به گزارش صد کادو، وزیر ارشاد اظهار داشت: در کشورهایی که مردم سالاری وجود ندارد دغدغه اقبال مردم را ندارند، اما جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالاری دینی است و اقبال مردم برایش مهم می باشد.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه ۳۱ مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرد و اظهار داشت: باتوجه به مسیری که رییس جمهور قبل و پس از انتخابات طی کرد، نتیجه رأی اعتماد را دور از دسترس نمی دیدم. رییس جمهور بحث وفاق ملی را بیان کرد که گرچه در فضای انتخابات شعار ساده بود ولی شعاری فطری و تأثیر گذار بود که دعوا و نزاع نکنیم.
وی اضافه کرد: شعار وفاق ملی به ظاهر شعار ساده ای بود اما با مجموع مسائل اجتماعی پیوند خوبی برقرار کرد چونکه حس نخبگان و جامعه ما این بود که در ده سال اخیر ابَر مسئله هایی را پیدا کردیم که آنها را کشف کردیم اما حلش نکردیم، چرا؟ به سبب این که یا در راه تصمیم سازی به وفاق نرسیدیم و یا اگر تصمیم گرفتیم در راه اقدام نتوانستیم به وفاق عمل نماییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شعار ساده فطری “دعوا نکنیم” که رییس جمهور در روزهای انتخابات مطرح می کردند صادقانه بود و صادقانه هم آنرا دنبال می کردند و پس از انتخابات هم ایشان این شعار را فراموش نکرد.
صالحی با اشاره به به کوشش های رییس جمهور در راستای ایجاد وفاق ملی در انتخاب کابینه، اظهار داشت: رییس جمهور در راه انتخاب کابینه از راه های مختلف کوشش کرد وفاق حاصل شود، یک مسیر از مسیر کمیته ها و کار گروه ها بود که مسیر خودرا طی کرد، یک مسیر بوسیله حوزه ی گروه ها و احزاب و جریان های ذی نفوذ کشور بود و یک مسیر هم بوسیله گفت و گو با ارکان نظام بود؛ ایشان وفاق را در یک معدل ترکیبی می دید و این معدل ترکیبی در حقیقت برای ایشان مهم بود.
وی ادامه داد: ترکیب به وجود آمده در کابینه چهاردهم اینطور بود که معاون اول از دولت آقای خاتمی، چند وزیر از دولت آقای روحانی و چند وزیر هم از دولت شهید خدمت آیت ا… رئیسی و چند عنصر جدید برگزیده شد. دولت چهاردهم با ایجاد حالا خود، نه دولت حزبی و نه دولت ائتلافی است چونکه دولت ائتلافی به جریان ها سهام می دهد و مسیر خاص خودش را دارد و کابینه امروز در حقیقت دولت وفاق بود به این معنا که از مجراهای مختلف به یک معدل رسید و معدل را تقدیم مجلس کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: وقتی ترکیب کابینه مسیر خودرا طی کرده است، توانست در فضای مجلس هم جای خودرا پیدا کند و بنده از روز اول نسبت به این نتیجه خوش بین بودم، به سبب این که رییس جمهوری صادقانه با نمایندگان مجلس ارتباط برقرار کرده بود.
صالحی اظهار داشت: سهم دوستانی که به درخواست رییس جمهور پاسخ مثبت دادند و این دست را فشردند اهمیت زیادی دارد؛ ریاست مجلس سهم بسیار زیادی داشتند، هیأت رئیسه و نمایندگان ذی نفوذ و تأثیرگذار سبب شدند تا این مسیر صورت گرفت.
ایشان سپس سخنانش اظهار داشت: اگر این مسیر با عدم رأی اعتماد به چند وزیر رخ می داد در این میان یک فترت پدید می آمد که خوشبختانه مجلس اجازه نداد تا این فترت پیش آید. هم به کل کابینه رأی داد و هم رأی بالایی داد. شاید در طول تاریخ انقلاب کم تر شاهد این مساله باشیم که مجلس شورای اسلامی به همه ی وزرا در این معدل رأی داده باشد. رییس جمهور با شعار درست “دولت وفاق ملی” که سطوح مختلفی دارد پای این دولت ایستاد و آنرا پیگیری کرد و با وجود فشارها، عقب نشینی نکرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: روز شیرینی بود، وقتی آرای مجلس شورای اسلامی را شنیدم این که دوستان مختلف رأی آوردند، بیش از تمامی آن چیزی که من را خوشحال کرد این بود که رویکرد رییس جمهور با علامت سوال مواجه نشد و این با اهمیت ترین موفقیت امروز و رأی نمایندگان مجلس بود که بر این رویکرد صحه گذاشتند.
پیوند درونی دولت، دولت-حاکمیت و دولت- ملت به عنوان اضلاع سه گانه دولت وفاق ملی برای حل ابَرمساله ها
صالحی دولت وفاق ملی را دارای سه ضلع اصلی دانست و اظهار داشت: این سه ضلع باید به همدیگر پیوند پیدا کنند، اگر پیوند پیدا نکنند به حل ابَرمسئله ها نخواهیم رسید، یک مسئله وفاق در درون دولت می باشد، ابَر مسئله های ما بصورت بخشی نیست بلکه فرا وزارتخانه ای است. به عنوان مثال اگر بخواهیم به سمت حل مسئله ناترازی انرژی حرکت نماییم این مساله فقط مسئله وزارت نفت یا نیرو نیست بلکه دستگاه های مختلفی باید در این قسمت سهیم شده و حرکت کنند و دیگر به مسائل بصورت بخشی نگاه نکنیم. بدین سبب دولت باید ضلع درونی داشته باشد و بیندیشد که چگونه ابَر مسئله ها را به یک وفاق درون کابینه ای تبدیل کند و از رأس تا ذیل، وزرا، کارشناسان و مدیران به مسائل بصورت بخشی نگاه نکنند.
