پرونده صد كادو برای ایونت های پوشاك زنانه، قسمت چهارم چالش های مد و لباس و ایونت هایی که نقش چسب زخم را ایفا می کنند

    Home  /  جشن  /  پرونده صد كادو برای ایونت های پوشاك زنانه، قسمت چهارم چالش های مد و لباس و ایونت هایی که نقش چسب زخم را ایفا می کنند

پرونده صد كادو برای ایونت های پوشاك زنانه، قسمت چهارم چالش های مد و لباس و ایونت هایی که نقش چسب زخم را ایفا می کنند Image

پرونده صد كادو برای ایونت های پوشاك زنانه، قسمت چهارم چالش های مد و لباس و ایونت هایی که نقش چسب زخم را ایفا می کنند

صد کادو: فروش پوشاک زنانه در ایونت های مدولباس روندی است که با وجود نیت اصلیِ ایجاد آن که فقط نمایش آثار طراحان لباس بود، ادامه دارد. روندی که با وجود وجود مشکلاتی همچون اجاره کردن مجوز موسسات تک منظوره یا چندمنظوره برای کسب مجوز ایونت، عدم نظارت بر قیمت گذاری، عدم نظارت بر نحوه تبلیغات و… رونق گرفته است و تنها نهاد حاکمیتی موثر در ابعاد فرهنگی موضوع نیز توان کافی برای رسیدگی به تمام مشکلات را ندارد.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، طی سه گزارش از پرونده «ایونت های پوشاک زنانه» به معرفی بخش مجلل این پدیده که معمولاً در هتل ها برگزار می شود، نقش اینفلوئنسرها در تبلیغات و ذائقه سازی آنها و همینطور تبدیل شدن ایونت های پوشاک به پاتوقی برای یک طبقه خاص از جامعه که با پرداخت بهایی بیشتر و حتی گاهی گزاف، علاوه بر خرید کالا به دنبال «احساس خاص بودن» هستند، پرداختیم.
در آخرین گزارش از این پرونده به سراغ کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رفته ایم؛ نهادی تخصصی که وظیفه ساماندهی این بخش که به نظر می آید، رها شده است را برعهده دارد.
بیشتر بخوانید:
بلبشویی به نام «ایونت پوشاک»
درآمد ۳۰۰ میلیونی اینفلوئنسرها و ذائقه سازی با ایونت های پوشاک
کاری که ایونت های پوشاک با کالای حجاب کرده اند!
روند برگزاری یک ایونت مد و لباس چگونه است؟ در این حوزه محمد جواد قاسمیان – معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با ایسنا، در رابطه با شرایط برگزاری یک ایونت مد و لباس، توضیح داد: برگزارکنندگان ایونت در ابتدا باید جزو موسسات تک منظوره مد و لباس یا چند منظوره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و رَسته برگزاری نمایشگاه را داشته باشند. همینطور از راه برخی شرکتهای ثبت شده که طبق دستورالعمل، مجوز برگزاری نمایشگاه دارند هم می توانند درخواست برگزاری ایونت را ثبت کنند.
