به گزارش صد کادو کتاب «آشنایی با هنر» نوشتهی لوری اشنایدر اَدَمز همچون آخرین کتاب های مرسوم با هدف راهنمایی در اندیشه ورزی ها و پرسش های جاری در رشته های هنری است.
به گزارش صد کادو به نقل از خبرگزاری ایرنا، لوری اشنایدر اَدَمز، دکترای فلسفه در تاریخ هنر است که رساله ی دکترایش را با عنوان کشف باردیگر مدرنیسم آمریکایی در سال ۱۹۹۹ دفاع کرد و یازده سال قبل تر کارشناسی ارشد خویش را در رشته فلسفه در تاریخ هنر به اتمام رساند. وی از ۱۹۹۵ تا کنون استادیار کالج جان جی نیویورک، پارسونز، بروت منهتن نیویورک و کالج مریمونت منهتن بوده و بیشتر در تاریخ هنر و فلسفه تدریس کرده است.
کتاب آشنایی با هنر، با عنوان اصلی Art: A Beginner’s Guide، راهنمای عملی ساده ای دربارهی شاخصه های هنر است، اشنایدر آدامز در این کتاب چگونگی تکامل هنر و دیدگاه های مطرح شده دربارهی آنرا بررسی می کند و در موضوعات جذابی مانند این که چرا بعضی از آثار هنری می توانند تا این حد بحث برانگیز باشند؟ چرا یک جعل هیچگاه نمی تواند به اندازه ی اصل «خوب» باشد؟ آینده هنر چه خواهد بود؟ منظور از فُرم و مفهوم و منشأ هنر چیست؟ وارد می شود و پاسخ هایی معقول و متناسب برای آن می آورد. هم در فصلی جداگانه تاریخ هنر غرب را مرور مختصری می کند.
نویسنده اعتقاد دارد نکته ای که در مورد آینده هنر به یقین میتوان گفت این است که مادام که بشر وجود دارد، هنر آینده ای دارد و مناقشه درباره اینکه آیا کلیت هنر یا سبک یا کار هنریِ خاصی، خوب، بد، زشت، زیبا، مبتذل یا معمولی است، ادامه خواهد یافت. همینطور مرزهای هنر و هم مقوله های پذیرفته شده آن هم گسترش خواهند یافت، چونکه کندوکاو در حوزه های نامکشوف در ذات تلاشهای خلاقانه است، هنرمندان معمولا در مسائل هنری پیشگام اند و نظریه هنر، نقد هنری، فلسفه های هنر و بازار هنر دنباله رو آنان است.
ارسطو در کتاب فن شعر بین تاریخ نویسان و شاعران تمایز قائل می شود؛ به قول او تاریخ نویسان از آن چه رخ داده است می گویند و شاعران از چیزهایی می گویند که امکان دارد رخ دهند. از این اظهارنظر نتیجه می گیرد که شعر علمی تر از تاریخ است، چونکه به جای حقیقت های خاص حقایق کلی را به دست می دهد. این نکته را میتوان به هنر و هنرمندان هم تعمیم داد؛ هرچه هنرمند بزرگ تر باشد بیشتر احتمال دارد چیزی را که در آینده رخ خواهد داد احساس کند. دنیس داتن هم می گوید: «هم چنان که اشکال و اسلوب های هنری تغییر می کنند و تحول می یابند، هم چنان که شیوه های هنری شکوفا می شوند یا زوال می یابند، نظریه هنر به دنبال آنها پیش می رود و کانون توجه و ارزش هایش را تغییر می دهد.»
کتاب آشنایی با هنر نوشتهی لوری اشنایدر اَدَمز که همچون آخرین کتاب های مرسوم با هدف آشنایی با و راهنمایی در اندیشه ورزی ها و پرسش های جاری در رشته های هنری است، به دست انتشارات علمی و فرهنگی در چارچوب پروژه ای ویژه در شمایلی شکیل انتشار یافته است.
اشنایدر آدامز هم در این کتاب در ضرورت خواندن تاریخ و تاریخ هنر اضافه کرده: بهتر است بینندگان در رویارویی با تجدد به جای آنکه منقلب شوند، لرزه براندامشان بیفتد و مرگ هنر را اعلام کنند، نفس عمیق بکشد، دریابند که هنرمندان حرفی برای گفتن دارند و بهتر است قبل از تقبیح کردن چیزی که ناآشنا و ظاهرا خشم برانگیز است، درس های تاریخ را مد نظر داشته باشند.
خط سیر تاریخی کتاب که با سرعت جلو می رود، لحن فارغ البال و سبک آن، همراه با کادرهایی که در گوشه و کنار صفحات باز شده اند و توضیحاتی را اضافه کرده اند، سرخوشی مطلوبی به خواننده می دهد و به او می نمایاند که با کتاب راهنمایی روبروست که می تواند در چند سطر اطلاعات تاریخی هنر باستان را بازخوانی کند. نویسنده سخت تاکید دارد که این کتاب برای خوانندگانی تألیف شده که در وادی هنر نوپا هستند، با اینکه که هم برای نوپایان هنر مناسب می باشد و هم برای استادان هنر. شایان ذکر است که در انتهای کتاب لیست مفیدی از واژه های تخصصی هنر و تعریف های کوتاهشان آمده است که برای درک اصطلاحات هنری و خواندن آثار هنری لازم اند.
ترجمه کتاب را نیز نسرین طباطبایی به انجام رسانده است، همان گونه که نویسنده، ساختار کتاب را ساده و قابل فهم برای مبتدیان طراحی نموده، ترجمه فارسی کتاب هم برای فارسی زبانان ساده و روان و درخور است. از آنجاییکه آشنایی با هنر بهره مند از تصاویر (۴۵ تصویر) و صفحه آرایی خاص و هنرمندانه ای است و همینطور همچون پروژه های ویژه انتشارات علمی و فرهنگی به حساب می آید، امید مُحکمی هم مدیریت هنری کتاب را بر عهده گرفته است.
کتاب آشنایی با هنر در ذیل پروژه های ویژه انتشارات علمی و فرهنگی در ۲۶۰ صفحهی تمام گلاسه و جلد سخت رقعی، در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.