صد کادو: بازگشت همراه با سکوت قاسم جعفری به میدان سریال سازی، سهم سه ساعته پایتخت از کنداکتور روزانه شبکه یک و جدی شدن فعالیت صنفی تهیه کنندگان تلویزیون و شبکه خانگی از اهم اخبار این هفته بود.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که در آخر هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می پردازد.
در این بسته خبری هفتگی سعی کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۳۱ تیرماه می توانید با شماره ۸۸ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ قاسم جعفری
این شب ها سریال تلویزیونی به نام «زندگی زیباست» روی آنتن شبکه دو می رود سریالی که بازیگران اصلی آن چهره های جدیدی هستند که قبل از این بیشتر در صحنه تئاتر به ایفای نقش پرداخته اند اما کارگردان نام آشنایی دارد که بعد از سال ها به تلویزیون بازگشته است؛ قاسم جعفری که زمانی جوان پسندترین و خط شکن ترین آثار تلویزیونی را می ساخت.
سریال «زندگی زیباست» که قبل از این سه بار هم تغییر نام داده و از «مجردها»، «پیچ تند» و «عین، شین، قاف» به این عنوان رسیده است در سکوت خبری آغاز شد و از شروع تولید درگیر حواشی مختلفی شد.
حامد افضلی که طرح سریال از او بود از نویسندگی سریال کناره گرفت و نویسنده دیگری جایگزین او شد. پس از تولید هم حواشی دیگری گریبان سریال را گرفت. اثر جدید قاسم جعفری که پس از مدت ها غیبت از تلویزیون آنرا ساخته بود مدتی بلاتکلیف و به صورتی در توقیف ماند و حتی بازیگران جوان سریال نامه ای خطاب به رئیس صداوسیما منتشر و درخواست پخش سریال را مطرح نمودند. پس از آن باز هم زمان گذشت تا بالاخره امسال این سریال توانست رنگ آنتن ببیند.
حال سریالی روی آنتن است که شاید مخاطب حیرت کند این اثر محصول جدیدی از کارگردان سریال های پرطرفداری همچون «خط قرمز» و «مسافری از هند» است. سریال هایی که هر یک در زمان پخش به آثار خیابان خلوت کن معروف بودند و کنش ها و واکنش های مختلفی را از جانب مردم جامعه و حتی بعضاً چهره ها در برداشتند.
«زندگی زیباست» هم بااینکه این شب ها گاه درگیر هیاهوی ممیزی و سانسور شده اما بیشتر بازیگران سریال و عوامل هستند که این نکات را مطرح می کنند و حتی از نخستین قسمت ها نتوانست مخاطبش را جذب نماید. مخاطبانی که شاید حتی ندانند این اثر کار جدید کارگردان سالهای پیش تلویزیون است که زمانی با چند جوان باز هم ناآشنا «خط قرمز» را ساخت اما همان سریال را به یکی از با اهمیت ترین سریال های زمان خود تبدیل کرد. اثر جدید قاسم جعفری اما اساساً هیچ شباهتی به آثار پرکشش و کارهای اجتماعی پرمخاطب کارنامه خودش هم ارتباطی ندارد و باید دید ممیزی ها چقدر روی ضعف سریال در قصه و ساختار تاثیر گذاشته است که البته این روزها بیش از همه سکوت کرده است.
حاشیه هفته؛ پخش سه ساعته پایتخت!
هرچند دو قسمتی «پایتخت ۷» نتوانست علاقمندانش را راضی کند و بااینکه که فصل ششم هم با همه حواشی برخی طرفداران پر و پا قرص این سریال را ناامید کرد، با این وجود «پایتخت» هنوز هم برند محبوب تلویزیون است و اصلاً همه انتقادات در پی فصل های شش و هفت تنها برای همین بود که از این برند محبوب صیانت شود.
حالا همزمان با عید قربان و در تعطیلی های شش روزه تهران تلویزیون یک باره تصمیم گرفته است که روزی سه ساعت از این برند را برای مخاطب پخش کند که از فصل های قبل تر تا فصل آخر را در برمی گیرد و یک باره بخش زیادی از پایتخت را در کنداکتور ریخته اند! روزی سه ساعت یا به عبارتی ۱۸۰ دقیقه پخش سریال! که تایم دو فیلم سینمایی را در برمی گیرد و جزو اتفاقات نادر تلویزیون است. البته این برنامه ریزی عیدانه تلویزیون، از جانب خود صداوسیمایی ها «انعطاف در شبکه» نامیده شد و به این بهانه سه ساعت برنامه های روتین شبکه یک تغییر پیدا کرد.