وی در ادامه اظهار داشت: ضلع دوم، بخش دولت-حاکمیت است؛ حاکمیت اجزای بسیار متنوعی را شامل می شود که همچون می توان به مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، نهادهای حاکمیتی، نظامی، انتظامی، امنیتی بنیادهای مستقل، شوراهای عالی، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان و بخش های دیگر اشاره نمود. برای حل این ابَرمسئله دولت گام اول را درباره ی انتخاب کابینه با مجلس برداشته است اما هنوز هم با مجلس قدمهای مختلفی را در پیش داریم همچون اجرای برنامه هفتم توسعه که طبیعتاً دولت باید برای ارکان حاکمیت و این بخش برنامه داشته باشد. ضلع سوم بخش دولت-ملت است. به عنوان وزیر فرهنگ متولی پیمایش های مختلفی بودم؛ به عنوان مثال در کارگروه رصد پیمایش های مختلف به دستمان می رسید که نشان می داد به علل مختلف سرمایه اجتماعی ما نسبت به اعتماد به حاکمیت تضعیف شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: جریان انتخابات سه دوره به ما نشان داد این موارد هشدارهای قابل توجهی را به ما داده است. در کشورهایی که مردم سالاری وجود ندارد و مردم نمی داند صندوق رأی خوردنی یا پوشیدنی است، مشکلی وجود ندارد چون نظامشان با مردم سالاری پیوندی ندارد و دغدغه اقبال مردم را ندارند اما جمهوری اسلامی به برکت انقلاب و امام یک نظام مردم سالاری دینی است و اقبال و اجبار مردم باید برایش مهم می باشد. انتخابات اخیر به ما هشدار داد، در مرحله اول همه احزاب سیاسی وارد شدند اما مشارکت به ۴۰ درصد نرسید. ۶۰ درصد که اغراق است اما یک رقم معمول ۳۰ درصدی که می توانستند مشارکت کنند، نیامدند، این مساله معنادار است. باید فکری برای مناسبات دولت-ملت کرد چون ما یک نظام مردم سالاری دینی داریم نه یک نظام دیکتاتوری.
مناسبات دولت-ملت باید بازسازی شود
صالحی اظهار داشت: در این فضا اگر مناسبات دولت-ملت تجدید و بازسازی نشود صرف کنار هم بودن مجلس و دولت و دستیابی به چاره، مسائل را حل نخواهد کرد، چون مسئله های بزرگ ما به دست مردم حل می شود و تا وقتی مردم به ما اعتماد کافی نکنند با ما در حل این مسئله ها مشارکت نخواهد کرد. بدین سبب باید رابطه ی خود در ارکان مختلف دولت را با مردم بازسازی و نوسازی نماییم. در نقاطی که اشتباه کردیم باید بگویم اشتباه کردیم و در جایی که با مردم بدخلقی کردیم روی آن فکر و از آنها عذرخواهی و مناسباتمان را با مردم بازسازی نماییم، مردم ولی نعمت ما هستند و ما را بر سر صندلی ها آورده اند.
نقش گروههای مرجع اجتماعی در وفاق ملی
وی گروههای مرجع اجتماعی در ایجاد وفاق ملی را تأثیر گذار دانست و اضافه کرد: اگر ما بخش وفاق دولت-ملت را تحکیم نکنیم بخش وفاق حاکمیت به تنهایی جواب گو نخواهد بود. با این نگاه باید تلاش جامع ای برای تجدید مناسبات صورت گیرد. خصوصاً بوسیله گروههای مرجع فضای اجتماعی چونکه ای گروه ها طریق و واسطه ارتباط دولت و ملت هستند. اصحاب فرهنگ و رسانه، معلمان، اساتید دانشگاه و … به عنوان میانجیان دولت-ملت عمل می کنند. این که آنها به ما چگونه توجه نمایند و چه نگاهی به دولت داشته باشند بسیار مؤثر است. بدین سبب گروههای میانجی را باید جدی تر بگیریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم با اشاره به این که دولت چهاردهم تجربه خیلی خوب را تا امروز طی کرده، اظهار داشت: این تجربه خوب می تواند طلیعه یک راه بلند باشد که می توان آنرا دنبال کرد. رییس جمهور یک مسئله و مبنای درست را پیگیری کردند تا ما کنار هم قرار گیریم و مسئله های ملی را حل نماییم. اگر بدنبال رفاه، توسعه، حل مشکلات داخلی و افزایش نفوذ منطقه ای هستیم، از این مسیر می گذرد. او با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت چهاردهم اضافه کرد: امروز طعم شیرین میوه این مسیر چشیده شد و این مسیر قابل پیمودن است.
این عضو کابینه چهاردهم در آخر سخنانش اظهار داشت: مسیر شدنی، حتما قابل پیمودن است، مسیر ایده آل باید چشم انداز داشته باشد. این مسیر از ترکیب قوا به دست می آید نه حذف قوا. هم قوای حاکمیتی هم قوای اجتماعی و باتوجه به روحیه رییس جمهور حس من این است ایشان مرد این میدان است.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By فرهنگ, وزارت