افراسیابی با صد كادو مطرح كرد؛ بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص موجب گسل اجتماعی می شود

    Home  /  جشن  /  افراسیابی با صد كادو مطرح كرد؛ بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص موجب گسل اجتماعی می شود

افراسیابی با صد كادو مطرح كرد؛ بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص موجب گسل اجتماعی می شود Image

افراسیابی با صد كادو مطرح كرد؛ بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص موجب گسل اجتماعی می شود

صد کادو: یک کارشناس سیاست گذاری فرهنگی می گوید کاندیداهایی که بدون داشتن برنامه مشخص تکریم جایگاه زنان درپی جلب نظر زنان خواهان افزایش آزادی های خلاف قوانین هستند، سبب افزایش گسل های اجتماعی می شوند.

محمدصادق افراسیابی کارشناس سیاست گذاری فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به مناظره فرهنگی و اجتماعی که شامگاه جمعه اول تیرماه از شبکه یک سیما پخش گردید، اظهار داشت: آن چه در قسمت اول مناظره فرهنگی_اجتماعی، شاهد بودیم، شامل دو رویکرد بود. یک رویکرد، عرضه برنامه توسط سه نفر از کاندیداها و رویکرد دیگر، نقد حکمرانی فعلی با هدف برجسته سازی برخی شکاف های اجتماعی فعلی توسط دو نفر دیگر بود. البته در میان شش کاندیدا یکی از کاندیداها نیز بر مبنای نقشی که برای خود تعریف کرده است کوشش کرد تا کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدالگرا را به چالش بکشد.
وی افزود: این میان آن چه حائز اهمیت بوده اینست که در سال ۱۳۹۶ تندترین نگاه ها توسط رئیس جمهور وقت با هدف کسب آرای معترضین به شیوه حکمرانی فرهنگی عنوان شد و از آنجائیکه مطابق قانون اختیارات رئیس جمهور در محدوده قانون اساسی و سایر قوانین تعریف شده، وعده های نادرست و مغایر قانون به جامعه خصوصاً زنان و دختران منتقد حجاب سبب شد تا شاهد افزایش بی اعتمادی بانوان و زنان کم حجاب به حاکمیت باشیم.
این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: ازاین رو کاندیداهایی که بدون داشتن برنامه مشخص برای تکریم جایگاه زنان و عدم برخورداری از برنامه عملیاتی برای افزایش رضایت مندی بانوان و زنان، صرفا به دنبال جلب نظر احساسات بانوان و زنان خواستار افزایش آزادی های اجتماعی خلاف قوانین (عمدتاً میل به بی حجابی در قسمت اندکی از جامعه) هستند، سبب افزایش شکاف ها و گسل های اجتماعی خواهند شد.
وی اضافه کرد: البته امکان دارد این سوال مطرح شود که اگر بخش اندکی از جامعه بانوان و زنان خواستار افزایش آزادی های اجتماعی در حوزه حجاب است پس اساساً چرا چنین مسائلی در مناظره فرهنگی و اجتماعی مطرح می شود؟ پاسخ اینست که تا الان بخش زیادی از جامعه بر مبنای برنامه ها و نگاههای اقتصادی کاندیداها تصمیم خویش را برای انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر گرفته اند و هم اکنون دو کاندیدای متمایل به اصلاحات و اعتدال، با طرح موارد انتقادی در حوزه آزادی های اجتماعی تلاش می کنند تا رأی احتمالا ده درصد یا کمی بیشتر از جامعه بانوان و زنان را به دست آورند. در ادامه مناظره شاهد طرح مبحث نقد و بررسی شیوه حکمرانی در فضای مجازی بودیم. در این بخش هر یک از کاندیداها نکاتی را مطرح نمودند.
