در آستانه روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد؛ رونمایی از اولین کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه

    Home  /  جشن  /  در آستانه روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد؛ رونمایی از اولین کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه

در آستانه روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد؛ رونمایی از اولین کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه Image

در آستانه روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد؛ رونمایی از اولین کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه

صد کادو: در این جلسه محمد رسولی تاریخ دان و مولف، هوشنگ طالع تاریخ دان و پژوهشگر و علیقلی محمودی بختیاری زبان شناس و شاهنامه پژوه سخنرانی کردند.
به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه روز بزرگداشت حکیم سخن ابوالقاسم فردوسی نشست خبری”بزرگداشت فردوسی و بررسی شاهنامه” و “رونمایی از اولین کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه” با حضور و سخنرانی اساتید برجسته تاریخ و فرهنگ ایران اجرا شد.
در این جلسه نخست دکتر محمد رسولی در باب شاهنامه از نظر حقوقی و تاریخی سخن گفت، و به نهاد انجمن در تاریخ کهن ایران اشاره نمود که ناظر و محدود کننده قدرت حاکمان و شاهان بوده است و در شاهنامه بارها به آن اشاره شده است. سپس به دانش جغرافیا و نجوم و مباحث حقوق کودک، زنان و سالمندان در شاهنامه اشاره نمود و افزود به سبب گستردگی مفاهیم و حوزه های مطرح شده در شاهنامه، فعالان و پژوهشگران میان رشته ای در درک این مفاهیم و به کارگیری آنها موفقیت بیشتری دارند. سپس دکتر هوشنگ طالع به این نکته اشاره نمود که شاهنامه تاریخ ایران کهن است و بازمانده اوستایی که گفته می شود روی ده یا دوازده هزار پوست گاو به خط زر نوشته شده، این کتاب دانشنامه ما ایرانیان است؛ و از نظر تبارشناسی، جانورشناسی، پزشکی، جغرافیا، زمین شناسی و… دارای ارزش بوده است. این گنجینه در منابع شاهنامه مورد استفاده قرار گرفته و حفظ شده و به دست ما رسیده است. در آخر استاد علیقلی محمودی بختیاری از نظر زبان شناسی درباره ی شاهنامه سخن گفت، و ضمن اشاره به کتاب شاهنامه آبشخور عارفان افزود هر واژه مانند یک انسان هویتی برای خود دارد و کاربرد واژه ها توسط فردوسی در شاهنامه بسیار دقیق و پر مدلول است. وی به اهمیت شاهنامه خواندن برای ایجاد وحدت و پرورش خرد در میان نسل ها اشاره نمود.
سپس از طرح جلد کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه پرده برداری شد. این برنامه در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ بامداد در تالار خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی اجرا شد.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در آستانه روز بزرگداشت فردوسی برگزار شد؛ رونمایی از اولین کتاب تاریخ کامل ایران بر طبق شاهنامه بسته هستند Date | 16/05/2024