صد کادو: مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب فقدان سکوی دائمی فروش کالای حجاب، عدم حمایت های مالی و کالای فرهنگی تلقی نشدن محصولات حجاب را از مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالای حجاب خواند و خواهان حل این چالش ها در دولت چهاردهم شد.
حمیدرضا امیدی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی مشکلات تولیدکنندگان کالای حجاب، اظهار داشت: مهم ترین مشکل فعلی ما نبود سکوی فروش دائمی است که تولیدکنندگان بتوانند در یک راسته از بازار یا مجتمعی مشخص مبادرت به فروش محصولات خود کنند. این مساله بارها پیگیری شده است اما متاسفانه با وجود وعده هایی که از جانب دولت داده شده بود به نتیجه مشخصی نرسیدیم. در حقیقت در حال رسیدن به یک نتایجی بودیم که با اتفاقات غیرمنتظره پایان دولت متاسفانه اتفاقی صورت نگرفت. امیدواریم در دولت آینده پیگیری راه اندازی سکوهای دائمی عرضه لباس متوقف نشود تا بالاخره کالای حجاب با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
وی درباره ی اخباری بر اساس فروش کالای حجاب در سکوی دائمی پاساژ دلگشای بازار تهران، توضیح داد: سکوی دائمی فروش دلگشا هم کار و همت خود تولیدکنندگان است و نه بخش دولتی؛ در حقیقت حدود ۵۰ تولید کننده کنار یکدیگر جمع شدند و با هزینه شخصی در این پاساژ مغازه اجاره کردند. در حوزه امور مالیِ شروع به کار این سکوی دائمیِ فروش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی نداشته است و تنها یک دفعه مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس و دوربین های صداوسیما به آنجا رفتند و کاری که صورت گرفت به صورتی تبلیغ و معرفی این مرکز به مردم بود.
مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب با تأکید بر این که تنها یک سکوی دائمی فروش کالای حجاب پاسخگوی نیاز جامعه نیست، اظهار داشت: برمبنای آمارهایی که نمایشگاه های فصلی به ما نشان می دهد، مشخص است که نیاز بسیار فراتر از اینهاست.
وی ادامه داد: در حقیقت همانگونه که وقتی کسی در تهران می خواهد کفش بخرد به باغ سپهسالار به عنوان بورس فروش کفش و نخستین گزینه فکر می کند، درمورد خرید کالای حجاب هم باید چند مرکز مشخص وجود داشته باشد که فردی که خواهان این محصولات است گرفتار سردرگمی نشود.
وی درباره ی برطرف شدن مشکل عرضه کالای عفاف و حجاب در شهرستان ها و شهرهای کوچک، بیان کرد: دراین زمینه پیشنهاد ما به وزارت کشور این بود که بتوانیم با کمک استانداری ها مراکزی را انتخاب نماییم تا در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. موضوع اجاره بها در شهرستان ها واقعا مهمست و اگر نتوانیم سکوی فروش دائمی با اجاره بهای مناسب دایر نماییم، این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان کالای حجاب از این حوزه بیرون بروند.
امیدی با اشاره به این که برمبنای ماده ۶ لایحه عفاف و حجاب باید اقلام در رابطه با عفاف و حجاب و ملزومات آن کالای فرهنگی محسوب شود، اظهار داشت: این ماده از این جهت آورده شده است تا وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی موظف شوند در اعطای مجوزها، مشوق ها، تسهیلات و خدمات، وضع معافیت ها، تخفیف های تبلیغاتی، کاهش هزینه تامین مواد اولیه تولید، کاهش هزینه های گمرکی و ایجاد فرصت های مناسب برای عرضه عمومی پوشاک به عنوان کالای فرهنگی تعرفه گذاری و حمایت کنند. نقطه روشن این ماده این است که روی قیمت تمام شده کالای حجاب اثر می گذارد و افراد می توانند با قیمت کمتری محصول موردنظر خودرا تهیه کنند.
وی ادامه داد: با وجود این که انجمن فعالان حجاب از سال ۱۳۹۳ پیگیر این مساله و سپس لایحه بوده است، اما هنوز به مرحله اجرای کامل نرسیده است. بدنبال این بودیم که کلیه محصولات ذیلِ کالای حجاب، کالای فرهنگی محسوب شوند ولی حالا تنها چادر، پارچه چادری و ملزومات حجاب (گیره روسری، ساق دست و… ) به عنوان کالای فرهنگی محسوب می شوند و در صورت تصویب نهایی و ابلاغ لایحه، از مزایای ماده ۶ لایحه عفاف و حجاب بهره مند هستند.
مدیرعامل انجمن فعالان حجاب و متخصصین حوزه حجاب افزود: این درحالی است که سایرین مانند تولیدکنندگان عبا، مانتوهای بلند و… جزء مشمولین این معافیت ها نیستند. امیدواریم با پیگیری نهادهایی مانند کارگروه ساماندهی مد و لباس و وزارت فرهنگ در مجلس شورای اسلامی، این مشکل برطرف شود و گروههای بیشتری مشمول معافیت ها شوند.
وی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای این موضوع، بیان کرد: با وجود پیگیری ها اما دوستان به این نتیجه رسیدند که اضافه شدن عبا، مانتوی بلند و… به بند ۶ قانون مذکور بار مالی دارد و امکان اضافه شدن این موارد به بند مذکور به وجود نیامده است.
حمایت های مالی کافی نیست
امیدی با تأکید بر اهمیت حمایت های مالی از تولیدکنندگان کالای حجاب، اظهار داشت: تا حالا حمایت مالی ویژه ای اتفاق نیفتاده است و تنها از اسفندماه گذشته تا حالا حدود ۵۰ نفر تولیدکنندگان، وام های ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد گرفتند. قرار بود این وام به سایر تولیدکنندگان هم تعلق گیرد که آن هم مسکوت مانده است. از طرفی نیازِ یک تولیدکننده جهت راه اندازی خط تولید وام های میلیاردی و کلان است اما خب چنین اتفاقی نیفتاده است.
هر بلاگری نباید تبلیغ چادر کند
او همین طور در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به این که نمی توان منکر تاثیرگذاری تبلیغات بلاگرهای حجاب در حوزه فروش محصولات شد، اشاره کرد: اینروزها فضای مجازی تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد اما پیشنهاد خود ما هم این بود که این افراد در قالب قانون فعالیت کنند. هر بلاگری نباید تبلیغ چادر کند. وزارت ارشاد باید بخشنامه ای تدوین کند و بلاگرها برمبنای همان بخشنامه تبلیغ کالای حجاب کنند.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, خدمات, سازمان, صنعت