انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز

    Home  /  جشن  /  انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز

انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز Image

انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز

به گزارش صد کادو، رئیس کارگروه مد و لباس کشور اظهار داشت: دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر، «مد موقر» به شیراز انتقال پیدا کرد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، مجید امامی تفاوت و عمق فرهنگی با منطقه را دلیل این انتقال عنوان و خاطرنشان کرد: دارا بودن فرهنگ هفت هزار ساله ایران در زمینه پوشاک است که شیراز آنرا به تنهایی نمایندگی می کند و نماینده ایران فرهنگی است.
وی رونمایی از پوستر جشنواره و هفته مد شیراز را اتفاق خوبی ذکر کرد و اضافه کرد: این رویداد مهر ماه سالجاری برگزار می شود.
امامی اظهار داشت: در این نشست که با حضور و حمایت دستگاه ها و هنرمندان مختلف برگزار شده است، در مورد حضور ۵۰ ویژند از ۳۰ کشور مختلف جهان بحث و بررسی صورت گرفت.
او ضمن اشاره به توضیحات نماینده ولی فقیه در تبیین دیدگاه و نظریه در زمینه لباس، آراستگی و وقار، خاطرنشان کرد: این رویداد اتفاق بسیار بزرگی در جشنواره مد و لباس فجر، بخصوص در قسمت بین الملل آن بوده و بین المللی ترین و جهانی ترین رویداد پوشاک ایران است که می خواهد ما را از رویکرد انفعالی به رویکرد فرصت گرا و مطالبه گر در زمینه صنعت هنر مد تبدیل کند.

از طرفی بخش بین المللی جشنواره مُد و لباس فجر با عنوان «رویداد مد موقر شیراز» بیانیه خویش را با هدف «واکاوی مفهوم مد موقر» منتشر نمود.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه آمده است:
«مد موقّر در فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی حضوری دیرپا داشته و دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر به مفاد قانون ساماندهی مد و لباس کشور و مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی نسبت به ترویج پوشش ایرانی – اسلامی در گستره بین الملل تلاش دارد با برگزاری بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر، به مثابه فراگیرترین رویداد تخصصی در رابطه با سبک پوشش ایرانی – اسلامی به تعالی هنر- صنعت پوشاک در سطح جهانی بپردازد.
تبیین نگاههای نوین و سپس اقدامات راهبردی همسو با این اهداف، می تواند سبب ساختِ ادبیات غنی مبتنی بر تفکر داخلی گردد. مد موقّر، نوعی رسانه بیانِ عقاید است که در لباس زنانه و مردانه، جهت معناساز نمودنِ پوشش عرضه می گردد. نوعی نگرشِ سلامت محور و اخلاق مدار که می­تواند نقشی میانجی در جامعه کنونی ایفا نماید. مفاهیم آن با تأمین نیازهای بشری و با توجه به تغییرات در جامعه معاصر، روندِ رو به اعتلایی را می پیماید.
هنر- صنعت مد موقّر با حضور طراحان، هنرمندان، سرمایه گذاران و رسانه ها و رسمیت یافتن آن در زیست بوم مد و لباس کشور درعرصه رقابتی قابل پیشرفت است و با ارزش گذاری بر آن، میتوان پوشش را از سطحِ صرفِ لباس بالاتر برده و معناآفرینی نمود. جریانِ معناسازی در مد موقّر در جهت صعود و استعلایی شدن پیش می رود. تلاش کارگروه مد و لباس کشور بر آن است تا با عرضه تعاریف صحیح از مد موقّر و بومی سازیِ آن با فرهنگ ایرانی- اسلامی و با عرضه خصوصیت های درون­زای آن، سببِ ایجادِ مُدی با رعایتِ هنجارها و بر اساس یک انتخاب مسئولانه و اخلاق مدارباشد.
خصوصیت های مد موقّر را میتوان این گونه برشمرد:
– پوشیدگی که عنصرِ معناسازِ مد موقّر ایرانی است.
– اخلاق مند بودنِ پوشاک
– کاربردی بودنِ لباس درعینِ زیبایی آفرینی
– توجه به امنیت خاطر فردی و اجتماعی پوشنده لباس
– نیازسنجی مخاطب در موقعیت های مختلف زمانی و مکانی
– توجه به اصالت لباس در تلفیق سنت ها و نگاههای مدرن
– استفاده از الگوهای ایرانی طبق آناتومی بدن ایرانی، زیبایی شناسی ایرانی و جغرافیا و بوم ایرانی
– استفاده از نمادها، فرهنگ و هویت ایرانی درآثار
در این جهت کارگروه مد و لباس کشور، در صدد است تا پیوندی میان زبانِ بصریِ پوشاک و فرهنگِ دیرینه ایرانی- اسلامی را نمایش دهد. هدف آن است که الگوهای درونی شده ایرانی در مد موقّر، با عرضه یک زبان بصری، بتوانند روایت­گرِ تفکر ایرانی در سطح بین ­المللی باشند.
علاوه بر دارا بودنِ مفاهیم زیبایی از نظر ساختاری، بتوانند گویای هویت ایرانی- اسلامی باشند. به این دلیل تلاش بر آن است تا در هفته مد موقّر شیراز، با عرضه نشست­ های تخصصی به ایجاد ادبیات غنی در این زمینه از منظر اقتصادی، روانشناسی، فلسفی، مردم شناسی، زیبایی شناسی، جامعه شناسی، فقه، سیاست گذاری و… پرداخت. همینطور با توانمندسازی طراحان خلاق با مبانی فکریِ مد موقّر با رویکرد آموزشی، به بیان فرم های مختلف بصری در چارچوب پوشاک و هم تربیت نسلی موثر در زیست­بوم مد و لباس کشور دست پیدا کنیم.
امید است با همراهی و همدلی مسؤلان، متخصصان و عاملان علم و عمل در راه اهداف متعالی حرکت نماییم.»

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای انتقال دبیرخانه دائمی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر به شیراز بسته هستند Date | 20/05/2024