او افزود: سپس صلاحیت این درخواست و سوابق برگزارکننده، در کارگروه مد و لباس بررسی می شود و مجوز اولیه عرضه می شود تا بتوانند با پلیس اماکن هماهنگی انجام دهند. به تازگی مقرر کرده ایم پیش از صدور تاییدیه اولیه، درصدی از شرکت کنندگان ایونت باید از سامانه طراحان لباس کارت عضویت گرفته باشند. با عنایت به کمبود نیروی کارگروه مد و لباس فعلاً نمی توان این مورد را برای همه شرکت کنندگان الزامی کرد. بعد از این فرآیند برگزارکننده ایونت باید فضا و زمان برگزاری رویداد را مشخص نماید.
اجاره مجوز ممنوع! وی در پاسخ به این مورد که برخی برگزار کنندگان ایونت عنوان می کنند که برای کسب مجوز برگزاری ایونت، مبادرت به اجاره مجوز موسسات تک منظوره و چندمنظوره می کنند، توضیح داد: این فضا غیرقانونی می باشد و در قوانین وزارت ارشاد آمده است که با آن برخورد شود. اگر ناظرین ما ببینند که ایونت یا همان رویداد بوسیله ی یک گروه دیگر انجام شده است، آن موسسه را بعنوان متخلف به اداره موسسات فرهنگی وزارت ارشاد معرفی می کنند و با آنها برخورد می کنند.
قاسمیان تصریح کرد: در موارد محدودی به دلیل تخلفات تا لغو ایونت هم پیش رفته ایم ولی با توجه به این که پلیس اماکن همراهی کافی با کارگروه نداشتند، نتوانستیم جلوی برگزاری را بگیریم. کارگروه مد و لباس به شکل مستقل امکان برخورد قانونی ندارد و باید از راه ضابطین اقدام کند.
مجوز فروش لباس با کارگروه نیست قاسمیان با تکیه بر این که نمایشگاه هایی که کارگروه مد و لباس مجوز برگزاری آنها را می دهد صرفا در ارتباط با نمایش پوشاک است، اظهار نمود: این مجوز در ارتباط با فروش اجناس نیست و در ارتباط با نمایش آثار است. یک رویداد مد و لباس که می خواهد در کنار عرضه آثار، کار فروش را هم انجام دهد باید از اصناف و وزارت صمت مجوز فروش بگیرد.
نقش کد «شیما» و بررسی تصویر پوشاک با CD یا فلش وی در پاسخ به این سؤال که چه آثاری مجوز نمایش در ایونت را می گیرند؟ بیان نمود: طبق دستورالعمل ها، آثاری قابلیت نمایش دارند که یا کد شناسه شیما (کد انحصاری طراحی یک لباس به نام طراح) را گرفته باشند یا امکان دریافت این کد را در آینده داشته باشند. با عنایت به این که فعالیت سامانه شیما چند ماه است که جدی شده است، امکان این که در شروع امر تمام آثار را پوشش دهد وجود ندارد؛ ازاین رو بازرسان کارگروه مد و لباس بررسی آثاری که کد شیما ندارند را انجام می دهند.

