سیدمصطفی مصطفوی مدیرعامل موسسه بهمن سبز عنوان نمود که یکی از راه های احیای سینما در این برهه می تواند پخش مناظرات انتخاباتی بر پرده های سینماها باشد.
سیدمصطفی حسینی مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت اکران فیلم در سینماها بیان کرد: سینماها در دوران تازه باید پیشروی اکران باشند و منتظر تقاضای از جانب تهیه کننده نایستند. هرگونه پیشنهادی نظیر پخش بازی های آسیایی فوتبال، دربی و مناظرات تلویزیونی انتخابات می تواند سینماها را از حالت انفعال در آورد.
حسینی اظهار نمود: امروز گفته می شود بیش از ۳۰۰ فیلم پشت صف نمایش هستند، اما هیچ نوع تکاپویی از طرف طرف تقاضا و تهیه کنندگان نمی بینید و معین نیست در انتظار چه چشم انداز روشنی هستند در صورتیکه تجربه نشان داد نمی توان خیلی دل به حمایت ها و سوبسیدهای دولتی بست.
ایده های قدیمی به کار پساکرونا نمی آید
وی اضافه کرد: واقعیت آنست سازوکارهای نمایش فیلم در سینمای ایران با ساختارهای فرسوده و آن ایده های قدیمی که در بهترین حالت منجر به نمایش ۶۰-۷۰ فیلم در طول سال می شد، برای دوران تازه بعد از کرونا از کار افتاده است و منطقی نیست. این مسئولیت شوراهای تخصصی و متولیان سینمایی است که بجای صرف اطلاع رسانی در حوزه سینما به فکر طراحی و اجرای ساختارهای نوین برای دوران تازه باشند تا بلکه باری از این صف شلوغ اکران کم کنند. من معتقدم برای دوران بعد از کرونا سینمادارانی که طی ۲ سال خسارت سنگین دیدند باید نبض اکران را در دست بگیرند و حق انتخاب داشته باشند تا از میان حجم انبوه فیلم های در صف و بعضاً نامناسب و ضربه زننده به گیشه سینما، به احترام سلایق مخاطب و در امتداد بازگشت مخاطب دست به گزینش بزنند و بازیگر اصلی این عرصه باشند.
این مدیر سینمایی افزود: همانطور که ماهیت اصلی سینما در دنیا یا مبتنی بر نمایش آثاری با پروداکشن سنگین و مناسب پرده عریض است که ارزش تماشا در سالن سینما را داشته باشند یا به لحاظ گستره و طیف مخاطب، حجم انبوهی از مخاطب را تحت پوشش قرار دهند، در ایران نیز باید دست به جراحی در این چرخه زد.
به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر یک سالن سینما داریم!
مدیرعامل بهمن سبز با اعلان اینکه سینما در ایران در حالت قبل از کرونا نیز وضعیت خوبی نداشت، عنوان کرد: هرچند در ظاهر عدد فروش سالانه در حال رشد بود، اما همه می دانیم میانگین فروش فیلم در سینمای ایران به سختی به یک میلیارد تومان می رسید و با ضریب اشغال پایینی روبه رو بودیم. ما در ایران با حجم انبوهی از مردمی روبه رو هستیم که سالن در دسترس شان نیست. تهران را نگاه نکنید؛ در ایران به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر یک سالن داریم، در صورتیکه این عدد در دنیا به ازای هر ۲۰ هزار نفر است. یا این که به لحاظ تنوع ژانری و کیفیت آثار، خیلی از آثار متداول سینمای ما کارکرد سینمایی نداشتند و متناسب با پرده سینما نبودند. همین موضوع موجب می شد مردم در ایران هر ۳ سال یک دفعه به سینما رجوع کنند. این مسائل ارتباطی با کرونا و بحران اخیر ندارد و نیاز سینمای ایران به تغییر سازوکارهای فرسوده، پوست اندازی و برخورداری از نظر کارشناسی و مبتنی بر دانش روز جهانی را بیش از پیش می کند. اکران فیلم و سالن داری با شیوه های ورشکسته و از کارافتاده قدیمی آن هم با انواع مداخله از قیمت گذاری تا انتخاب فیلم دیگر نه به نفع مخاطب و نه به صرفه است.
حسینی با اشاره به نیاز به برنامه ریزی برای احیای سینماها اظهار داشت: حالا نیز باید با یک دید آینده نگرانه در چند فاز طراحی مخصوصی کرد برای آنکه مخاطب به سینما بازگردد. بطور مثال برای ۲ مقطع مهم اکران پیشرو چند فیلم مهم را وارد گیشه کرد و در کنار آن تبلیغات منسجمی برای اطلاع رسانی سینما داشت نه آنکه به آسانی قید اکران فطر را زد! کار سختی نیز نیست. تنها به یک برنامه ریزی منسجم و رو به جلو نیاز دارد. به این نیاز دارد که بجای کار صرف اطلاع رسانی و ناظر به درخواست و نیاز تصمیم گرفتن، پیش بینی وضعیت و برای وضعیت امروز چرخه اکران در سینمای ایران ایده های توزیعی نوین طراحی و اجرا کرد. در این صورت خواهید دید بصورت خودکار تقاضا برای اکران ثبت خواهد شد. خیلی از صاحبان فیلم هایی که امروز از اکران سر باز می زنند در قبل از کرونا نیز سهمی بیش از چندصد میلیون در گیشه نداشتند، چطور امروز به امید آینده ای درخشان تر نشسته اند؟!
این مدیر سینمایی در آخر با اشاره به پخش مناظرات انتخاباتی کاندیدای ریاست جمهوری در سینما بیان کرد: ما قبل از این تجربه پخش بازی های جام جهانی فوتبال را در سینما داشتیم. تجربه ای که موفق و پررونق بود. امروز نیز باید اهتمام نماییم با ایده هایی نظیر نمایش فینال لیگ قهرمانان، فیلم های خارجی روز، پخش همزمان سریال پلت فرم ها، هفته های آخر لیگ برتر، نمایش بازی تیم های استانی در سینمای آن استان و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری به رونق سینما کمک نماییم. اما متأسفانه عزم جدی برای احیا نیست و این اشکال قبل از هر چیز به خود ما فعالان عرصه اکران و سینما بازمی گردد که گویا به ادامه این وضع عادت کرده ایم و حیات اقتصادی ما هم بدون لطمه در حال تداوم است.
منبع: صد كادو
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By فیلم, كیفیت, نمایش