به گزارش صد کادو، یک مدرس تئاتر ابراز تاسف کرد: نه «مبارک»، نه «جیجی وی جی» نه «خیمه»، حال خوبی ندارند.
پوپک عظیم پور، مدرس تئاتر و تئاتر عروسکی و عضو هیات داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش آیینی و سنتی معتقد می باشد باوجود آثار بی شماری که برای جشنواره تولید شده اند، حال گونه های نمایش عروسکی سنتی خوب نیست.
این کارگردان تئاتر در گفتگویی با ایسنا با ارزیابی مجموعه آثار رسیده به این بخش جشنواره اظهار داشت: تلاش تعدادی از نمایشگران که اسامی مشخصی دارند، همچون خانواده انصافی، آدم را به شوق می آورد. این خانواده برای حفظ هنر نمایش سنتی همیشه تلاش می کند و جای خوشی دارد ولی نسل جوان آن طور که شایسته آیین و سنت است، به هنر سنتی توجه نمی کند.
عظیم پور افزود: در میان آثار بی شماری که به جشنواره آمده بود، تعداد زیادی خیمه شب بازی از شهرهای مختلف دیده می شد و این جای دلگرمی دارد ولی ضعف در کارها مشهود بود. به اعتقاد من میراث هنری گذشته در نگاه امروزی باید با منش مندی بیشتری خودش را به رخ بکشد.
این مدرس تئاتر با اشاره به تئاتر و آیین های کهن در کشورهای مختلف جهان افزود: همه کشورها آیین های مخصوص به خودشان را دارند که از گذشته حفظ شده است. این آیین ها ویترین هویت ملی شان است اما بنظر می رسد در کشور ما نمایش های آیینی و سنتی تنها برای اجرا در جشنواره تولید می شوند. شاید چون جشنواره دو سالانه است و همه چیز رها می شود تا فراخوان بعدی. بدین سان هنر عروسکی در طول سال مغفول واقع می شود.
عظیم پور درباره ی روند انتخاب آثار توضیح داد: از بین کارهای بسیاری که دیدیم، ده اثر را خیلی با چشم پوشی و دو یا سه اثر درخشان با نگاه تشویقی انتخاب شدند. در کل نه «مبارک»، نه «جیجی وی جی» نه «خیمه»، حال خوبی ندارند. باید در طول سال احوالپرس شان باشیم و توجه به آنها، نباید موسمی باشد.
وی اشاره کرد: وقتی هنرمند نمایش سنتی فقط ساختار را می بیند، یک کاستی اتفاق می افتد. محتوای نمایش سنتی باید برای مخاطب امروز با دقت طراحی شود تا همچون نهال تازه نفس، بشاش باشد. به یاد داشته باشید که کار سنتی یک کار مردمی است. شوخی دارد، کنایه دارد، سرگرمی دارد و نقد هم دارد.
این کارگردان تئاتر درباره ی برگزاری بخش های جشنواره در استانهای مختلف کشور اظهار داشت: نفس قضیه خیلی شعف ناک است؛ این که جشنواره از پایتخت به شهرهای دیگر می رود، امکان دیده شدن بیشتر آثار ایجاد می کند، هنرمندان به مناطق مختلف سفر می کنند و تبادل فرهنگ ها اتفاق می افتد، گفتمان شکل می گیرد و این بسیار پسندیده است.
عظیم پور با اشاره به مشکلات اقتصادی گروههای نمایشی و فاصله های طولانی استانها از یکدیگر اضافه کرد: می دانم که دبیر جشنواره تا چه اندازه تحت فشار است اما ای کاش امکانات سفر برای گروههای نمایشی فراهم بشود و هزینه ایاب وذهاب دریافت نمایند. از ادارات ارشاد استانها در خواست می کنم که در این روزهای باقی مانده تا برگزاری جشنواره از گروههای نمایشی استان شان حمایت کنند و حداقل اتوبوس هایی برای رساندن گروه ها به محل اجرا تامین گردد و هنرمندان را با احترام به شهرهای جشنواره برسانند. این که با تلخ کامی و هزینه زیاد بیایند، چه رمقی برای اجرا خواهند داشت؟ امیدوار هستم این مشکل گروه ها از سمت ادارات ارشاد استانها رفع گردد.
بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر، در تهران، آذربایجان شرقی (تبریز)، خراسان شمالی (بجنورد)، چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، مرکزی (تفرش) و گلستان (گرگان و کردکوی) کشور برگزار می گردد.
منبع: sadkado.ir
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, جشن, جشنواره, سفر