به گزارش صد كادو رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با تشریح برنامه های این پژوهشگاه در دوران كرونا، از تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی كرونا» اطلاع داد.
به گزارش صد کادو به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی در تشریح اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در روزهای شیوع ویروس کرونا اظهار نمود: با شیوع ویروس کرونا در کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تابحال مبادرت به برگزاری چندین جلسه تخصصی با هدف بررسی پیشنهادها و انجام طرح های پژوهشی درباره نحوه مواجهه فرهنگی و اجتماعی با بیماری کرونا کرده است.
او اضافه کرد: اجرای نظرسنجی تلفنی (در سطح ملی) با موضوع «دیدگاه شهروندان درباب کرونا» با هدف کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی همچون این اقدامات است.
سلگی سپس اظهار داشت: این نظرسنجی در هفته آخر فروردین ۱۳۹۹ توسط گروه افکارسنجی و مطالعات افکار عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در مراکز استانها تشکیل داده و ۱۲۵۹ نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. در این نظرسنجی تلاش شد تا منابع پیگیری اخبار کرونا، چگونگی رعایت مقررات و دستورالعمل های بهداشتی، نحوه گذران اوقات فراغت در شرایط کرونایی، مشکلات ناشی از کرونا، تاثیرات مذهبی و اعتقادی کرونا، نگرانی از مبتلاشدن به کرونا و راه های غلبه بر آن، مبتلاشدن به کرونا و فوت ناشی از آن، مشارکت مردمی برای رفع مشکلات اقتصادی اقشار ضعیف، ارزیابی اقدامات و رویکردهای سیاستی مقابله با کرونا، ارزیابی عملکرد دولت در مقابله با کرونا و پیش بینی میزان استمرار بحران کرونا از دیدگاه شهروندان در کشور سنجیده شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: متن کامل این نظرسنجی که بر روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پخش شده، از طرف وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار اعضای محترم هیات دولت قرار گرفت. همین طور نتایج این نظرسنجی از طرف پژوهشگاه در اختیار رسانه ها، نهادها و مراکز پژوهشی قرار داده شده است. به زودی متن کامل این گزارش را تقدیم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها خواهیم کرد. الان نیز در حال برنامه ریزی اجرای موج دوم نظرسنجی هستیم.
او همین طور اظهار نمود: گفت و گو با صاحب نظران حوزه های مختلف علمی درباب نحوه مواجهه با کرونا و انتشار بیش از ۲۰ یادداشت علمی در سایت پژوهشگاه و کانال پژوهش فرهنگی از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در این بازه زمانی است.
سلگی تهیه تعداد هفت کلیپ تصویری با دو موضوع «مسئولیت ما در مقابل کرونا» و «در قرنطینه چگونه سکنی گزینیم؟» و انتشار آنها در سایت ها و شبکه های اجتماعی و انتشار فراخوان دریافت تجربه های مردم از «زندگی در سایه کرونا» با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر از وضعیت زندگی مردم در دوران کرونا بمنظور کمک به سیاستگذاری مطلوب برای رفع مسائل و مشکلات ایجادشده را از دیگر اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایام شیوع ویروس کرونا برشمرد.
او اشاره کرد: همین طور با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات کارشناسی، مقرر شده است اقداماتی همچون تدوین مجموعه مقالات «ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا» در چارچوب جُستار با همکاری تعدادی از اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف علمی و در موضوعاتی مانند سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه ها، مصرف فرهنگی، دین و تحولات فرهنگی اجتماعی، از طرف این پژوهشگاه صورت بگیرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اضافه کرد: این جستارها بعد از تهیه، تدوین و داوری، در فضای مجازی منتشر خواهد شد. نسخه مکتوب آنها نیز به صورت کتاب (گزارش های پژوهشی- فرهنگی) از طرف پژوهشگاه منتشر می شود.
او اشاره کرد: تهیه سه گزارش پژوهشی بر اساس «فراتحلیل مباحث علمی و فکریِ» مطرح شده در سه موضوع «دلالت های فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران»، «چشم اندازهای جهانی درباره کرونا به مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی (مروری بر دیدگاه ها و نظرات مهم متفکران جهانی درباره کرونا)» و «کرونا و دین» از دیگر کارهایی است که مقرر شده از طرف این پژوهشگاه صورت گیرد.
تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی با بهره گیری از داده کاوی (Data Mining): در این بخش، (محتوای سه شبکه اجتماعی «توئیتر»، «تلگرام» و «اینستاگرام» با موضوع کرونا، به صورت هفتگی تحلیل محتوا خواهد شد) و تهیه گزارش های کیفی از وضعیت زندگی مردم در شرایط کرونا با بهره گیری از روش مصاحبه عمیق (در این بخش تلاش می شود تا با طرح پرسش هایی، نگاه مردم به وضعیت فعلی شناسایی شود) از دیگر اقداماتی است که بگفته سلگی مقرر است از طرف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت بگیرد.
او همین طور اظهار داشت: باتوجه به نتایج فرهنگی و اجتماعی کرونا تصمیم گرفته شده تا با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت به برگزاری همایشی ملی دراین زمینه اقدام گردد. فراخوان این همایش با عنوان « نتایج فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی ایران از منظر علوم اجتماعی و مردم شناسی» از طرف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انتشار یافته است. باتوجه به شرایط همه گیری کرونا و اصل فاصله گذاری اجتماعی، همایش مورد اشاره در چارچوب یک همایش صوتی انجام خواهد شد. طبق فراخوان این همایش از پژوهشگران و علاقه مندان دعوت کرده ایم چکیده مقالات خودرا در چارچوب «فایل های صوتی» دودقیقه ای و بعد از تایید آن، اصل مقالات خودرا در چارچوب فایل های صوتی پانزده دقیقه ای به آدرس همایش ارسال نمایند. تاثیر کرونا بر تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی (نظیر کتاب، سینما، موسیقی، بازی های کامپیوتری و… )، همین طور پیامد شیوع ویروس کرونا بر کنشگران و فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و بر تحولات فرهنگی و هنری از موضوعاتی است که در متن فراخوان گنجانده شده است. در امتداد این همایش نیز تعدادی پیش نشست از طرف اعضای هیات علمی پژوهشگاه تدارک دیده شده که به صورت آنلاین و با حضور صاحب نظران فرهنگی و هنری برگزار می شود.
سلگی اضافه کرد: در تلاشیم نمایشگاه مجازی عکس با عنوان «تصویرنگاری از تحولات پساکرونایی فرهنگ و هنر در ایران» را برگزار نماییم. ثبت روایت هنرمندانه از تحولات فرهنگی در سنت ها و برگزاری آیین های اجتماعی در دوره کرونا و بعد از آن هدف این نمایشگاه است.
او در آخر اظهار داشت: در بخش داخلی و در حوزه مربوط به همکاران مان در پژوهشگاه نیز برنامه های مختلفی را اجرا کرده ایم. همچون نسبت به آموزش موارد ایمنی و بهداشتی به پرسنل اقدام شده و لوازم بهداشتی و ضدعفونی برای پژوهشکده ها و بخش های سازمانی تامین و برنامه ریزی و آماده سازی شرایط استفاده از دورکاری انجام شده است.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By آموزش, ارتباطات, تولید, سازمان