طرح دیدگاه های فرهنگی نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه تقاطع

    Home  /  جشن  /  طرح دیدگاه های فرهنگی نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه تقاطع

طرح دیدگاه های فرهنگی نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه تقاطع Image

طرح دیدگاه های فرهنگی نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه تقاطع

به گزارش صد کادو، برنامه تلویزیونی «تقاطع» با مبحث برنامه ریزی فرهنگی و با حضور نمایندگان کاندیداها برگزار گردید.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، در برنامه تلویزیونی «تقاطع» که با مبحث فرهنگ در دولت چهاردهم و با حضور نمایندگان کاندیداها برگزار شد، مهدی شیرزاد نماینده مسعود پزشکیان، اظهار نمود: من از عاملیت جامعه و عقل آن حمایت می کنم، جامعه موم در دست سیاستمداران نیست که با مهندسی اجتماعی به شکل مکانیکی تلاش کنند آنرا کنترل کنند. نگاه کنترل گرایانه به فرهنگ و مناسبات اجتماعی را داشته ایم. سیاست هایی برای اجرای قوانین همچون در فرزندآوری داشته ایم.
شیرزاد: تکثر را به رسمیت بشناسیم

وی ادامه داد: باید تکثر را به رسمیت بشناسیم. نگاه کنترل گرایانه جامعه را دوقطبی کرده و نمود آن در پیمایش های ملی دیده شده است.
سیدمصطفی ابطحی نماینده حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی در ادامه اظهار نمود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و نظام برآمده از آن هم مزیت نسبی فرهنگی را داشت. ما چندپارگی و شکاف هایی را در جامعه همچون در سنت و تجدد، مذهبی، قومی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی شاهد می باشیم.

ابطحی: چندپارگی و شکاف هایی را در جامعه شاهدیم
وی ادامه داد: این که چه کسانی باید این چندپارگی را مدیریت کنند و به نتیجه برسانند و این که باید خصوصیت آنان چطور باشد ما را به این نتیجه می رساند که خیلی از عرصه های فرهنگی دست کسانی بود که نخبه فرهنگی نبوده و نیستند که از صدمه های جدی حکمرانی فرهنگی ماست.

ابطحی اظهار داشت: مهندسی زدایی از عرصه فرهنگ از موارد بحث است. حقیقت مسائل فرهنگی اینست که این مسائل خاکستری هستند و باید از چند وجه آنها را مورد بررسی قرار داد.

همایون: فرهنگ مورد توجه دولت چهاردهم باشد
محمدهادی همایون نماینده جلیلی هم در ادامه این برنامه تاکید کرد: در مدیریت فرهنگی باید چند مبحث را بررسی کرد. همچون اهمیت دادن به خود فرهنگ و مدیریت فرهنگی است. فرهنگ مساله عمیقی است و مواجهه با آن باید جدی باشد. اهمیت فرهنگ باید مورد توجه دولت چهاردهم باشد.

وی ادامه داد: ما کشور را به سمت مسیری اداره می نماییم که از روز اول انقلاب مطرح بوده و آن تمدن نوین اسلامی است. بقیه کشورها به ایران که قوم پیشران در این حوزه هستند توجه می کنند.

همایون اظهار نمود: شورایعالی انقلاب فرهنگی در این حوزه نقش اساسی ایفا می کند. باید نسبتی بین این شورا و دولت برقرار باشد و پیشنهاد ما اینست که دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی همزمان معاون فرهنگی رئیس جمهوری باشد که با هردو بخش تعامل کند.

علیرضا نادعلی نماینده زاکانی هم اظهار داشت: امر فرهنگی یک امر بطئی و زیرپوستی است که البته احتیاج به قانون و مقررات و خط مشی دارد. اسناد خوبی در این حوزه داریم اما در محور زمان چیزی را نمی توانیم پیشبینی نماییم و دستخوش رخدادها می شویم.

