در قالب یك مراسم مجازی صورت گرفت؛ نكوداشت ۲ هنرمند در سال نوا

    Home  /  جشن  /  در قالب یك مراسم مجازی صورت گرفت؛ نكوداشت ۲ هنرمند در سال نوا

در قالب یك مراسم مجازی صورت گرفت؛ نكوداشت ۲ هنرمند در سال نوا Image

در قالب یك مراسم مجازی صورت گرفت؛ نكوداشت ۲ هنرمند در سال نوا

دست اندرکاران برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران در دومین روز از اجرای این رویداد مجازی از ۲ هنرمند پیشگام موسیقی کشورمان در ژانرهای مختلف قدردانی کردند.

به گزارش صد کادو به نقل از گزارش امور رسانه ای سال نوای موسیقی ایران، ششمین سال نوای موسیقی ایران در ادامه برگزاری ویژه برنامه های مجازی خود که از روز هشتم بهمن ماه شروع شده، با برگزاری چند برنامه مختلف در نوبت های جداگانه از مقام هنری فوزیه مجد پژوهشگر شناخته شده موسیقی، اسماعیل تهرانی آهنگساز و رهبر ارکستر قدردانی کردند.
قدردانی از بانوی هنرمندی که در پژوهش آرام و قرار نداشت!
شریف لطفی پداگوژیست و رهبر ارکستر درتجلیل از مقام فرهنگی و هنری فوزیه مجد اظهار داشت: آشنایی بنده با فعالیتهای اجرایی و آموزشی موسیقی خانم فوزیه مجد به سالهای نوجوانی زمانی که بنده در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل بودم باز می گردد. آن زمان که ما در این مجموعه حضور داشتیم شاهد حضور معلمی بودیم که فاصله سنی زیادی با شاگردانش نداشت اما با صلابت و جدیتی که در این حوزه داشت فضایی را فراهم نمود که ما نکات آموزشی زیادی را از این هنرمند پرارزش فرا بگیریم.
فوزیه مجد همچون هنرمندان و پژوهشگران موسیقی کشورمان بود که در خیلی از موارد تبدیل به الگوی ما شدوی اضافه کرد: فوزیه مجد همچون هنرمندان و پژوهشگران موسیقی کشورمان بود که در خیلی از موارد تبدیل به الگوی ما شد. او بطور قطع یکی از تاثیرگذارترین و معتبرترین بانوان هنرمند ایران در عرصه موسیقی است که شیوه و رفتار آموزشی او برای جامعه موسیقی دربرگیرنده ارزش های فراوانی است. او همچون هنرمندانی است که خویش را محدود به یک گونه خاص موسیقی نکرد. این هنرمند وقتی از سن شش سالگی به سراغ پیانو رفت کوشش کرد با عبور از مراحل مختلف آموزشی چه در ایران و چه در خارج از کشور به تجربه اندوزی در حوزه های دیگر موسیقی هم بپردازد. و ما می بینیم که وی در بخش هایی چون نوازندگی سنتور، آهنگسازی، موزیکلوژی و به صورت ویژه موسیقی نواحی ایران چه تلاش هایی را انجام داد. به اعتقاد من فوزیه مجد جستجوگری است که ذهن او آرام و قرار ندارد. وی در موسیقی هیچ وقت خویش را به بخشی از این هنر محدود نکرد و با بی پروایی قدم به فضا و چارچوب هایی گذاشت که از وی بعنوان یک هنرمند ممتاز یاد می نماییم.
ارائه پیشینه ای از فعالیتهای فوزیه مجد با روایت ساحل کریمی، اهدای تندیس و لوح ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور شریف لطفی و علی جعفری پویان، اجرای تک نوازی پیانو با اجرای قطعه «نمایش» اثر فوزیه مجد و «گل پامچال» با تنظیم و پیانو نوازی بصیر فقیه نصیری بخش های دیگر آیین نکوداشت را تشکیل می دادند.

