صد کادو: در چند روز گذشته یکی از برندهای پوشک بزرگسالان در اقدامی به استفاده از تصویر چهره های ادبی و هنری پرداخته و در انتهای مطالبش تبلیغات شرکت خودرا آورده که با اعتراض هایی همراه شده است.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، شاید یکی از شگردهای تبلیغاتی استفاده از چهره های شناخته شده باشد برای اینکه مخاطب را وسوسه می کند اما استفاده نابجا و بدون رضایت شخص نتیجه معکوس دارد، به خصوص وقتی حس سو استفاده از آن چهره به شما دست بدهد.
در چند روز گذشته تصاویری گاه به طنز و گاه همراه با نقد در فضای مجازی دست به دست می شد که یکی از برندهای شناخته شده پوشک بزرگسالان در صفحه خود در اینستاگرام در اقدامی در هایلات استوری خود با عنوان «انگیزشی» به معرفی چهره هایی چون محمدرضا شفیعی کدکنی، علی نصیریان، آهو خردمند و… پرداخته و در آخر نیز تبلیغ برند خودرا آورده بود. این اتفاق که حدودا با سال روز تولد محمدرضا شفیعی کدکنی (۱۹ مهرماه) هم زمان بود با اعتراض هایی از جانب دوستداران و علاقه مندان این شاعر و پژوهشگر پیشکسوت و استاد دانشگاه همراه شد که این اقدام را «وقیحانه و دور از فرهنگ» دانسته و خواهان توضیح رسمی این شرکت شدند.
گرداننده صفحه ای به نام محمدرضا شفیعی کدکنی در واکنش به این اتفاق نوشته است: «ما بنا را بر این می گذاریم که شما شرکت محترم تولیدکننده پوشینه بزرگسال قصد داشتید که بگویید در سنین بالا و سالمندی هم می توان تأثیرگذار بود و چه و چه…
اما عرض می نماییم که این چند روز سلسله تبلیغات شما که در لایه های بعدی اش نشان دادن برند و محصولات شماست، خیلی از علاقه مندان به استاد شفیعی کدکنی را ناراحت کرده است. ما در کانال های طنز و زرد، تبلیغات شما را با چند جین طعنه و تمسخر دیدیم که دست به دست شده بود.
می دانیم که شما قصدتان این نبوده است. اگر قصدتان کار فرهنگی است ما می توانیم چندین اولویت فرهنگی در روستاها و مدرسه ها به شما معرفی نماییم که تأثیر مثبت آنها صدها برابر این تبلیغات است. تازه اگر حوزه کاری و برندی شما ارتباطی با این امور داشته باشد. اگر قصدتان مباحث انگیزشی است این روش شما نه فقط مثبت نبوده است بلکه خیلی از دانشجویان و علاقه مندان را ناراحت کرده و درخواست داشتند واکنشی نشان دهیم که صمیمانه و از سر دغدغه چند سطری برای شما بنویسیم.
منتظر توضیح و جوابیه شما به علاقه مندان فرهنگ و دانشجویان و استادان هستیم و مبنای ما نیت اولیه مثبت شما بوده است.
در کدام کشور برند پوشک و پوشینه سازش استاد بزرگ فرهنگ و ادبیاتش را معرفی می کند؟!»
البته ادمین کانال شفیعی کدکنی هم نوشته است: «بنده شخصاً ایستاده ام و کوتاه نخواهم آمد. اگر دیگر در این جا چیزی نمانده باشد، هنوز حریمِ اهالی فرهنگ ایران و بزرگانش سرباز دارد.
باید عذرخواهی کنید، حذف کنید و توضیح بنویسید.
ادمین رسانه شفیعی کدکنی (این رسانه مستقل است و استاد محمدرضا شفیعی کدکنی هیچ نظارتی ندارند.)»
این برند پوشک بزرگسالان هم پس از پاک کردن هایلات خود، از اهالی فرهنگ عذر خواسته و نوشته است: «در پی دغدغه مهربانانه علاقه مندان به بزرگان و مفاخر این دیار، ضمن عذرخواهی صمیمانه، اعلام می دارد که در ذات محتوای «معرفی مفاخر» به جز احترام به بزرگان که ستون های فرهنگی و ایجاد سرزندگی در سالمندان و ستون های خانواده هستند، مفهومی وجود نداشته است.
حذف این فعالیت برای احترام به نظر کاربران و پیش گیری از سوءاستفاده غیرهمدلانه دیگری صورت گرفت.
