صد کادو: یک استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: سکوت و بی عملی علمای بزرگ درباره مشکلات جامعه، از عوامل اصلی جدایی مردم از احکام دینی است و ربط ضایع شدن نماز و حجاب با رابطه علما با قدرت حاکم، همین است.
به گزارش صد کادو به نقل از مهر، آیت الله سید ضیا مرتضوی در سخنان خود در شب تاسوعا در سلسله نشست های عاشورا و امروز ما اظهار داشت: اصلاح علما برای اصلاح جامعه شرط لازم است نه کافی و باید بقیه شرایط و لوازم اصلاح جامعه هم فراهم گردد، چون که علما تنها یک گروه از خواصند و به تعبیر امیر مؤمنان اگر گروههای دیگر نظیر قضات و نظامیان به ریاکاری و خودنمایی و کاسبی بپردازند یا تاجران و سرمایه داران خیانت کنند، یا حاکمان ظلم کنند، جامعه اصلاح نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه «فراتر از نقش خواص، نقش مردم هم در اصلاح جامعه تعیین کننده است»، اضافه کرد: مردم باید سطح آگاهی و انتظاراتشان را از علما و خود بالا ببرند. برخی اصحاب از امام صادق انتقاد می کردند که چرا قیام نمی کنی و در خانه نشسته ای؟ در صحرا، گله بزی دیدند، امام صادق گفتند اگر به تعداد این گله یاور داشتم قیام می کردم، آن فرد شمرد و دید ۱۷ بز در گله است. این یعنی واقع بینی امام در مقابل شعار و حرف های بدون پشتوانه برخی افراد. بنابراین خواست و در صحنه بودن مردم تعیین کننده است.
مرتضوی که از شب گذشته بحثی را درباره نامه امام سجاد به محمدبن مسلم زهری از علمای اهل سنت و از قضات هم عصر ایشان، شروع کرده بود، در ادامه به دیگر محورهای مهم این نامه اشاره نمود و درباره نتایج همکاری علما با ستمکاران اظهار داشت: امام در این نامه، زهری را خطاب قرار می دهند که به حال خودت نگاه کن و به حساب خودت برس. می ترسم جزو کسانی باشی که خدا درباره آنها فرمود: وارث دین و کتاب الهی شدند و توجه آنها به دنیا بود. صحابه بزرگ پیامبر رفتند و جایگاه آنها در معرفی دین به امثال تو رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در انقلاب خودمان هم باید ببینیم جایگاه امثال شهیدان مطهری، بهشتی و آیات طالقانی، موسوی اردبیلی و هاشمی به چه کسانی رسیده است؟
استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم ضمن اشاره به سفارش امام به زهری برای توبه، اظهار داشت: امام سجاد گفتند دینی که تو معرفی می کنی دین واقعی نیست. چرا مردم به تو نیاز دارند؟ آیا غافل شدی از علمای گذشته که به سلامت درگذشتند و سربلند بودند؟ فکر می کنی نزد خدا جایگاه ویژه ای داری که علمای صالح نداشتند؟ چه جایگاهی بین مردم داری و برای آنها چه می کنی؟ مردم در دین از تو تبعیت می کنند، در حالیکه شایسته این جایگاه نیستی! اما مردم سراغ تو می آیند چون می خواهند مشکل آنها حل شود و علمای آنها درگذشته اند.
آیت الله مرتضوی درباره فواید علما برای ظالمان اظهار داشت: امام به زهری نوشتند مردم شیفته ظاهر تو شدند تا آنها هم دیندار شوند، اما جای اشتباهی آمدند و گرفتار عالمی شدند که افراد را در دریا غرق می کند. گرفتاری مردم قابل محاسبه نیست و تو هم در آن نقش داری.
این استاد حوزه علمیه، راه رهایی علما را از پیوند با ظالمان، عمل به وظیفه در قالب دین دانست و اضافه کرد: طبق فرموده امام سجاد، باید از قید برخی امکانات و رفاهیات و مناصب گذشت، چون ظالمان آنرا می گیرند. امام گفتند، اگر دنیاطلبی با این سن و سال و علم و جایگاهت این گونه در تو نفوذ می کند، چه توقعی از جوان ها و مردم عادی وجود دارد؟ اگر تو و امثال تو با عقلانیت و تقوا و تدبیر و شجاعت عمل کنید، بسیاری از وقایع و اتفاقات ناگوار و شورش ها و خشونت ها اتفاق نمی افتد. اگر علما در میدان باشند مردم هم تبعیت می کنند.
*باید دید آیا ورود حکومت به مبحث حجاب، به سود دین است یا زیانبار؟
وی ضمن اشاره به جملات امام سجاد در خصوص اینکه، کار دینی فقط احکام فقهی گفتن نیست، از ترس امام برای زهری اظهار داشت که مبادا مصداق آیه ضایع کنندگان نماز شود و اضافه کرد: یعنی این عالم بزرگ زمان که به وظیفه خود عمل نکرده، سبب بی دینی و بی نمازی مردم شده است.