وی ادامه داد: اگر آقای زاکانی رئیس جمهور شود در برنامه ریزی فرهنگی به هرچیز غیرفرهنگی هم فرهنگی نگاه خواهد نمود تا هم تفکر را به رسمیت بشناسد و هم مردم را به رسمیت بشناسیم که آن چه آنان در این عرصه انجام می دهند اثرگذار است. اگر می خواهیم تنظیم گری نماییم باید نگاه به حال و آینده آنان داشته باشیم و بدون نگاه پوپولیستی نیمی از جمعیت کشور که زنان هستند را به رسمیت می شناسیم.
مهدی کلهر نماینده قاضی زاده هاشمی هم در این جلسه اظهار نمود: فرهنگ در رابطه با آداب و رسوم است. ریشه فرهنگ چیز دیگری است. باورها و اعتقادات و آرزوهای افراد است. فرهنگ در رابطه با انسان اجتماعی است. فرهنگ زمانی ضروری است که انسان در اجتماع هستند. برخی فرهنگ ها هم خانواده هستند.
دولت منتخب نگاه مساله شناسانه به فرهنگ داشته باشد
مرتضی کامل نواب نماینده قالیباف هم خاطرنشان کرد: لزوم نگاه جامع و فراگیر به مسائل فرهنگی وجود دارد. برخی موضوعات در جامعه در اولویت رسیدگی هستند و نامزدها بر برخی موضوعات بیشتر اشاره می کنند چون اولویت و دغدغه مردم است، اما رئیس جمهوری باید نگاه فراگیر و جامع به عموم مسائل کشور داشته باشد و موضوعات بگونه ای پیش نرود که از مسائل فرهنگی غفلت شود.

وی ادامه داد: به یک نگاه فراگیر در دیدگاه رئیس جمهوری کشور به موضوعات نیازمندیم. دولت منتخب باید نگاه مساله شناسانه به فرهنگ داشته باشد و مسائل بنیادین جامعه را در این بخش مورد توجه و بررسی قرار دهد. اگر این اتفاق نیفتد امکان دارد کارایی دولت در انتها چهارساله شکلی کاریکاتوری به خود بگیرد.

نواب افزود: دیدگاه صاحبان نظر و اصحاب فرهنگ باید شنیده شود و از این منظر باید وارد مبحث شویم که آقای قالیباف دارای این دیدگاه است.
کلهر در قسمت دیگری از این نشست اظهار نمود: ما کشوری صاحب فرهنگ در جهان هستیم که این فرهنگ خصوصیت هایی دارد. زن در ایران مظهر زندگی است و مرد مظهر مرگ است. خطوط مشرکانه هیچوقت به فرهنگ ما پیوند نخورده است.
شیرزاد هم در قسمت دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: نگاه کنترل گرایانه به عرصه فرهنگ یکی از نمودهایش اینست که تصمیمات حوزه فرهنگ بیشتر از این که توسط نمایندگان منتخب مردم اتخاذ شود به شوراهای عالی ارجاع می شود. مثل شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورایعالی فضای مجازی که متولی فیلترینگ است یا این که در مجلس یازدهم که طرح صیانت را در کمیسیون دربسته بردند و به صحن نیاوردند.

وی ادامه داد: باور ما اینست که مجلس در رأس امور است و سیاستگذاری کلان فرهنگی پس از سیاست های کلی نظام که از جانب رهبری انقلاب مطرح می شود، مجلس شورای اسلامی است که قانون گذاری می کند. صراحت قانون اساسی اینست که تنها مرجع قانونگذاری مجلس است و بقیه دستگاه ها و شوراهای عالی باید منشاء اثر باشند که کسی منکر آن نیست.
ابطحی هم در واکنش خاطرنشان کرد: به جهت اینکه بدانیم گره فرهنگی جامعه کجاست باید به حکمرانی فرهنگی دقت نماییم. در این بخش نباید همه تقصیرها را گردن دولت و حکومت بیندازیم. آیا خانواده و نهادهای جامعه پذیری نقش خویش را ایفا می کنند؟ ما در این نهادها مشکل داریم.
کلهر: شخصیت های فرهنگی ما واقعاً در شورایعالی فرهنگ حضور ندارند
کلهر هم در واکنش تصریح کرد: شخصیت های فرهنگی ما واقعاً در شورایعالی فرهنگ حضور ندارند.
وی تصریح کرد: دو فرهنگ وجود دارد یک فرهنگ توحیدمحور و یک فرهنگ مادی محور است که باهم پیوند نمی خورند و ما چهار قرن است که گرفتار این مورد هستیم.
در ادامه شیرزاد در قسمت دیگری از این نشست اظهار نمود: تصوری در رابطه با خانواده ایرانی وجود دارد و موجود پرسروصدا و مدعی به نام دولت هم هست که تلاش می کند به جای آنکه مساله شناسی کند می خواهد جامعه را به یک مسیر مشخصی برساند که مقاومت اجتماعی بوجود می آورد و سرمنشاء مشکلات می شود.