استاد عالی قدر جناب آقای شفیعی کدکنی از بلندترین قله های ادب این مرز و بوم هستند و خواهند بود، قله ای که احترام و عزتشان بی گمان واجب قلبی تک تک ما در ایران، جامعه ادبی و فرهنگی و خانواده… بوده و خواهد بود.
سایه شان بر سر فرهنگ ایران مستدام…»
مالک و صاحب این برند پوشک بزرگسالان نیز در یک بیانیه عذرخواهی عنوان کرده است: پیرو اتفاقات اخیر درباب موضوع « استفاده از نام مفاخر ایران زمین» در صفحه متعلق به این گروه در پلت فرم اینستاگرام (قسمت هایلایت)، با اطلاع و آگاهی کامل از موازین و رویه های تجاری مشروع، حقوق مالکیت فکری و نیز حق بر شهرت اشخاص شهیر و نامدار، بدینوسیله با ابراز نهایت تأسف و اندوه خود از وقایع پیش آمده و نیز با قبول مسئولیت نسبت به کلیه عواقب و آثار سوء برخاسته از پویش انگیزشی این گروه، آمادگی خود جهت جبران کلیه خسارات مادی و معنوی وارده در اثر معرفی این اسامی مبارک در کنار برند خود در چالش یاد شده را اعلام میدارد.
بی شک این گروه خودرا مکلف می داند تا با هدف توقف اقدامات آن دسته از اشخاص و پلت فرم های مجازی که پویش انگیزشی این گروه را دستمایه تعرض به ساحت نام و شخصیت مفاخر بزرگ ایران زمین قرار دادند و نیز ترمیم آثار سوء آن، بلافاصله تمامی قوای خودرا بسیج کند.
این گروه ضمن تاکید بر مسئولیت و مراتب تأسف و ناراحتی خود، هرگونه شائبه قصد و یا انگیزه استفاده تبلیغاتی و تجاری از نام مفاخر ایران زمین و نیز هرگونه شایعه در خصوص استفاده و یا قصد استفاده از نام و تصویر مبارک مفاخر ایران زمین در هر مرحله از تولید، بسته بندی، عرضه و یا توزیع محصولات متعلق به این گروه را قاطعانه تکذیب کرده و حقوق خود نسبت به این قبیل اتهامات را محفوظ می دارد.
این گروه، بعنوان کم ترین عضو ایران زمین، همیشه پاسداشت و حفاظت از نام، عنوان، حریم، حرمت و میراث بزرگان و مشاهیر این سرزمین در هر عرصه ای را همچون سایر آحاد جامعه، یک تکلیف و چه بسا یک رسالت برای خود می داند و برای نیل به چنین مقصود ارزشمندی، کوتاهی و یا خطای عملکردی خودرا صمیمانه می پذیرد.
این گروه بدواً از یکایک بزرگانی که نام مبارک شان در این پویش درج شده بود و نیز از جامعه دانشگاهیان، جامعه فرهنگ و هنر، فعالان محیط زیست و علاقه مندان و دوستداران ایشان و همین طور مخاطبان گروه و در آخر، عموم جامعه عذرخواهی کرده و در ادامه، بیش از پیش بر تعهد واثق خود در پیش گیری از بروز وقایع مشابه اهتمام خواهد ورزید.
در اختتام این گروه واجب می داند تا مراتب امتنان و قدردانی خود از رویکرد مشفقانه و پدرانه مدیر محترم فضای مجازی متعلق به حضرت استاد جناب آقای دکتر شفیعی کدکنی نسبت به خودرا ابراز کند.
کلیه اسامی درج شده در چالش انگیزشی این گروه به ترتیب حروف الفبا به این شرح بودند:
سرکار خانم آهو خردمند (هنرپیشه، مترجم) جناب آقای سیاوش دین وردی (مسن ترین داوطلب کنکور سراسری) جناب آقای دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی (ادیب، نویسنده، شاعر، استاد دانشگاه) سرکار خانم شمسی فضل الهی (نویسنده، کارگردان و تهیه کننده) سرکار خانم مه لقا ملاح (معروف به مادر محیط زیست ایران) جناب آقای علی نصیریان (هنرپیشه) و سرکارخانم شیرین یزدان بخش (هنرپیشه)
هرگونه استفاده از اسامی ذکرشده به همراه نام گروه زرین رویا و یا هریک از برندها و علایم تجاری متعلق به این گروه، بدون انتشار متن کامل این بیانیه ممنوع بوده و گروه کلیه حقوق خود در این خصوص را محفوظ می دارد.
پی نوشت: بیانیه آخر بعد از انتشار گزارش به آن اضافه شده است.
منبع: صد کادو
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, شركت, فرهنگ, فضای مجازی