به گزارش صد کادو رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ضمن اشاره به افزایش ۶۰ درصدی یارانه اختصاص یافته به این رویداد فرهنگی اظهار داشت: برطرف شدن ۸۰ مشکل نرم افزاری سایت نمایشگاه، اضافه شدن بخش فرهنگی، کاهش زمان، هزینه، جست و جو، انتخاب و ارسال کتاب همچون ارتقائات دومین تجربه این رویداد است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بعد از سه ماه از شروع ماموریت علی رمضانی در خانه کتاب و ادبیات ایران و برگزاری برنامه هایی چون هفته کتاب و پاییزه کتاب ۱۴۰۰، این موسسه فرهنگی با یکی از بزرگترین ماموریت های خود، رو به رو شد. یکی از رویدادهای مهم و نوپای کتاب در ایران که ارمغان دوران قرنطینه کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران بود، نمایشگاه مجازی کتاب است.
رمضانی در جایگاه رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، میهمان گروه فرهنگی ایرنا شد و به سوالات خبرنگاران کتاب پاسخ داد.
وی با اشاره به سابقه و اهمیت نمایشگاه مجازی در وضعیت کرونائی اظهار داشت: در دوران کرونا لازم بود دسترسی به آثار جدید فراهم گردد، برای همین تجربه جدیدی به نام نمایشگاه مجازی کتاب، بوجود آمد. این تجربه جدید می تواند به بازارسازی جدید در زمینه کتاب منجر شود، بازاری که در کنار همه عرصه ها و سکوهای دیگر به مردم فرصت خرید کتاب می دهد.
رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با اشاره به روش های ارائه کتاب به مخاطبان، گفت: ما نمایشگاه حضوری کتاب حضوری را داشته ایم، نمایشگاه مجازی هم موضوعی بود که دولت آنرا تجربه نمود. در این نمایشگاه با وضعیت های منحصر به فردی مواجه شدیم که در نمایشگاه حضوری نمی توانیم آنرا تجربه نماییم، نخستین مساله این بود که مردم از سراسر کشور به آثار ناشران دسترسی پیدا کردند، پس از آن فرصت ناشران برابر بود و جاگیری یا اندازه غرفه ها اهمیتی نداشت. همه ناشران هر اثری را که ساخته بودند، می توانستند عرضه کنند، ۲۴ ساعته شدن زمان نمایشگاه نیز توانست موقعیت خوبی را برای دسترس پذیری عموم جامعه فراهم آورد.
در این نمایشگاه با وضعیت های منحصر به فردی مواجه شدیم که در نمایشگاه حضوری نمی توانیم آنرا تجربه نماییم، نخستین مساله این بود که مردم از سراسر کشور به آثار ناشران دسترسی پیدا کردند
رمضانی افزود: در نمایشگاه مجازی، زمان، مکان، فاصله جغرافیایی حذف و شرایط برابر و دامنه انتخاب مردم هم گسترده تر شد، ما در نمایشگاه های حضوری، برای تعداد مشخصی از ناشران می توانستیم غرفه تهیه نماییم و محدودیت هایی وجود داشت اما در نمایشگاه مجازی، نه فقط محدودیتی وجود ندارد، بلکه همه چیز رایگان است، در تجربه دوم هم همین شرایط را داریم.
وی با برشمردن دستاوردهای نمایشگاه مجازی اظهار داشت: محصول همه این کارها، رفتن به سمت عدالت فرهنگی بود و الان باید آنرا تثبیت نماییم و توسعه بدهیم، چونکه افرادی متقاضی خرید کتاب بودند که امکان استفاده و خرید از نماشگاه حضوری برایشان مهیا نبود اما از نمایشگاه مجازی به آسانی خرد کردند، با یارانه ای که قسمتی از آن از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و بخشی بوسیله تخفیف شرکت ملی پست ایران تامین شد و برخی را هم ناشران پذیرفتند و بسته هایی بصورت رایگان ارسال می شد.
مدیرعامل خانه کتاب، افزود: در نمایشگاه مجازی هزینه ها کاهش پیدا کرد و امکان حضور بدون محدودیت ناشران از دیگر کشورها نیز فراهم گردید، امسال هم در این رویداد تخفیف ۲۰ درصدی برای همه ناشران و ارسال رایگان پیش بینی شده است، به این معنا که کاهش زمان، هزینه، جست و جو، انتخاب و ارسال داریم.