روایت کامبیز روشن روان از یک دوستی ۶۰ ساله با اسماعیل تهرانی
نوبت دوم، دومین شب از ششمین سال نوای موسیقی ایران در حالی از فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که دست اندرکاران این رویداد از مقام هنری اسماعیل تهرانی موزیسین صاحب نام موسیقی ایرانی قدردانی کردند.
اسماعیل تهرانی نشان داده که علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی یکی از مدیران توانمند موسیقی ما در مدیریت مجموعه های موسیقایی و حوزه رهبری ارکستر استکامبیز روشن روان آهنگساز و نوازنده شناخته شده کشورمان درباره اسماعیل تهرانی اظهار داشت: من با استاد اسماعیل تهرانی دوستی ۶۰ ساله ای داریم که این دوستی از هنرستان موسیقی ملی شروع شد و بعد از آن در مجموعه ها و فضاهای دیگری همچون دانشکده هنرهای زیبا، کوراتت تهران به رهبری ارکستر حسین دهلوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه های دیگر هم ادامه یافت و تابحال هم برقرار است. او نوازنده بسیار برجسته سنتور است که من یادم می آید وقتی در هنرستان موسیقی فعالیت می کردیم یکی از بهترین نوازندگان سنتور آن دوران بود که خاطرم هست وقتی قطعه ای را برای تک نوازی سنتور ساخت توانست در این عرصه نوازندگی تحول بسیاری را پدید آورد. در مورد آهنگسازی اسماعیل تهرانی هم باید اظهار داشت که او یکی از آهنگسازان خیلی خوب موسیقی ملی ایران است که کارهای ماندگاری را هم خلق کرد.
وی اضافه کرد: اسماعیل تهرانی نشان داده که علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی یکی از مدیران توانمند موسیقی ما در مدیریت مجموعه های موسیقایی و حوزه رهبری ارکستر است. او علاوه بر اینها یک معلم توانمند هم است که در این سالها شاگردان زیادی در مکتب او پرورش یافته اند. به هر صورت من براین باورم اسماعیل تهرانی فقط یک نوازنده سنتور، یک آهنگساز، یک مدیر و یک رهبر ارکستر نیست. او هنرمند جامع الاطرافی است که بنده افتخار دوستی ۶۰ ساله با او دارم و امیدوارم روزی باردیگر شرایطی فراهم گردد که بتوانیم با یکدیگر ملاقات نماییم.

اسماعیل تهرانی از شوراهای بی نتیجه به دور بود
کریم قربانی نوازنده ویولنسل و مدرس دانشگاه هم ضمن قدردانی از برگزاری رویداد «سال نوا» درباره تاثیرات حضور اسماعیل تهرانی در موسیقی ایرانی بیان نمود: آن چیزی که پیش از علم و آگاهی اسماعیل تهرانی برایم مهم بوده و هست، ادبیات و فرهنگ اجتماعی این هنرمند است که تلاش کردم این خصوصیت را یاد بگیرم. بعدها هم این افتخار را داشتم که در برنامه ها و رویدادهای مختلفی همراه اسماعیل تهرانی باشم. باید بگویم من به لحاظ احساسی خیلی به اسماعیل تهرانی وابسته هستم. کما اینکه از نظر علمی هم وی جایگاه ممتازی دارد که جدیتش در فعالیتهای موسیقایی از او به یکی از تاثیرگذارترین موزیسین ها معرفی کرده که میزان دقت و وسواس درستش در اجرای آثار همواره برایم جالب توجه است.
وی اضافه کرد: تهرانی در کار آهنگسازی و نوازندگی سنتور هم جزو بهترین هاست. این هنرمند در این حوزه کارهایی انجام می داد که واقعا برایم عجیب بود. به اعتقاد من اسماعیل تهرانی تأثیر بسیار زیادی روی هنرجویان خود گذاشت. او با رفتار و ادبیات معلمی خود روی تک تک هنرجویان آنچنان موثر عمل می کرد که در عین مهربانی به نوازندگان نظم را یاد می داد. او برای موسیقی ایرانی زحمت های زیادی کشیده که واقعا باید از زوایای مختلف به او پرداخت.
این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: متاسفانه در این روزهای موسیقی متفکر به شکل موثر وجود ندارد و اگر در این سالها از هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی بیشتر داشتیم بطور قطع می توانستیم موفقیت های بیشتری کسب نماییم. متاسفانه من در این سالها هنرمندان متفکری که به معنی و مفهوم مطلق کلمه دلسوز موسیقی باشند کم دیدم واسماعیل تهرانی تا به امروز یکی از هنرمندان دلسوزی است که به دور از شوراها و شعارها کوشش کرد با دلسوزی و انسانیت فرهنگی در خدمت موسیقی باشد.

