یک نظرخواهی عمومی در رابطه با نامگذاری روز پسر

    Home  /  جشن  /  یک نظرخواهی عمومی در رابطه با نامگذاری روز پسر

یک نظرخواهی عمومی در رابطه با نامگذاری روز پسر Image

یک نظرخواهی عمومی در رابطه با نامگذاری روز پسر

به گزارش صد کادو، دبیر شورای فرهنگ عمومی از عموم مردم و کارشناسان درخواست نمود که در رابطه با نامگذاری «روز پسر»، نظرات خویش را اعلام کنند.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کمسیون نامگذاری تقویم در یادداشتی آورده است:
دهم رجب، زادروز امام نهم؛ حضرت ابوجعفر، محمد بن علی الجواد است و که به ماه با برکت رجب، نوری دوچندان بخشیده است. امام رضا (ع) تا حدود چهل و هفت سالگی دارای فرزند نشده بود، فقدان فرزند برای امام رضا (ع) بهانه ای برای واقفیه در جهت تشکیک و انکار امامت ایشان بود. اما این فشارها از جانب واقفیه با تولد حضرت جواد(ع) خاتمه پیدا کرد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا بودند، تقویت شد. چنانکه «ابو یحیای صنعانی» می گوید: روزی در محضر امام رضا (علیه السلام)، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است. گویا امام، بمناسبت های مختلف، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد می کرده و این مورد در بین شیعیان و یاران امام رضا (علیه السلام) معروف بوده است و در منابع معتبر شیعی هم مستند گشته است.
طبعا شرایط امام رضا(علیه السلام) ویژه بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفی امام بعدی، با مشکلاتی روبرو بوده که در عصر امامان قبلی، بی سابقه بوده است؛ چونکه از یک سو بعد از شهادت امام کاظم(علیه السلام) «واقفیّه» امامت ایشان را انکار کردند و از طرفی امام رضا(علیه السلام) تا حدود چهل و هفت سالگی دارای فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر(صلی الله ضد و اله) حاکی از آن بود که امامان دوازده نفرند که نُه نفر آنان از نسل امام حسین(علیه السلام) خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا(علیه السلام)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را مورد پرسش می ساخت.
بیشتر از ۱۵ سال است که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی که مشتمل بر گاه شمار شمسی، قمری و میلادی است، روز منتسب به میلاد حضرت فاطمه معصومه (س)، که ایشان هم جایگاهی عظیم در منابع و اسناد و سیره ائمه دارند، بعنوان روز دختر نامگذاری شده است. هدف؛ تقویت فرهنگ تکریم دختران و افزایش منزلت ایشان در جامعه ایرانی بوده و هست و فرهنگ عمومی هم با این رسمیت، تلائم و همخوانی داشته است. حال بیشتر از ۵ سال است که از جانب برخی فعالان فرهنگی، پیشنهاد نامگذاری دهم رجب، به نام روز پسر مطرح است. البته در این که ترویج کرامت و محبت نسبت به این رکن خانواده متعالی، یعنی پسران لازم و پسندیده است شکی نیست و گاها پسران نوجوان هم گلایه هایی در خصوص این که چرا زمان-رویدادی برای ما در تقویم آیینی کشور نیست داشته اند که به ما در کمسیون تقویم کشور رسیده است. تصمیم گیری در این مورد مخالفان و موافقان زیادی دارد و آیینه ای از پیچیدگی های سیاست گذاری فرهنگی مذهبی است که در جای خود، یک کارگاه عملی است؛ از آن چه هست و آن چه باید باشد.
در این یادداشت مختصر مجال تحقیق و نقد در ابزارهای حافظه فرهنگی و از میان آنها، طراحی زمان-رویداد ها و مکان رویدادها نیست. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برنامه پژوهشی مستقلی برای صدمه شناسی و فرصت شناسی این حوزه دارد لکن هدف، یک استمداد نظری از صاحبان رای و نظر در فرهنگ عمومی است. مخالفان مناسبتی چون میلاد امام جواد (ع) برای نامگذاری روز پسر (که هنوز مصوب نشده و اخبار جعلی زیادی هم در باب آن ساخته شده است) این نامگذاری را بی سبب، وهن و ناروا می دانند. ایشان تنها یکی از ابعاد شخصیتی امام جواد (ع) را، نقش ولادتش بر تداوم ذریه امام رضا (ع) می دانند، طبعا امامت امام جواد، فراتر از مفهوم نوجوانی و یا مقطع ولادت ایشان است و ایشان خود پدر یک خانواده هم بوده اند. در مقابل موافقان معتقدند هیچ یک از مناسبت های مذهبی و ملی چنین ارتکازی ایجاد نمی نماید و به علل تاریخی ابناءالرضا (امام جواد و فرزندانش ملقب به ابن الرضا بودند که همین مساله، معنا و اهمیت پسر بودن برای پدر را تداعی می کند) اتفاقا در سنین نوجوانی با شهادت پدر، به امامت رسیده اند (حتی حضرت حجت امام زمان عج)، همانطور که روز معروف به میلاد حضرت علی اکبر روز جوان نامگذاری شده است. بنابراین این تداعی و امکان الگوسازی برای پسران نوجوان را انکار نکنیم.
حقیقت اینست که هر دو طرف ادله مبسوطی دارند و کار تصمیم گیر و سیاستگذار مشکل شده است. به ذهنم رسید چه خوب است که راهبرد اصیل و مهمی که از آغاز دولت مردمی در خصوص تصمیم سازی ترکیبی) داشته ایم را پیاده سازی نماییم و باز هم نظر و ادله موافقان و مخالفان را بشنویم. بنابراین از همه نخبگان و فعالان تقاضا می کنم در باز شدن این معما یاری کنند. بر مبنای یک منشا فکری و سلیقه ای حتی بسیاری مخالف نامگذاری تقویم خصوصا مناسبت های قمری هستند، ضمن احترام به ایشان و تاکید بر سیاست متوازن شورای فرهنگ عمومی که اتفاقا بمناسبت های ایران قبل و بعد از اسلام و زمان-رویدادهای عرفی بر بستر گاه شمار شمسی، نگرشی توازن گرا دارد، این جمع سپاری اجتماعی را بهانه ای برای شنیدن ادله و مستندات ایشان هم می داند.
به نظر شما تقویم رسمی ما متناسب با نیازها و قله های افکار عمومی، نیازی به نامگذاری روز پسر دارد؟ اگر آری، آیا دهم رجب بهانه خوبی است؟ اگر نه چه پیشنهادی دارید؟!

علاقمندان می توانند پیام رسان های بله یا ایتا با شماره +۹۸۹۲۳۳۲۵۱۵۸۸ نظرات خویش را با شورای فرهنگ عمومی کشور به اشتراک گذارند.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای یک نظرخواهی عمومی در رابطه با نامگذاری روز پسر بسته هستند Date | 27/01/2024

categories & tags