قاسمیان افزود: تصویر آثار در چارچوب CD یا فلش جهت بررسی به کارگروه عرضه می شود. گاهی برگزار کننده ایونت، حضور برخی از آثار را اعلام نمی کند که بر این اساس فرآیند دریافت مجوز آنها را با مشکل مواجه می نماییم. بعنوان مثال برخی ۸۰ غرفه نمایش آثار دارند، اما اطلاعات ۵۰ غرفه را اعلام می کنند که این مورد در پرونده آنها درج می شود و در صورت عدم اصلاح نواقص، از اعطای مجوزهای بعدی به این فرد جلوگیری می شود.
تخلف به بهانه پشتیبانی از مشاغل خانگی! معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مدولباس کشور در مورد عرضه کالاهای غیر در رابطه با یک ایونت مد و لباس که به وفور هم در چنین رویدادهایی مشاهده می شود، توضیح داد: متاسفانه فضا به سمتی پیش رفته است که در بعضی ایونت ها گروهی منفعت طلب کالاهایی غیر مرتبط را هم در معرض نمایش می گذارند. این مورد توسط بازرسین رصد می شود و تاکید می نماییم کالای غیر مرتبط از نمایشگاه حذف شود چون در غیر این صورت امکان ابطال مجوز رویداد وجود دارد.
او اضافه کرد: البته در این شرایط برخی با بهانه پشتیبانی از مشاغل خانگی اصرار بر حضور کالای غیر مرتبط به مد و لباس را دارند که در این شرایط اجازه می دهیم با شرط جدا کردن بخش نمایش و فروش این اقلام از پوشاک، عرضه آنها هم ادامه داشته باشد. به صورت کلی عرضه هر وسیله ای (کالای خواب، اقلام خوراکی و… ) به جز کالای در رابطه با مد و لباس در یک ایونت پوشاک و در کنار البسه، تخلف است.
فضای برگزاری ایونت ها استاندارد نیست قاسمیان در رابطه با علت برگزار شدن اغلب ایونت ها در هتل های مجلل، اظهار داشت: فضای برگزاری ایونت مد ول باس غیراستاندارد است و به گونه ای نیست که بگوییم یک فعالیت فرهنگی درحال انجام است. متاسفانه با شرایطی که در گذشته اجرای ایونت ها بر مبنای آن شروع شد و وقوع برخی فسادها، فضا از فعالیت فرهنگی فاصله گرفت و به سمت فروش اجناس رفت. بنابراین برگزاری در یک مکان زیبا مانند هتل ها، به فروش آثار کمک می نماید.
جذابیت عرضه لاکچری پوشاک برای قشر مذهبی با درآمد بالا او اضافه کرد: متاسفانه فقدان سکوهای ثابت و مجازی عرضه پوشاک ایرانی – اسلامی مشکلی است که جامعه مخاطب این رویدادها با آن مواجهند. کارگروه مد و لباس پیگیر به وجود آمدن یک فضای استاندارد برای ایونت ها است ولی همین فقدان سبب شده است که جامعه مذهبی با سطح درآمدی بالا به سمت ایونت هایی بروند که لاکچری برگزار می گردند. این فضا برای آنها جذاب است هر چند این نحوه عرضه به فضای اقتصادی کشور صدمه می زند بنابراین کارگروه مد و لباس از مبحث فروش پوشاک در ایونت ها فاصله گرفت و از بُعد فرهنگی به بررسی محصولات برای نمایش آنها پرداخته است.
توان کافی نداریم! قاسمیان ضمن اشاره به این که کارگروه مد و لباس بر مبنای دستورالعمل ها به دنبال نزدیک کردن فضای فرهنگی به ایونت های مد و لباس است، اظهار نمود: باید با دقیق تر شدن فرآیند نظارت توسط کارگروه و نهادهای دیگر به فکر مرتفع ساختن نقصها باشیم. کارگروه مد و لباس تابحال اقدامات زیادی انجام داده است، اما باید خیلی بیشتر کار نماییم. این در شرایطی است که کارگروه مد و لباس یک بخش بین نهادی است که عده و توان کافی افزایش فعالیت را ندارد و وزارت ارشاد و سایر نهادهای مرتبط در این حوزه هم باید کمک کنند و رسانه هم نقش پررنگی در آگاهی رسانی در این حوزه دارد.
ایونت به مثابه چسب زخم! او اعتقاد دارد که ایونت مد و لباس یک سکوی موقت نمایش آثار است و ادامه می دهد: اما در فضای عدم دسترسی کامل به لباس عفیفانه و کالای حجاب، این ایونت ها مانند زدن چسب زخم روی یک دست یا پای قطع شده است که نجات دهنده نیست، اما می تواند از خونریزی جلوگیری نماید.
قاسمیان با تکیه بر این که وزارت صمت وظیفه قانونی دسترس پذیر کردن پوشاک اسلامی را بر عهده دارد، اظهار داشت: با عمل به این وظیفه قانونی و پای کار آمدن سایر نهادها، شاهد پیشرفت های زیادی خواهیم بود که دیگر به ایونت صرفاً به چشم فضای فرهنگی نمایش پوشاک نگاه شود تا بهترین آثار طراحان برای تولیدکنندگان نمایش داده شود و فضای کسب و کاری شکل گیرد که تنها تولیدکننده نقش بازدید کننده تخصصی را می گیرد تا به سمت تولید انبوه برود.
او تصریح کرد: کارگروه مد و لباس صرفاً فضای نمایش آثار را تسهیل می کند تا تولیدکننده و طراح به یکدیگر متصل شوند، اما این که یک ایونت تبدیل به بازار مکاره و یا جمعه بازار شود، مورد تایید نیست.