افراسیابی اظهار داشت: حجت الاسلام مصطفی پور محمدی بر لزوم تولید یک پیام رسان اجتماعی توانمند ملی در گذشته تصریح کرد و عدم مبادرت به موقع را یکی از چالش های اصلی دانست و دو چالش فعلی را کثرت پیام رسان های اجتماعی بومی و فیلترینگ عنوان نمود. محمد باقر قالیباف نیز ضمن نقد فیلترینگ در شرایط عادی به لزوم طراحی اقتضائات حکمرانی در فضای مجازی اشاره و تاکید کرد در دولت آینده ضروری است به ظرفیتهای نخبگان در حوزه بازی های کامپیوتری و سرگرمی های دیجیتال توجه گردد. مسعود پزشکیان بخش از وقت خویش را به نقد فیلترینگ با تاکید بر منافع یوتیوب اختصاص داد و در قسمت دیگر وقت خود مجدداً به مبحث نقد شیوه ترویج عفاف و حجاب ورود کرد. دکتر سعید جلیلی بر موفقیت های کشور در حوزه طراحی سکوهای بومی تصریح کرد و وضعیت فعلی کشور را وضعیتی رو به رشد دانست و بر لزوم ادامه همین راه تاکید کرد. امیرحسین قاضی زاده هاشمی سه مسأله اصلی برای رشد کشور در حوزه حکمرانی در فضای مجازی را مشکلات ناشی از عدم زیرساخت مناسب، محدودیت های پیشبینی نشده و عدم برنامه ریزی برای حفظ نیروی متخصص دانست و خاطر نشان ساخت برای حل این سه مسأله برنامه دارد.
این پژوهشگر اظهار داشت: در نهایت علیرضا زاکانی عمده وقت خویش را به نقد رویکرد دو کاندیدای اصلاح طلب و اعتدالگرا اختصاص داد و در ادامه صرفا به عملکرد خود در شهرداری تهران در حوزه استفاده از هوش مصنوعی اشاره ای مختصر کرد.
وی اضافه کرد: بررسی مواضع هر شش کاندیدا در حوزه حکمرانی در فضای مجازی از آن حکایت می کند که صرفا یکی از کاندیداها به ظرفیتهای کشور در حوزه بازی ها و سرگرمی های دیجیتال توجه کرد، بیشتر کاندیداها نقدهایی نسبت به شیوه فعلی فیلتر داشتند، تمام کاندیداهای اصولگرا و همینطور کاندیدای اعتدالگرا بر تقویت ظرفیتهای بومی در حوزه سکوهای داخلی تاکید داشتند اما باوجود این که پیش از شروع پاسخ به سوال مجری بخشی از صحبتهای سعید رضا عاملی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی پخش گردید که در آن بر لزوم برنامه ریزی برای ارتقای سواد فضای مجازی تاکید شد هیچیک از کاندیداها در این خصوص صحبتی نکردند که البته به علت محدودیت وقت این مورد قابل توجیه است.
افراسیابی در انتها اظهار داشت: در نهایت به نظر می آید سخنان قالیباف در حوزه بازی های کامپیوتری با استقبال بازی سازان داخلی مواجه شود و از طرفی در این جلسه تا حد زیادی مشخص شد کدام کاندیداها، دارای برنامه مشخص برای حکمرانی در فضای مجازی می باشند که این امر می تواند به انتخاب کاندیدای اصلح کمک نماید. البته در قسمت سوم مناظره مبحث بازیهای کامپیوتری و سرگرمی های دیجیتال به محوری اصلی در صحبتهای برخی کاندیداهای دیگر هم تبدیل شد که به نظر می آید از آنجائیکه صحبتهای محمد باقر قالیباف در قسمت دوم مناظرات در فضای مجازی در مورد بازی های کامپیوتری و سرگرمی های دیجیتال با استقبال در فضای مجازی مواجه گردید، احیانا در دور سوم مناظره به این مورد توجه بیشتری شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای افراسیابی با صد كادو مطرح كرد؛ بحث تکریم زنان بدون برنامه مشخص موجب گسل اجتماعی می شود بسته هستند Date | 23/06/2024