قضاوت درباره سال نوا را به زمان بسپارید
میلاد کیایی، استاد دانشگاه و نوازنده سنتور هم در آیین مجازی نکوداشت اسماعیل تهرانی هم در تجلیل از مقام هنری اسماعیل تهرانی توضیح داد: دوستی من و اسماعیل تهرانی از ۶۰ سال پیش آغازشده و همچنان هم ادامه دارد. این در شرایطی است که همکاری من با وی بیشتر جنبه فرهنگی داشته که در این راستا چندین برنامه هم در مجموعه های مختلف اجرا شد. اسماعیل تهرانی یکی از هنرمندانی است که علاوه بر وجوه هنری ممتازی که دارد از جنبه های فرهنگی و اخلاقی مثبتی برخوردار می باشد. او هنرمندی است که سرشار از جنبه های اخلاقی و معنوی است که به دوستی با او افتخار می کنم. من امیدوارم همواره دلی پر از شادی داشته و در کاری که انجام می دهد امیدوارانه موفق باشد.
وی ضمن اشاره به برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران اضافه کرد: به اعتقاد من رویداد سال نوا همچون برنامه های معتبر حوزه موسیقی است که دورنمای بسیار خوبی برای آیندگان خواهد داشت. این رویداد در حالیکه مدیریت جوانی دارد اما اندیشه اش فراتر از زمان است چون که هدفش نمایش و عرضه جنبه های فرهنگی هنرمندان موسیقی به نسل آینده است که بدانند در روزگاران قبل از آنها چه کارهای ارزشمندی صورت گرفته است. همین مبحث فرایند قابل ستایشی است که برای همه ما پرارزش است.
اسماعیل واثقی آهنگساز و رهبر ارکسترهم در یک گفتگوی تصویری پیشینه ای از سوابق دوستی و همکاری خود با اسماعیل تهرانی در عرصه موسیقی را عرضه و از او بعنوان هنرمندی تأثیر گذار در عرصه موسیقی یاد کرد.

تجربه خوانندگی آلبوم «چهار فصل» و قدردانی بزرگان
بیژن بیژنی خوشنویس و خواننده موسیقی ایرانی هم در این برنامه از همکاری مستمر خویش را با اسماعیل تهرانی در حوزه موسیقی صحبت کرد و اضافه کرد: آشنایی من با اسماعیل تهرانی به دوران قبل از پیروزی انقلاب باز می گردد. زمانی که وی مدیریت بخش موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عهده داشت. در آن زمان بزرگانی چون احمدرضا احمدی، کامبیز روشن روان به همراه دیگر هنرمندان روی کارهای موسیقایی بخصوص ردیف های موسیقی فعالیتهای ارزشمندی را به خوانندگی محمدرضا شجریان انجام می دادند. کارهای قابل اعتنایی که در حوزه موسیقی اقوام هم صورت می گرفت که هنوز هم در حافظه شنیداری دوستداران موسیقی باقی مانده است.
وی اضافه کرد: وقتی استاد تهرانی به ایران بازگشت به من پیشنهاد حضور در آلبوم «چهارفصل» را داد که کار متفاوت وحساب شده ای بود و اتفاقا هم مورد پسند بزرگان موسیقی قرار گرفت. در همین چارچوب ما آلبوم «ایران من» به آهنگسازی کامبیز روشن روان را هم کار می کردیم که نوازندگی سنتور این آلبوم به عهده استاد اسماعیل تهرانی بود. اثری که به گمان خیلی از کارشناسان هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی حرف های زیادی برای گفتن دارد. به هر حال امیدوارم هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی باردیگر ساخت کارهایی ازاین دست را در دستور کارهای موسیقایی خود قرار دهد تا از هنر چنین انسان هایی بیشتر بهره مند شویم.

اهدای تندیس و لوح ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور کریم قربانی، بیژن بیژنی و سینا جعفری کیا در تجلیل از مقام هنری اسماعیل تهرانی، اجرای ارکستر «کیا» با اجرای قطعه «گریه شبانه» به آهنگسازی اسماعیل تهرانی، خوانندگی بیژن بیژنی و رهبری ارکستر سینا جعفری کیل قسمت پایانی این آیین نکوداشت را تشکیل می دادند.
عکس ها از کامبیز باقری است.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای در قالب یك مراسم مجازی صورت گرفت؛ نكوداشت ۲ هنرمند در سال نوا بسته هستند Date | 30/01/2021