مرتضوی، به چالش حجاب در هفته ها و ماه های اخیر در کشور اشاره نمود و با طرح پرسشی اظهار داشت: در مسئله حجاب باآنکه اصل مبحث یک حکم فقهی است، اما در مقوله اجرای احکام باید دید «آیا ورود حکومت در مسئله به سود دین است یا زیانبار است و اثر منفی در جامعه دارد؟!»
به گفته این استاد حوزه، اشکال امام سجاد (ع) به زهری، متوجه سوء استفاده ای است که قدرت حاکم از همراهی و سکوت او بعنوان یک عالم شاخص می کند که نتایج اجتماعی و دینی و تربیتی حتی در پایبندی به ظواهر شرع در سطح جامعه دارد.
مدیر دانشنامه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: حضرت امام در تحریرالوسیله معتقدند اگر سکوت علمای دین و رؤسای مذهب باعث تقویت و تأیید ظالم باشد، حتی اگر تاثیر نداشته باشد، نباید سکوت کنند. وی تاکید کرد: اگر عالمان نمی توانند جلو ظلم را بگیرند، کمترین کاری که می توانند انجام دهند اینست که نشان دهند همراهی و قبول نداریم. دعوایی هم با کسی نداریم ولی این رفتار را قبول نداریم. حداقل این را بگویند تا ساحت خودشان از انتساب های نادرست پاک شود. خیلی از رفتارها پشت همین سنگرها و سدّها به نام علم، روحانیت و دین انجام می شود و طبعاً باید اصلاح گردد.
*حوزه و دانشگاه نباید زیر فرمان حکومت باشند
وی ضمن اشاره به روایتی از پیامبر درباره دوری علما ار دنیا، خاطرنشان کرد: نهاد علم باید از قدرت، حتی قدرتِ مشروع مستقل باشد تا بتواند به حکومت کمک کند؛ یعنی حوزه و دانشگاه زیر فرمان حکومت نباشد بلکه حکومت باید از راهنمایی آنها استفاده کند؛ مانند سفارش ای که مرحوم آیت الله صافی نسبت به سیاست خارجی داشت که مردم از آن استقبال و برخی وابستگان به قدرت، آنرا تخریب کردند.
استاد حوزه علمیه قم، اصلاح جامعه را در گرو آزادی بیان نخبگان بویژه عالمان دین دانست و اظهار نمود: عالمان دین باید با نصیحت، وظیفه خویش را انجام دهند، مگر پیامبر نفرمود: وقتی فقر آمد، کفر هم می آید؟ مگر بابی درباره کمک گرفتن از دنیا برای آخرت نداریم؟ وقتی شرایط اقتصادی طوری است که زندگی برخی مردم درحال متلاشی شدن است و با خود بیکاری، بزهکاری و طلاق و خودکشی می آورد، نباید علما بی تفاوت باشند. علما باید بگویند در روایات، حکومت جهانی مختص به امام زمان است و خیلی از فقها حتی به اجرای حدود در زمان غیبت قائل نیستند.
آیت الله مرتضوی خاطرنشان کرد: مگر فقها مخالف اجرای حد سرقت در سال گرسنگی و قحطی نیستند؟ چرا حد سرقت وقتی معیشت اغلب مردم مختل شده اجرا می شود و بقیه وظایف حکومت رها شده است؟ شهید مطهری پیش از انقلاب اظهار داشته بود: حتی اگر می خواهید کارخانه شراب سازی را تعطیل کنید، قبلش باید برای بیکاری کارگرانش چاره بیندیشید. حضرت امیر به مالک اشتر می گوید: در تصمیم گیری باید رضایت اکثریت را در نظر بگیری نه نظر گروهی خاص؛ چون که خشم اکثریت، آثار رضایت خواص را از بین می برد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره این جمله امام که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» هم اظهار داشت: من در دانشنامه امام خمینی (س) مقاله ای در مورد «حفظ نظام» دارم. همان گونه که همه فقها فرموده اند، حضرت امام در کتاب «البیع» در استدلال بر لزوم حکومت اسلامی به حفظ نظام تاکید می کنند، منظور امام از حفظ نظام «نظام اجتماعی» است؛ امام به صراحت فرموده اند که وظیفه حفظ نظام سیاسی، در مقابل مسئولیت بزرگ تر که «حفظ دین» و چهره آن است، خیلی کوچک است.
نشست های «عاشورا و امروز ما» که توسط کانون توحید، انجمن اندیشه و قلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده، تا چهارشنبه ۱۹ مرداد در محل کانون توحید ادامه دارد و همزمان از صفحات اینستاگرام این مرکز هم پخش زنده می شود.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By كتاب