وی خاطرنشان کرد: راجع به سینما تصور می شود اگر اجازه کار به یک هنرمند داده شود یک لطف است درحالی که یک حق است. ما با باران کوثری و ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی بزرگ شدیم و این ها سرمایه های این کشور هستند. این امر در ارتباط با کتاب و نویسنده ها و اصحاب رسانه هم همین است.

شیرزاد افزود: یک نگاه تنگ نظرانه بر عرصه فرهنگ حاکم شده که به جای این که تلاش در شکوفایی استعدادها داشته باشد نگران این جامعه است که مبادا از اصلی تخطی کند.

ابطحی هم اظهار داشت: من مثل آقای شیرزاد به نظام فرهنگی بدبین نیستم. مدیران کشور باید چاره عرضه کنند. خیلی از مشکلات اقتصادی ما ریشه در فرهنگ دارد و اگر مشکل فرهنگی حل شود این مشکلات هم حل می شود.

وی ادامه داد: ما در زمینه فرهنگی با نظام مسائلی مواجه هستیم که رئیس جمهوری باید برای آن چاره ارائه نماید. رئیس جمهوری فرهنگی بهتر می تواند از نظام جمهوری اسلامی بعنوان نظام فرهنگی دفاع کند.
همایون: دوگانه درست کردن بین مردم و دولت، درست نیست
همایون هم در این جلسه اظهار نمود: مباحثی که ما درگیر آن هستیم فرهنگی است و اگر در مشکلاتی افتاده ایم به علت اینست که فرهنگ را جدی نگرفتیم. دوگانه درست کردن بین مردم و دولت اصلأ درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: مجلس یک نهاد قانونگذاری مردمی گسترده در کشور است و این که در خود مجلس کارگروه فرهنگ بشدت حاشیه ای تلقی می شود، مساله ماست.
نادعلی: دولت باید نقد منصفانه فرهنگی داشته باشد

نادعلی هم خاطرنشان کرد: دولت باید نقد منصفانه فرهنگی داشته باشد. آن چه در رابطه با بحث انتخاب مسیر در مورد بحث حجاب عنوان شد باید اظهار داشت که جامعه یک طیف نیست و اگر جامعه همه در یک شکل بودند که خاصیتی پیدا نمی کرد. ما حکومت اسلامی تشکیل دادیم و مقرر است برای آن برنامه ریزی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد. ما به تجربه دنیا نگاه می نماییم اما به اندیشه بالادستی هم نگاه می نماییم.
کلهر هم در قسمتی دیگر از این نشست خاطرنشان کرد: اگر ما خلقت را بیهوده ندانیم به ریشه های فرهنگی می رسیم که نگاه توحیدی دارند و در مقابل مشرکین قرار دارد که بی صبری دارند. کسی که می خواهد زود قضیه را حل کند صبر ندارد و مثل نوح صبر نمی کند و با بگیر و ببند و زدن در خیابان برخورد نمی کند.

وی ادامه داد: اگر ما بدانیم فرهنگ توحیدمحور جنس خشونت ندارد و این آخرین مرحله آن است به دو فرهنگ می رسیم. ما زمانی گرفتار خشونت شدیم که فرهنگ بت پرستی وارد ما شد. این فرهنگ هم اکنون ما این پرسش را پیش می آورد که چرا قبل از انقلاب سعدی و مولانا که جزو آموزش ما بود هم اکنون کم شده است. این ها پایه های فرهنگ ما هستند و هم اکنون کم شده اند. باید به این جنبه های فرهنگ توجه داشته باشیم.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای طرح دیدگاه های فرهنگی نمایندگان کاندیداهای ریاست جمهوری در برنامه تقاطع بسته هستند Date | 24/06/2024