خود برای تقویت سند پرداختند.
بنابر اعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اهمیت نگاه راهبردی در برنامه ریزی سالانه، مطالعه و بررسی آمار و اطلاعات هرساله و برنامه ریزی بر مبنای داده های سالهای قبل، تاکید بر نقش ائمه جمعه در استانها و شهرستان ها، ضرورت هم افزایی میان دستگاههای مسئول و هماهنگی بیشتر برای تقویت زیرساخت های حمل و نقل، بهره مندی مناسب از ظرفیتهای رسانه ای و بخصوص رسانه ملی، توجه به ظرفیتهای بین المللی اربعین، توجه به بعد تمدنی اربعین، تناسب به رویکرد و اهداف انقلاب اسلامی همچون موضوعات مطرح در این نشست بود.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای آخرین وضعیت تدوین سند ملی اربعین بسته هستند Date | 26/09/2024