در اولین هم اندیشی شهرهای جهانی ایران بر ˮایجاد قرارگاه های فرهنگی به منظور ایجاد تحول در روابط فرهنگی با سایر کشورها و دفاع از تصویر واقعی ایرانˮ تاکید گردید.
به گزارش صد کادو به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست «هم اندیشی با شهرهای جهانی» با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور ـ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، شهرداران شهرهای خلاق ایران و مدیران ارشد فرهنگی کشور، مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سازمان، برگزار شد.
ایمانی پور ضمن اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه سازی فعالیتهای فرهنگی و انسجام فعالیتهای فرهنگی بین المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه نماید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: این سازمان از آغاز حیاتش تابحال فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال ها را ارج می نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت های بالقوه، استفاده نماییم و رو به جلو قدم برداریم.
او به “نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تاکید و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی در مورد بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین المللی و فرهنگی” اشاره نمود و اضافه کرد: بر این اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد نماییم که در ابتدا، این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل گردد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه اظهار داشت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را بعنوان قرارگاه مشترک فعالیتهای فرهنگی بین المللی کشور معرفی نماییم و در سطح ملی، ظرفیت های موجود در استان ها و شهرها خصوصا جهان شهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.
ایمانی پور با تشریح فعالیتهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهرهای مشهد و قم، بیان نمود: با هدف استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در بعضی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی در زمینه های ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد نماییم.
او تصریح کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل های سایر شهرها و استانهای کشور توجه جدی دارد و مایل به بهره گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.
وی با تاکید بر اینکه خواهرخواندگی سبب رشد توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین المللی می شود، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می تواند بستر و زمینه های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیتهای پژوهشی و علمی، برگزاری نشست های مشترک و همایش های بین المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد نماید.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همینطور گردشگری را یکی از حوزه های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر لزوم به کارگیری ظرفیت های استان و شهرها و زمینه سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی ـ بین المللی تاکید کرد.
حجت الله ایوبی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران ـ ضمن اشاره به اهمیت برگزاری اولین مجمع هم اندیشی جهان شهرهای ایرانی اظهار داشت: یونسکو از سال ۲۰۰۴ میلادی به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و در عین حال فرهنگ هستند و زمان طولانی طی شد تا دولتمردان دریافتند که کالای فرهنگی بخشی از کالاهای اساسی یک جامعه است.
او اضافه کرد: در واقع، بدون فرهنگ، جامعه قابل عرضه نیست. کالای فرهنگی می تواند اقتصاد و گردشگری یک کشور را متحول کند و امروز، صنایع خلاق بعنوان منبع مالی پرارزش در دنیای امروز مطرح است.
ایوبی ضمن اشاره به شبکه شهرهای خلاق یونسکو و شهرهای خلاق ایران اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت بعنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری بهره برده بودند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه بیان نمود: شهرهای خلاق در ادبیات، موسیقی، فیلم و معماری خلاقیت دارند و سفیران فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در دنیا هستند.
ایوبی اضافه کرد: شهرداران شهرهای خلاق باید ظرفیت های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در زمینه های مختلف نوروز، راه ابریشم، آداب و رسوم، گردشگری و… را به اقصی نقاط دنیا معرفی کنند.
وی همینطور پیشنهاد داد: بسته ای با محتوای معرفی تاریخ، تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم شهرهای ایران تهیه و با همکاری رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور توزیع شود.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم در سخنانی اظهار داشت: گردشگری ابزار مؤثری برای دفاع از تصویر واقعی کشور است و همینطور می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایجاد نماید.
او ضمن اشاره به ظرفیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی، اظهار نمود: خوشبختانه رایزنان فرهنگی ایران و پایگاه هایی که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور مشغول به فعالیت هستند، می توانند به مثابه یک قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند.
شالبافیان اظهار داشت: تلاش ما بر این است تا انسجام بخشی در حوزه گردشگری در نهادهای ایرانی در خارج از کشور را داشته باشیم. رایزنان فرهنگی ایران به جهات موضوعی می توانند بعنوان نقطه ثقل محوری ایجاد این هماهنگی، عمل کنند.
او نقش کلیدی حوزه گردشگری در رشد و توسعه شهرها و معرفی داشته های فرهنگی ایران به جهانیان را خاطرنشان کرد و اضافه کرد: حوزه گردشگری در شناساندن داشته های فرهنگی ما در سرتاسر جهان نقش آفرینی خواهد نمود.
در ادامه این نشست، شهرداران، رؤسای شورای شهر و رابطان شهرهای خلاق شهرهایی همچون اصفهان، رشت، بندرعباس، سنندج، کرمانشاه، تهران، مشهد مقدس، شیراز، یزد، اراک، کاشان، بندرخمیر، هشتگرد، تبریز، لاهیجان، کرج، همدان، کرمان، کلاردشت و… به عرضه نظرات خود در مبحث نشست پرداختند.
منبع: صد کادو
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By ارتباطات, سازمان, فرهنگ, فیلم