به گزارش صد کادو سیدضیاء هاشمی تهیه کننده و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما ضمن اشاره به ریسک بالای تولید در شرایط فعلی سینمای ایران، از پرداخت دستمزدهای بی ضابطه از جانب پلت فرم های مجازی انتقاد نمود.
سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما درباره مشکلات تهیه کنندگی در شرایط شیوع کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: معضلات تهیه کنندگی به چند دسته تقسیم می شود نخستین و مهم ترین آن بی پولی مطلقی است که در جامعه سینمایی دیده می شود، البته برخی با امکانات و پول هایی با منابع نامشخص فعالیت می نمایند و هزینه های سنگین انجام می دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول ها بالا بردند. تعداد این افراد در سینما کم است اما در سینمای خانگی متأسفانه این پدیده زیاد دیده می شود.
وی ضمن اشاره به این که متأسفانه دولت کمکی در شرایط کرونا به اهالی سینما نکرد تا با هر پروژه ای قرارداد نبندند، توضیح داد: در بخش تولید عمده دوستان تلاش کردند و به آنها خسته نباشید می گوئیم اما در جایی که سرمایه گذاری با چند فرد خاص دستمزدهای کلان عرضه می دهند ما را گرفتار معضل می کند و اصولاً با این روند سینما نمی تواند روی پای خود بایستد.
کار کردن بی حساب و کتاب، سینما را از پا می اندازد
این تهیه کننده سینما تصریح کرد: اینقدر بی حساب و کتاب کار کردن، سینما را از پا می اندازد معتقدم سینمای پس از کرونا متفاوت می باشد اما سینمای پس از کرونای ایران متفاوت تر از جهان خواهد بود چونکه تهیه فیلم به علت معضلاتی که در بالا ذکر شد ناممکن می شود. خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه گذار یک پلت فرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که امکان دارد ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هیچگاه است.
وی افزود: در این سینما که این مدت تعداد مخاطب در آن پایین بوده و در شرایط کرونا مخاطب را از دست داده این دست سرمایه گذاری برایش ممکن نیست. برخی از دوستان متأسفانه آثار خویش را بهترین آثار می دانند و خویش را محق به ساخت فیلم می دانند که کم نیستند از این تعداد فیلم هایی که ساخته شده و در گیشه نمی تواند توفیقی داشته باشد ازاین رو بی پولی سینماگران و عدم درآمد لازم از چرخه سالن سینما، عدم توجه درست به سینماگران از جانب دولت معضلات اساسی امروز تهیه کنندگی است.
خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه گذار یک پلت فرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که امکان دارد ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هیچگاه است هاشمی اظهار داشت: هم اکنون بودجه هایی است که دولت تنها به چند فیلم اختصاص می دهد تا کارنامه ارزشی برای خود ایجاد نماید و مخاطب هم ندارند. این نوع سینما سینماداری حرفه ای نیست. کوچک سازی و چابک سازی در بدنه سازمان سینمایی صورت نگرفته است و مختصر حمایتی هم که دولت می تواند بکند صرف جشنواره ها و حقوق نیروها در مؤسسات می شود. اصل سینما گرفتار مشکل است جشنواره برگزار می کنند که نه توجیه علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد اما باز دست از برگزاری جشنواره برنمی دارند.
پلتفرم ها ضابطه ای برای عرضه دستمزد ندارند
وی توضیح داد: هم اکنون تولید در سینما ریسک کامل است، سینما باز است اما رجوع کننده ندارد و بر همین اساس، صاحبان فیلم بازگشت سرمایه ندارند. چند گروه در این شرایط به هر قیمتی سرمایه گذاری می کنند گروهی که برای امرار معاش زندگی به هر جایی چنگ می زنند تا بودجه تولید را تأمین کنند. این گروه معمولا آثار خوبی تولید نمی کنند. گروه بعدی آدم های سالمی هستند و دوست دارند در این شرایط کرونا سفره ای باز کنند تا شرایط برای سینماگران کمی تغییر کند برخی هنوز فیلمشان اکران هم نشده است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر» بیان نمود: گروه سوم پول زیادی دارند فرقی ندارد، کار می سازند و هزینه مالی اش هم در مقایسه با املاکی که به مفت خریدند مبلغ چندانی نیست بالاخره سینما سبب شهرت است و نفس افراد را ارضا می کند. همه برای نفسمان کار می نماییم و تقوا در این کار کمتر دیده می شود اما در این سینما افراد با عزت نفس هم داریم.
وی توضیح داد: گروه چهارم که صدمه زیادی می زنند و منافع خویش را به هرچیزی ترجیح می دهند بیشتر در پلت فرم ها دیده می شوند. پلت فرم ها هیچ ضابطه ای برای عرضه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شأن سینما را گرفتار صدمه جدی می کند. اوج کار پلت فرم ها که درحال رویش و تولید هستند شاید ۲ سال باشد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است، بعید است تکنولوژی این گونه باقی بماند اما بازهم دستمریزاد دارند ولی سینما را گرفتار صدمه می کند.
تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان نمود: اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی نماید برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی بهره برد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی دهد.
هاشمی در انتها اظهار داشت: پلت فرم ها نمی دانند و فکر می کنند سوپراستارها در سریال سبب فروش می شود. قصه در کار سریال و سینما حرف اول را می زند بعد تولید درست عاملهای مهم در اقبال مخاطب است. دیدن هر هفته استار سینما در شبکه نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل زدگی بوجود می آورد که نه به نفع بازیگر است و نه به نفع پلت فرم.
منبع: sadkado.ir
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, جشن, جشنواره, سازمان