شاید قسمتی از مخاطبانی که بارها پایتخت را از شبکه های آی فیلم و خود شبکه یک سیما دیده اند باردیگر به تماشای این سریال بنشینند اما خلاقیت های تلویزیون در ضدتبلیغ و تصمیمات تکراری بجای حفظ برندها به دل زده کردن از آنها بیشتر می انجامد.
جانمایی یک باره سه ساعته سریال در آنتن تلویزیون شاید برای رسانه ای که خیلی راحت این کنداکتور را تغییر داده است اتفاق چندان مهمی نباشد و حتی انتقادات به چنین تصمیماتی را هم برنتابند و تلویزیون هم نشان داده است که به طور معمول از همه جوانب یک پدیده غفلت کرده و تنها به ویترین کارها توجه داشته است.
اتفاق ویژه هفته؛ کانونی فراتر از کارهای صنفی
کانون ها، انجمن ها و تشکل های صنفی مختلفی در کشور هر از گاهی متولد می شوند که گاهی فقط بصورت قانونی ثبت شده و شاید آورده ای هم برای اطرافیان شأن داشته باشد و بعد به تاریخ می پیوندند و تنها هر از گاهی در شرایطی بحرانی اعلام موجودیت می کنند.
شاید همین الان چندین کانون و انجمن هم برای تهیه کنندگان سینما و تلویزیون و فیلمسازی باشد با این وجود یکی از همین کانون ها که یک سال پیش شکل گرفت این روزها با طرح و برنامه بیشتری به میدان قدم گذاشته است.
کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری که نخستین کانونی است که فقط همه تهیه کنندگان تلویزیونی شامل فعالان صداوسیما، شبکه خانگی و فضای مجازی را جمع آوری کرده است و در اساسنامه حوزه های مختلفی را هم برای این کانون در نظر گرفته است.
این کانون که رئیس هیات مدیره آن مهدی فرجی طی چند سال اخیر به یکی از تهیه کنندگان مطرح تلویزیون تبدیل گشته است از تهیه کنندگان باسابقه ای چون نوید محمودی، سعید ابوطالب، بهروز مفید و… هم بهره گرفته است و این هفته جلسه ای برای تشریح عملکرد یک ساله خود برگزار کرد.
طی این جلسه فرجی از جلسات کانون با وزارت ارشاد، ناجی هنر، هلال احمر، مجلس، شورای نظارت بر صداوسیما و ساترا گفت و این که در تلاشند تا کانون را به مرجعی برای تهیه کنندگان رسانه ها تبدیل کنند.
مرجعی که بنا دارد گستره ای از فعالیت ها را در بر بگیرد از کارهای صنفی مثل بیمه و مالیات تا امور محتوایی و مالی مثل برقراری حلقه ارتباطی بین تهیه کننده و سرمایه گذار و حتی دریافت مجوز تولید سریال از ساترا برای تهیه کنندگان.
همزمان با بیان رسمی کارهای این کانون، تشکل دیگری هم با این عنوان «آغاز به کار نخستین تشکیلات مرکزی در زمینه سینما و رسانه های دیداری» اعلام موجودیت کرد. این تشکل که هم فعالان سینما و هم رسانه های دیداری را شامل می شود تعدادی از چهره های دیگر کانون ها را هم در خود دارد و اتحادیه ای از تولیدکنندگان فیلم و برنامه های تصویری است و وجه تمایز آن با کانون تهیه کنندگان این است که بیشتر روی شرکتها و موسسات فیلمسازی این تولیدکنندگان متمرکز شده است تا اشخاص.
سینما در سیما؛ برنامه های سینمایی همچنان در غیبت
اولین ماه تابستانی هم به اتمام رسید و تلویزیون هنوز یکی از با اهمیت ترین سبدهای فرهنگی مردم را به رسمیت نشناخته است؛ سینما و اکران های سینمایی بااینکه در این سال کرونائی تعطیلی نیم بندی داشت و به احتضار درآمد اما سینما نه فقط بطور کامل از سبد فرهنگی مردم حذف نشد که شاید به سمت و سوی دیگری سوق پیدا کرد. اکران های آنلاین فعال شد و شبکه خانگی به شکلی رونق گرفت که خیلی از کارگردانان سرخورده از اکران های سینمایی با سریال سازی جبران مافات کردند.
