به گزارش صد کادو مدیر فروش انتشارات فاطمی اظهار داشت: در نتیجه دریافت سه درصد از فروش ناشران در نمایشگاه کتاب تهران، اساسا سازمان امور مالیات نسبت به درآمد ناشران حساس خواهد شد، در نتیجه موضوع معافیت مالیاتی ناشران زیر سوال می رود.
به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب مقرر است به شکل حضوری و مجازی اجرا شود و همین مساله سبب شکل گیری مشکلاتی برای ناشران شده است، برای اینکه آنها شاهد تغییرات تازه ای در بخشنامه شرکت در این نمایشگاه هستند. یکی از این مسائل لزوم پرداخت ۳ درصد از فروش مجازی ناشران در این دوره به وزارت فرهنگ و ارشاد است.
محمدرضا حسن پور با بیان این که ۳ درصد از فروش مجازی و فیزیکی باید به ارشاد تحویل داده شود، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مساله جدیدی بود که امسال عنوان شد، فکر می کنم مسئولان بر این نظر بودند که این مساله را تغییر بدهند، اما تا به این ساعت درباره تغییر آن اطلاع رسانی نشده است. در قالب جدولی در بخشنامه همه این مسائل برای ناشران مشخص و همین طور در جدولی هزینه اجاره روزانه غرفه ها بیان شده است، که با در نظرگرفتن مدت ۱۰ روزه نمایشگاه، ناشران ملزم به پرداخت هزینه بالایی هستند.
جبران قسمتی از هزینه های وزارت فرهنگ و ارشاد بعنوان چرایی گرفتن ۳ درصد از فروش مجازی ناشران در نمایشگاه، اعلام شده است، حسن پور دراین باره توضیح داد: در نتیجه چنین اقدامی اساسا سازمان امور مالیات نسبت به درآمد ناشران حساس خواهدشد، برای اینکه فکر می کنند ناشران اگر در ۱۰ روز این مقدار فروش دارند، در طول سال چقدر فروش خواهند داشت. در نیتجه مساله معافیت ناشران از مالیات هم مطرح خواهدشد. اما این رقم درستی از فعالیت ناشران نیست، برای اینکه ناشر در طول سال به اندازه نمایشگاه کتاب نمی فروشد.
مدیر فروش انتشارات فاطمی درباره روند فعالیت ناشران توضیح داد: ناشر در طول سال کتاب را به شرکت های پخش و موزعین می دهد. شرکت های پخش چک های ۶ ماهه تا یکساله ارائه می دهند و در حقیقت حجم فروشی که ناشر در طول نمایشگاه دارد شاید در طول ماه و سال پیش نیاید.
یک غرفه کوچک می تواند چند کتاب پرفروش داشته باشد
تعداد نیروی ناشران و مخاطبان مساله دیگری است که در بخشنامه جدید برای ناشران محدودیت هایی را در نظر گرفته است. حسن پور در این زمینه بیان کرد: در بخشنامه برمبنای متراژ غرفه، تعداد نفرات حاضر در آن تعریف شده است. اما اعلام نکردند وقتی متراژ بالاتر می رود، برای مثال در غرفه ۱۰۰ متری چند نیرو می تواند حضور داشته باشد. متاسفانه به این نکته توجه نکردند که یک غرفه کوچک ۵ متری می تواند چند کتاب پرفروش داشته باشد و حتی مخاطبان برای خرید کتاب صف ببندند.
او افزود: اگر غرفه کوچک باشد و کتاب های پرفروش داشته باشد، اساسا یک نفر نمی تواند از پس کارهای آن بر بیاید. با توجه به این که سال اول پس از همه گیری بیماری کرونا است که نمایشگاه بصورت حضوری برگزار می شود، تعدادی از ناپختگی ها وجود دارد، در کار و تجربه باید ثابت شود که این کار شدنی است یا نه، اما درباره جریمه دراینباره حرفی زده نشده است.
این نخستین بارست که در نمایشگاه، کتاب بصورت مجازی و فیزیکی به فروش می رسد. حسن پور درباره ترجیح سبک خرید مردم اظهار داشت: ایده های متفاوتی در این عرصه مطرح است. به نظرم نمایشگاه فیزیکی شلوغ می شود، برای اینکه چند سال نمایشگاه برگزار نشده است. وقتی که فرد کتابخوانی به نمایشگاه فیزیکی می رود، کتاب را در دست می گیرد و تصمیم می گیرد که کتاب را بخرد.
باید یک محدوده زمانی برای انصراف ناشران در نظر می گرفتند
حسن پور با توضیح درباره چگونگی اجاره غرفه در دوره های قبل، اظهار داشت: قبل از این وقتی ناشران ثبت نام می کردند، فرصتی به ناشر می دادند تا بتواند انصراف بدهد، البته این فرصت تا زمانی بود که مدیر سایت ناشر را انتخاب میکرد و مبلغی برای غرفه پرداخت می کرد. یک تا دو روز مانده به نمایشگاه پرداختی را کامل انجام داده و غرفه را تحویل می گرفتیم. به یاد دارم حتی بعد از تایید جایگاه غرفه، یکی از ناشران انصراف داد، اما هیچ جریمه ای به او تعلق نگرفت.
به گفته مدیر فروش انتشارات فاطمی ممکنست ناشر در دو بخش دانشگاهی و داخلی ثبت نام کرده باشد، اما به دلیلهای مختلف مانند تعداد نفرات، بیماری کرونا و بسیاری از اتفاق های دیگر نتواند در یکی از این بخش ها شرکت نماید و بخواهد انصراف بدهد، بدین سبب باید یک محدوده زمانی برای این مساله در نظر می گرفتند.
باید به ناشران برای ارسال بسته ها پس از نمایشگاه فرصتی می دادند
حسن پور اظهار داشت: اگر نمایشگاه کتاب را به صوت مجازی و فیزیکی برگزار می کنند، باید به ناشران برای ارسال بسته ها پس از نمایشگاه فرصتی می دادند. برای اینکه زمانی که ناشر در نمایشگاه بصورت مجازی و فیزیکی شرکت کرده است، شاید تعداد نیروی مناسب برای پاسخگویی به مخاطب در هر دو شیوه برگزاری را نداشته باشد. بنا بر این تعدادی از ناشران شاید در نمایشگاه بصورت فیزیکی یا مجازی شرکت نکنند.