به گزارش صد کادو، خراسان رضوی سینماها با پایان محدودیت های همه گیری امیدوارند با تمرکز بیشتر بر برنامه های جایگزین و تجربیات برتر، جمعیت را به سمت خود بکشانند.
زمانی که بیماری همه گیر کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ رخ داد، برخی بر این باور بودند که ناقوس مرگ برای سینماها به صدا در می آید چونکه سالن های سینما و تئاتر در سرتاسر جهان مجبور بودند ماه ها تعطیل یا با ظرفیت اندک کار کنند اما این روزها با کاهش محدودیت ها، روال کار سینماها به زمان پیش از همه گیری بازگشته است. با این وجود تاثیر همه گیری بر سینماها، همچون در سنگاپور، غیرقابل انکار بوده است.
میزان تماشای فیلم در سینماها
بزرگسالان آمریکایی در ۱۲ ماه گذشته به صورت متوسط ۱.۴ فیلم در یک سینما دیده اند و ۶۱ درصد از آمریکایی ها پارسال هیچ فیلمی را در سینما تماشا نکرده اند، ۳۱ درصد هم بین یک تا چهار فیلم و ۹ درصد پنج فیلم را تماشا کرده اند. البته جوانان و آنهایی که در شهرها و حومه شهرها هستند، بیشتر از همتایانشان فیلم دیدند.
تعداد تماشاگران سینما در این سال ها کاسته شده است. برای مثال در سال ۲۰۲۱ افرادی که برای تماشای یک فیلم به سینما رفته بودند به صورت متوسط ۳.۶ فیلم دیدند و این در شرایطی است که در دسامبر ۲۰۰۷ تعداد ۶.۹ فیلم دیده اند.
این تفاوت احتمالا تا حد زیادی به علت بیماری همه گیر است که سبب تعطیلی سراسری سینماها شد البته پس از بازگشایی هم تعداد تماشاچیان تغییر زیادی نکرد و همچنان افراد برای تماشای فیلم به سینما نمی رفتند. نتایج بررسی ها نشان داد که سن و شهرنشینی بیشترین تفاوت ها را در عادات سینما عرضه می دهند.
محققان اعلام کردند که پیش از شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در ایالات متحده، صنعت سینما با تقاضای کمتری برای تماشای فیلم مواجه بود سپس همه گیری ضربه شدیدی به این صنعت وارد کرد.
چه کسانی به سینما می روند؟
سینماها بهترین مکان در جهان برای دیدن فیلمی است که گروهی آنرا تولید کرده اند و افراد می توانند احساساتی مشابه سایر تماشاگران را تجربه کنند. این جادوی سینماست که قرار گرفتن در جایی برای دو ساعت و قطع ارتباطی با موارد اقتصادی و اجتماعی برای افراد لازم است.
تماشاگران سینما شامل جوانان و یا افراد بزرگسالی است که پس از کاهش محدودیت های کرونایی بازگشته اند اما تماشاگران مسن تر همچنان در رابطه با بیماری تردید دارند و معمولاً در سینما شرکت نمی کنند.
نتایج بررسی ها از آن حکایت می کند که در سالهای اخیر تعداد افرادی که به سینما می روند کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که این روند در آینده هم ادامه می یابد.
هزینه ها
لازم به ذکر است که قیمت بلیط بحث دیگری است که افراد برای توجیه عدم بازگشت به سالن ها مطرح می کنند و باید در نظر داشته باشیم که سینما ارزان ترین تفریح فرهنگی در جهان است و حضور در سینما به تأمین مالی ساخت و نگهداری سینماها و تنوع آنها کمک می نماید.
علاوه بر هزینه بلیط، هزینه های میان وعده و نوشیدنی هم وجود دارند که می توانند به سرعت هزینه های تماشای فیلم را بالا برند. با افزایش هزینه های زندگی و عدم افزایش دستمزدها، جای تعجب نیست که مردم از سینما اجتناب کنند.
همچنین، عوامل گوناگونی در کاهش نمایش فیلم نقش دارند اما یکی از بزرگترین آنها هزینه است. با وجود خیلی از انتخابهای سرگرمی ارزان تر، جای تعجب نیست که مردم پول خویش را در جای دیگری خرج کنند. علاوه براین، یکی از مهم ترین عوامل در کاهش فرهنگ فیلم سازی و سینما، افزایش سرویسهای عرضه دهنده پخش فیلم است که افراد فیلم را در خارج از سینما تماشا می کنند.
منابع
buzztribe.news
culture.gouv.fr
gallup.com
businesstimes.com.sg
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, سرویس, شركت, صنعت