صد کادو: بگفته یک پژوهشگر ادبی، شاید یکی از دلایلی که صداوسیما علاقه ای به انتشار شعر خیام ندارد، اندیشه های نهفته در پشت این اشعار است، برای اینکه آثار او فقط یک شعر نیست.
به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام، مشهور به حکیم عمر خیام، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس و شاعر قرن پنجم هجری قمری، قرن دوازدهم میلادی است. گرچه بیشتر مردم او را بعنوان شاعر می شناسند، اما در حقیقت خیام فیلسوف و ریاضی دانی بود که به آثار ابوعلی سینا پرداخت و یکی از خطبه های معروف او را در باب یکتایی خداوند به فارسی ترجمه کرد. نخستین اشاره ای که به شعر خیام شده، صدسال بعد از مرگ او است. ۲۸ اردیبهشت بعنوان روز بزرگداشت خیام نیشابوری نامگذاری شده است.
حسن ذوالفقاری استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره اقداماتی که تا امروز در زمینه خیام و برای معرفی او به جامعه انجام شده است، اظهار داشت: تاکنون نهادی به شکل سازمان داده شده، در زمینه خیام اقداماتی انجام نداده است. اما در نیشابور برای روز بزرگداشت خیام برنامه هایی برگزار می کنند. خیام در بعضی از شهرها به جزئی از فرهنگ مردم تبدیل گشته است.
خیام خوانی هایی در جنوب ایران برگزار می شود، این مراسم بطور معمول با آداب، آیین خاص و موسیقی جنوب همراه می باشد و در آن رباعیات خیام را با تحریرهای خاص جنوب می خوانند
وی افزود: خیام خوانی هایی در جنوب ایران برگزار می شود، این مراسم بطور معمول با آداب، آیین خاص و موسیقی جنوب همراه می باشد و در آن رباعیات خیام را با تحریرهای خاص جنوب می خوانند. مردم به شعر خیام علاقه مند هستند و آثار او از مجموعه شعرهایی است که مردم می خرند و می خوانند.
باید بصورت شایسته از شعر خیام تجلیل کنیم
به گفته ذوالفقاری آنچنان که سزاوار خیام است و در جهان شهرت دارد، در برنامه های دولتی به او پرداخته نشده است.
وی افزود: در دو سال اخیر دانشگاه ها به شکل حضوری برگزار نشد و اما کم کم جان تازه می گیرد و دانشجویان در آنها حاضرند. امیدوارم برنامه های بیشتری در این عرصه برگزار گردد. اما به صرف این که روزی با نام خیام در تقویم باشد، کافی نیست و باید برنامه هایی در تلویزیون از شعر خیام و درباره راز ماندگاری او تهیه و تدوین شود.
این پژوهشگر ادبی شعرهای خیام را پرمعنا اعلام نمود و اظهار داشت: با این که شعرهای خیام از نظر تعداد کم هستند، اما تا اندازه ای در دل مردم جای دارد که لازم باشد بصورت شایسته از خیام و شعر او تجلیل نماییم.
اندیشه ای پشت شعر خیام است و فقط یک شعر نیست. شادی خواری یکی از خاصیت های شعر خیام است که موجب می شود به مذاق خیلی ها خوش نیاید
اندیشه ای پشت شعر خیام است
ذوالفقاری با اشاره به اینکه تا به امروز اقدام منسجمی در شان و مقام خیام انجام نشده است، افزود: شاید یک دلیل این که صدا و سیما علاقه ای به انتشار شعر خیام ندارد، اندیشه های پشت شعر خیام است برای اینکه آثار او فقط یک شعر نیست. شادی خواری یکی از خاصیت های شعر خیام است که موجب می شود که به مذاق خیلی ها خوش نیاید. از وظایف صدا و سیما است که اندیشه های خیام را باز کند. خیام علاوه بر این که شاعر بود، فیلسوف بود و لازم است مردم را بیشتر با خیام آشنا نماییم. شعر خیام عصاره و چکیده تفکر ایران است.
این پژوهشگر ادبی ضمن اشاره به سال هایی که در تالیف کتاب های درسی نقش داشت، اظهار داشت: بطور معمول رباعیاتی از خیام در کتاب های درسی بود. البته خوانندگانی مانند شجریان در آشنایی مردم با شعر خیام خیلی موثر بودند. همیشه شعر و موسیقی ملازم هم بودند و شجریان و دیگرانی که شعر خیام را خواندند گام آغازین برای خواندن شعرهای او بود. همین طور شعرخوانی شاملو از خیام بسیار درست و خوب است.