مسال هم در این رویداد تخفیف ۲۰ درصدی برای همه ناشران و ارسال رایگان پیش بینی شده است، به این معنا که کاهش زمان، هزینه، جست و جو، انتخاب و ارسال داریم
رمضانی با اشاره به اینکه هزینه ارسال شاخصهای کمتر از ۵۰ هزار تومان رایگان است، اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد تمام هزینه های این پروسه را می پردازد و برای ارقام بالاتر از این، بین ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف دارد، بطور کلی این یک عملیات ملی است که دستگاه های مختلفی در کشور، درگیر آن هستند اما چون مجازی است، دیده نمی گردد که پشت آن چه رویدادهایی است و دستگاه های متخلف تلاش می کنند که رویدادهای متفاوتی رقم زده شود.
۸۰ مشکل نرم افزاری در سایت نمایشگاه برطرف شده است
رمضانی به برطرف شدن برخی مشکلات اولین نمایشگاه مجازی در دومین تجربه این رویداد اشاره نمود و اظهار داشت: مجموعا ۸۰ مشکل نرم افزاری در بخش های مختلف نرم افزار، برای بهتر شدن سایت برطرف و بهبود نرم افزاری در بخش های مختلف نرم افزار انجام شد، از کاربرپسند شدن مجموعه نمایشگاه و سایت آن، تسهیل جست وجو و برطرف شدن مشکلاتی که در فرآیندهای حسابداری وجود داشت. برای خریداران حقوقی مثل کتابخانه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی نیز امکان مجزایی فعال شد.
مجموعا ۸۰ مشکل نرم افزاری در بخش های مختلف نرم افزار، برای بهتر شدن سایت برطرف و بهبود نرم افزاری در بخش های مختلف نرم افزار انجام شد
وی افزود: همین طور امکان به اشتراک گذاری صفحات کتاب برای هر فرد، فراهم گردید، ارتباط سامانه نمایشگاه با سامانه پست کتاب ارتقا پیدا کرد و از مهم ترین ارتقائات دیگر امکان اضافه کردن کتاب ها به صفحه شخصی افراد است، بخش علاقه مندی هر فرد به وجود آمد و هر خریدار می تواند وارد نمایشگاه که می شود، هر کتابی که می خواهد را ببیند و به علاقه مندی های خود اضافه کرده و در ایام بعد هزینه آنرا بپردازد.
رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با اشاره به افزایش حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: در این دوره مجموع یارانه ای که تخصیص داده شد، بیش از ۶۰ درصد نسبت به نمایشگاه اول افزوده شد و در بخش ارسال بسته ها نیز افزایش ۴۰ درصدی حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای هزینه های پستی شاهدیم.
کتابفروشی ها بعنوان آخرین خط ارائه کتاب، باید تقویت شوند
رمضانی با اشاره به بخش فرهنگی نمایشگاه اظهار داشت: ما بخش فروشگاهی نمایشگاه را با تمرکززدایی از تهران به فرآیندی کشوری تبدیل کردیم، از مهم ترین کارهای این دوره این بود که باید بخش فرهنگی را هم اضافه نماییم. در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در طبقه دوم مصلای تهران، سرای اهل قلم را داشتیم که نشست ها و رونمایی ها علاه بر غرفه های ناشران، در آن برگزار می شد. وقتی ما این دسترسی را فراهم کردیم که مردم از همه ایران بتوانند کتاب انتخاب کنند، باید مساله معارفه و ترویج کتاب را هم به سراسر کشور می بردیم.
از مهم ترین کارهای این دوره اضافه شدن بخش فرهنگی همانند قالب فیزیکی نمایشگاه است
وی افزود: در این راستا امسال چند پویش عمومی به وجود آمده و تشکل های نشر، ناشران، سازمان ها و دستگاه های مختلف، در سطح کشور با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد استانها، برنامه هایی را ترجیحا حضوری با رعایت پروتکل ها در شهرهای مختلف، با همکاری خود ناشران در دفتر آنان خواهند داشت. برنامه های فرهنگی از افزوده های جدی نمایشگاه مجازی کتاب خواهد بود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا برای کتابفروشی ها هم جایی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بالتبع وقتی فضایی در کشور عمومی می شود، تقاضا در این بخش بالا می رود، اگر ما کتاب را دسترس پذیر و تقاضای عمومی برای آن ایجاد کردیم، فروش کتابفروشی ها نیز طبیعی است. هر چند باید تاکید کنم همچنان بیشترین یارانه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می پردازد، به کتابفروشی ها در طرح های فصلی است و این نکته قابل توجهی به شمار می آید.