از سکوهای ثابت نمایش و عرضه پوشاک چه خبر؟ او در رابطه با وجود سکوهای ثابت نمایش و عرضه پوشاک، توضیح داد: هم اکنون بخشی از تولیدکنندگان کالای عفاف و حجاب با حمایت کارگروه مد و لباس در بازار دلگشا (بازار تهران) در کنار یکدیگر جمع شده اند و به شکلی سکوی ثابت شکل داده اند. از طرفی پیگیر هستیم تا پاساژ سابق «یاس» در میدان هفت تیر تهران که مدتی است تعطیل شده و متعلق به یکی از بانکها است را به سکوی اختصاصی نمایش و عرضه پوشاک عفاف و حجاب اختصاص دهیم تا برخی تولیدکنندگان در آنجا نمایشگاه دائمی یا موقت چندماهه داشته باشند. فعلاً در کلانشهرها این برنامه در حال پیگیری است و کم کم باید به سمت گسترش آن در کل کشور پیش برویم؛ البته این درحالی است که فروش در فضای یک شهر کوچک باید برای عرضه کننده، صرفه اقتصادی هم داشته باشد.

ممنوعیت نمایش و فروش پوشاک خارجی در ایونت ها
قاسمیان در قسمت دیگری از سخنان خود در مورد حضور فروشگاه های اینترنتی در ایونت ها، بیان نمود: اگر فردی که به این رویداد می آید در سامانه طراحان عضو باشد فرقی نمی کند که آنلاین شاپ یا صرفاً طراح لباس باشد اما نمایش و فروش اجناس خارجی در یک ایونت مد و لباس ممنوع می باشد.
وی در پاسخ به این مورد که مشاهدات میدانی مبین فروش اجناس خارجی در ایونت ها است، توضیح داد: نمایش و فروش اجناس خارجی در یک ایونت یا خارج از نظارت کارگروه مد و لباس بوده است یا پس از حضور ناظر اتفاق افتاده است. واردات پوشاک خارجی به هر نحوی ممنوع می باشد و نمایش و عرضه آن در ایونت درست نیست. حضور آنلاین شاپ هایی که طراح نیستند و صرفاً کار فروش اجناس خارجی را انجام می دهند در یک ایونت درست نیست و اگر چنین تخلفی رخ دهد حذف آن مورد تخلف از ایونت صورت می گیرد و در پرونده ایونت گذار هم این مورد درج می شود بشکلی که در موارد بعدی در صدور مجوز در نظر گرفته شود.
نظارتی بر قیمت گذاری نیست معاون اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تصریح کرد: فروش در رویدادها و نظارت بر آن کاملا بر عهده اصناف است و کارگروه مدو لباس با فروش و قیمت گذاری کاری ندارد. ایونت هایی که از اصناف هم مجوز می گیرند صرفاً با پراخت حق تعامل و حق همکاری کار می کنند و اصناف بعد از آن با آنها کاری ندارد و نظارتی بر قیمت گذاری ها ندارد. این مورد را در نامه نگاری ها با وزارت صمت آورده ایم و حتی با سازمان بازرسی هم در این عرصه گفتگو کردیم، اما اقدام مثبتی صورت نگرفته است.
دوست داریم نظارت نماییم، نمی توانیم! او در رابطه با نظارت بر فعالیت اینفلوئنسرها و چهره ها در زمینه تبلیغات ایونت های مد و لباس، توضیح داد: دوست داریم نظارت داشته باشیم، اما این امکان فراهم نیست چون توان و نیروی آنرا نداریم که ببینیم در فضای مجازی چه کسانی با چه محتوایی تبلیغ ایونت را انجام می دهند. در این بخش صرفاً به گزارشی که برگزارکننده عرضه می کند بسنده می نماییم، از طرفی بررسی فضای مجازی صورت وسیع در توان هیچکس نیست. در واقع فعلا فعالیت بلاگرها در ایونت ها نه مورد تایید است و نه رد می شود چون ما توان بررسی دقیق نداریم. استفاده از بلاگرها تا حدی در فروش موثر است ولی اگر بتوان از الگوهای جایگزین برای تبلیغ استفاده کرد، مورد تایید کارگروه است.
قاسمیان در پایان، تصریح کرد: طبق آئین نامه ها برای کار در کارگروه ساماندهی مد و لباس کلا ۵ نفر نیرو در نظر گرفته شده است که کافی نیست. پرداخت به تنها نهاد حاکمیتی مد و لباس با این شیوه اشتباه است. وزارت ارشاد گاهی اوقات از سایر منابع به کارگروه مد و لباس کمک می نماید درحالی که همه نهادهای مشترک باید به این حوزه ورود کنند.

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای پرونده صد كادو برای ایونت های پوشاك زنانه، قسمت چهارم چالش های مد و لباس و ایونت هایی که نقش چسب زخم را ایفا می کنند بسته هستند Date | 18/03/2024