به گزارش صد كادو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری از میزان مصرف فرهنگی در كشور، ارقامی را در حوزه مطالعه كتاب، نشریات و مجلات و همینطور رفتن به سینما اعلام نمود.
به گزارش صد کادو به نقل از ایسنا، سید عباس صالحی در سی و ششمین اجلاس عمومی شورایعالی استان ها اظهار داشت: ظرفیت موجود در شورایعالی استان ها از چند منظر مورد توجه است. از یک سو وسعت و گستره انسانی شبکه ۱۲۶ هزار نفر شوراهاست؛ این ظرفیت انسانی ظرفیت قابل توجهی برای بسیاری از اتفاقات خوب در حوزه های مختلف زندگی است. یک شبکه وسیع مویرگی که همه جغرافیای ایران اسلامی را دربرمی گیرد. خصوصیت دیگر اختیارات منطقه ای شوراها و دیگری اختیارات ملی است که در اختیار شورایعالی استان ها قرار داد که این ظرفیت ها و فرصت هایی است که باید در زمان پیش رو با استفاده حداکثری منجر به سپری شدن مسیر منتهی به گام دوم انقلاب اسلامی شود.
وی اضافه کرد: در این مناسبات حوزه فرهنگ حوزه بسیار مهم و اساسی است. فرهنگ را نمی گردد بعنوان یکی از ضلع های زندگی قرار داد. بلکه فرهنگ زمین و هوای زندگی اجتماعی است. فرهنگ هم خاک و هم آسمان زیست بوم ماست. هر اتفاقی که در هر یک از حوزه های زندگی اجتماعی پدید آید ریشه در این زمین داشته و سر به این آسمان می ساید. یکی از نکات مهمی که فکر می کنم یک نوع تغییر پارادایم را باید در مقابل آن داشته باشیم این است که مسیر توسعه و رشد و تحول اجتماعی گرانیگاه و مرکزش اقتصاد و سیاست نیست و حتی امنیت هم نیست بلکه کانون تحول و توسعه اجتماعی فرهنگ است و از این مسیر سایر اتفاقات جهت دهی می شود.
وی افزود: یکی از اشکالات ما این است که این گرانیگاه و نقطه مرکزی کمتر مورد توجه است و شاخص هایی که به نظر می آید قابلیت اندازه گیری سریع تری دارند بر شاخصهای فرهنگی اولویت پیدا می کنند.
صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی فرهنگی از جانب شوراها اظهار داشت: یکی از نکاتی که هم در این نشست و جلسات دیگر باید درباره آن صحبت شود و از راه شما نگاه موجود تغییر یابد و فرهنگ در کانون توسعه و توجه قرار بگیرد لزوم داشتن یک برنامه ریزی فرهنگی از روستا تا کلانشهر است. اگر این تغییر نگاه رخ ندهد و به فرهنگ بعنوان یک نیاز ثانوی نگاه نماییم بخشی از مسائلی که در این سال ها گرفتارش بودیم همچنان لاینحل باقی خواهد ماند. همانطور که می دانید وزارت فرهنگ و ارشاد حوزه های متنوعی دارد هر چند که تنها دستگاه فرهنگی کشور نیست و دستگاه های دیگری هم وجود دارند که مسئولیت های فرهنگی دارند.
وی اضافه کرد: فضای هنر با شاخه های مختلف نظیر هنرهای نمایشی و تجسمی و غیره شاخه دیگر رسانه است که حوزه مطبوعات و رسانه ها به این حوزه مرتبط می شوند و اما حوزه سوم حوزه دین است. در این عرصه در داخل وزارتخانه معاونت قرآن و عترت وجود دارد و در نهایت حوزه فرهنگ و نشر شناخته می شود.
وی بحث مصرف فرهنگی را مبحث مهمی دانست و اضافه کرد: باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی اش از لحاظ کمی و کیفی چقدر است. در این عرصه پیمایش های زیادی انجام داده ایم. در یکی از پیمایش ها متوجه شدیم که در حوزه کتاب مصرف فرهنگی ما هفته ای ۱.۵ ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته اند روزنامه یا مجله می خوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است. این در شرایطی است که ۷۷ درصد جامعه هدف سینما نمی رفته اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم می رفته اند ۲۷ درصد تنها سالی یک مرتبه به سینما می رفته اند.
وی تصریح کرد: اگر قرار باشد اتفاق فرهنگی رخ بدهد باید به مصرف فرهنگی توجه کرد چونکه تا مصرفی نباشد تولید فرهنگی بی معنا می شود. ما باید هم کمیت مصرف و هم کیفیت مصرف را بالا ببریم ازاین رو باید پرسید چه نماییم که تبلیغات محصولات فرهنگی را روان تر و آسان تر نماییم. نکته دیگر این است که مراکز توزیع محصولات فرهنگی هم باید مورد توجه قرار گیرند و فعالیت آنها آسان تر شود.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, فرهنگ, كتاب, كیفیت