تلویزیون اما همپای رسانه های جدید و قدیم نه فقط ظاهر نشد که با اهمیت ترین برنامه های سینمایی اش ماه هاست به محاق تعطیلی رفته اند. برنامه «هفت» با اهمیت ترین برند تلویزیون در پرداختن به آثار سینمایی چندین ماه است رنگ آنتن را به خود ندیده است و البته احتمالاً قسمتی از آن به سبب حضور همزمان مجتبی امینی تهیه کننده این برنامه در ساخت سریال «گاندو» است که فاز اول آن در نوروز روی آنتن رفت و با ادامه ساخت بگفته مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما از مرداد ماه به پخش خواهد رسید.
حضور همزمان تهیه کننده برای تولید این دو پروژه مهم تلویزیونی منجر به صرف نظر از یکی و تولید دیگری شده است و خلا «هفت» در انبوه فیلم هایی که این روزها روی آنتن رفته، غفلت از یکی از حوزه های مهم و موثر روی فرهنگ مردم است.
به ویژه که «هفت» هر از گاهی به نقد سریال های شبکه خانگی نیز می پرداخت و حتی می توانست با تحلیل و نقد جدی آثار این ماه های شبکه خانگی که تاثیر ضمنی و ناخودآگاه سریال های آن، روی نوجوانان و جوانان احتمالاً ماه ها و سالهای بعد مشخص می شود می توانست لنگه کفشی غنیمتی در بیابان رها و افسارگسیخته شبکه خانگی باشد.
این هفته گفتگویی هم با یوسف بچاری تهیه کننده «نقد سینما» داشتیم که از بلاتکلیفی این برنامه سخن اظهار داشت که حتی تکلیف به انتها رسیدن و خاتمه این برنامه تلویزیونی را هم روشن نکرده اند. این برنامه هم در زمان پخش به موضوعات مختلفی از اکران های سینمایی تا فیلم ها و انیمیشن های خارجی می پرداخت و حتی با موضوعات روز جامعه یک جریان فکری در رابطه با سینما را سوژه خود می کرد.
آنچه از احوالات این روزهای تلویزیون مشخص می شود این است که کمتر واکنشی فعالانه و مسئولانه نسبت به پدیده های موثر و پرطرفدار مردم دارد. آن هم در این روزهای کرونائی که خیلی از مردم در خانه های خود بیشترین سبد مصرفی فرهنگی شان آثار شبکه خانگی است و کسی نیست که از با اهمیت ترین سریال های خانگی غافل باشد.
با این حال با توجه به این که حدود یک ماه دیگر تا ماه محرم و صفر باقی مانده است احتمالاً تلویزیون طراحی جدیدی برای این برنامه ها نداشته باشد و باید سراغ مناسبتی های این ایام برود.
ضد پیشنهاد هفته؛ عیدانه ها مخاطب را پای خود نگه می دارند؟
ایام مناسبتی تلویزیون فرصت ویژه ای است که این رسانه بتواند مخاطب را پای برنامه ها نگه دارد. این ایام هم از عید قربان تا غدیر و یک فرصت یک هفته ای در نظر گرفته است در این فرصت ویژه قسمتی از برنامه های تلویزیون بصورت روتین به کار خود ادامه می دهد مثل برنامه های «خندوانه» و «دورهمی» و ویژه برنامه هایی هم تدارک دیده شده است.
از جمله این ویژه برنامه ها اجرای نیما کرمی به همراه همسرش در برنامه «درجه یک» در شبکه یک است که به سبک «معمول» برنامه های شبانه روی آنتن می رود و هنرمندان را میهمان کرده اند.
سایر ویژه برنامه های گفتگومحور تلویزیون در این ایام نیز همین مدل را لحاظ می کنند و فقط همزمان با اعیاد دکور آنها و میهمانان ویژه تر شده اند. هرچند با تولید و پخش انواع برنامه های ترکیبی در شبکه نمایش خانگی این افراد هنرمندان و چهره ها دیگر کمتر رغبتی به حضور در تلویزیون دارند و با مبالغی که برای ساعتی حضور در این رسانه می گیرند احتمالاً دیگر قید مخاطب بیشتر تلویزیون را هم زده اند.
منبع: sadkado.ir
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, جشن, شركت, فرهنگ