به گزارش صد کادو، رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره ی تصویب سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی – اسلامی توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: هدف گذاری کمّی سند است که بیش از ۳۰ درصد پوشاک مصرفی مردم متصل به ویژندهای (برند) متعهد و متخصص بومی و ایرانی باشد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، سید مجید امامی درباره ی این موضوع، اظهار داشت: برمبنای پیمایش ها و داده های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، بیشترین مصارف فرهنگی خانوار ایران که طبعا نظام فرهنگی کشور دغدغه آنرا دارد به حوزه پوشاک و ملزومات مربوط به آن اختصاص داشته برای اینکه پوشاک جزء نیازهای اساسی افراد است.
او اشاره کرد: درحالی ۵.۵ درصد از هزینه و مصارف فرهنگی خانوار ایرانی بر طبق این داده ها به حوزه پوشاک اختصاص دارد که نظام فرهنگی کشور در یک قرن گذشته اساسا نگاه فرهنگی به این مساله نداشته است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به تصویب قانون «ساماندهی مد و لباس» در سال ۱۳۸۵، اظهار داشت: بر همان اساس دبیرخانه ای برای این مهم به تایید دولت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت، اما تصویب «سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی – اسلامی» ذیل سند مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی که روز گذشته انجام شد، جامع ترین و زنجیره وارترین متن راهبردی برای بیش از ۲۰ دستگاه را دارد که توانسته بصورت دغدغه مند و علمی مسئله ساماندهی پوشاک را مدنظر قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی – ایرانی»
او افزود: اگر پوشاک ایرانی بپوشیم و فاکتورهای فرهنگی، دینی و اسلامی خودرا در تولید، توزیع، مصرف و… ارتقا دهیم حتما خیلی از چالش های موجود در نظم فرهنگی خصوصاً در نسل نوجوان را نخواهیم داشت.
رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، بیان کرد: در «سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی – اسلامی» به نظام پوشاک به چشم فرصت نگاه شده است و علاوه بر تولید به مصرف کننده و حقوق فرهنگی او نیز توجه شده است. زنجیره تولید پوشاک با هدف گذاری کمّی به شکل کامل بررسی شده است.
امامی اشاره کرد: هدف گذاری کمّی این است که بیش از ۳۰ درصد پوشاک مصرفی مردم متصل به ویژندهای (برند) متعهد و متخصص بومی و ایرانی باشد. البته خیلی از مصارف دیگر ما هم باید ایرانی باشد.
او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد با اشاره به این که واردات پوشاک دوخته شده از سال ها قبل ممنوع می باشد، توضیح داد: ما می توانیم نیاز داخلی را برطرف کنیم؛ البته در حوزه طراحی، نگاه منفعل باید تبدیل به نگاه فعال شود و امیدواریم با «سند ملی سبک ملی پوشش ایرانی – اسلامی» که در آن مد به عنوان سبک پایداری از پوشش مورد توجه قرار گرفته است، بتوانیم این مصرف بزرگ فرهنگی کشور را ساماندهی نماییم.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, فرهنگ, هزینه, وزارت