وی افزود: ما باید به جایی برسیم که کتابفروشی ها بعنوان آخرین خط ارائه کتاب، تقویت شوند اما امروز در موقعیتی نیستیم که بگوییم در مجموع رویدادهای کشور می شود همه برنامه ها را کنار گذاشت و روی کتابفروشی ها تمرکز کرد. حالا باید هم نیاز مردم به کتاب برطرف شود و هم کتابفروشی ها در کشور گسترش پیدا کنند.
نمایشگاه مجازی جایگزین هیچ کدام از حلقه های موجود و تجربه شده در زمینه نشر نیست
رمضانی، نقش رسانه ها در ترویج کتاب را مهم دانست و گفت: اگر بخواهیم برای ترویج کتاب در کشور اتفاقی بیفتد باید با بال رسانه روی بدهد، ما رسانه را بال پرواز کتاب می دانیم، اگر قرار باشد کتاب وارد ذهن و خانه مردم شود باید رسانه ها کارهای جدی تری انجام دهند. در روزهای نمایشگاه فیزیکی، رسانه ها محیطی داشتند که در آن حاضر بودند و هر روز خبرهای مختلفی داشتند، استودیویی برای اخبار تصویری داشتند اما پروسه کاری که در نمایشگاه مجازی صورت می گیرد، می طلبد که رسانه ها به گونه دیگری نگاه کنند، ما هم بستری را فراهم نماییم که بتوانند این کار را انجام بدهند. در دفتر ناشران، کتابفروشی ها، انجمن های نشر، سالن های سازمان های مختلف فرهنگی و… شرایطی را فراهم نماییم که رسانه ها آنرا بازتاب دهند.
وی با اشاره به اهمیت دیگر رویدادهای حوزه کتاب، بیان کرد: نمایشگاه مجازی جایگزین هیچ کدام از حلقه های موجود و تجربه شده در زمینه نشر نیست، یعنی جایگزین نمایشگاه حضوری نخواهد بود، چون نمایشگاه فیزیکی خاصیت هایی دارد که نمی توانیم آنرا در نمایشگاه مجازی فراهم نماییم. نکته مهم این است که نمایشگاه مجازی را با خودش مقایسه نماییم، حالا که فرصت برابر فراهم گشته است، برنده های رقابت کسانی هستند که خودشان کتاب هایشان را خوب به مردم معرفی و با مخاطب ارتباط برقرار می کنند.
نمایشگاه مجازی را با خودش مقایسه کنیم
وی با اشاره به روش هایی که مردم باید حجم عظیم تولیدات کتاب را بشناسند و آن چه می خواهند را انتخاب کنند، اظهار داشت: کتاب هایی که رسانه ها معرفی کردند و یا درباره آن نقدی خوانده اند، مخاطب بیشتری دارند، از اینجاست که پس از صنعت نشر، حلقه ترویج و تبلیغ مساله اساسی تری خواهد شد و رسانه ها نقش جدی تری بازی می کنند. این مساله جدید نیست، در نمایشگاه حضوری هم کسانی که بازارسازی کرده بودند و آثارشان شناخته شده بود فروش می کردند اما اینجا تاثیر تبلیغات بیشتر است.
رمضانی با اشاره به زمان نمایشگاه مجازی کتاب، عنوان کرد: امسال از ۲۹ دی ماه سایت برای دیدن کتاب ها باز می شود و فرصت مخاطب جهت استفاده توسعه می یابد. خود نمایشگاه هم از سوم بهمن تا دهم برقرار خواهد شد.
امسال از ۲۹ دی ماه سایت برای دیدن کتاب ها باز می شود و فرصت مخاطب جهت استفاده توسعه می یابد. خود نمایشگاه هم از سوم بهمن تا دهم برقرار خواهد شدنخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در یک نگاه
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای پشتیبانی از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با بهره گیری از تجربیات حضور در نمایشگاه های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی در ایران به شکل مجازی اجرا شد. در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از یک هزار ناشر حضور داشتند و بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد. همین طور ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت سنتر نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. هزینه ارسال کتاب ها نیز از طرف شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده بود.
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از یکم تا دهم بهمن ۹۹ انجام شد.
منبع: صد کادو
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, سازمان, سایت, شركت