هفت روز سیما در مهر؛ مسیح زیر تیغ نقد كارگردان مسیح

    Home  /  جشن  /  هفت روز سیما در مهر؛ مسیح زیر تیغ نقد كارگردان مسیح

هفت روز سیما در مهر؛ مسیح زیر تیغ نقد كارگردان مسیح Image

هفت روز سیما در مهر؛ مسیح زیر تیغ نقد كارگردان مسیح

صد كادو: نقد و بررسی سریال مسیح در یك برنامه زنده، درخشش پژمان جمشیدی در زیرخاكی، حواشی سریال های رمضانی و حال خوب دعوت در لحظه های افطار از مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری در رابطه با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته می پردازد.
در این بسته خبری هفتگی سعی کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار در رابطه با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه می توانید با سی و چهارمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ پژمان جمشیدی و گل هایی که در بازیگری به ثمر نشست
وقتی پژمان جمشیدی فوتبالیست برای نخستین بار در سریال «پژمان» خوش درخشید، خیلی ها به حساب بخت و اقبالش گذاشتند که یک بازیکن تقریباً بازنشسته فوتبال در دهه ۷۰ و ۸۰، در دهه ۹۰ وارد بازیگری شده و اتفاقاً به چشم مخاطب هم آمده است. جمشیدی اما نشان داد که اراده اش برای تثبیت خود در حرفه جدید خیلی بیشتر از بخت و اقبال است. خیلی ها حتی وقتی از تلویزیون یک راست به سینما و کمدی های بفروش صعود کرد، هنوز باورش نداشتند. جمشیدی اما خیلی بیشتر از همه این خیلی ها خودش را جدی گرفت و نه فقط به گیشه، بسنده نکرد که با ورود به تئاتر نشان داد به دنبال فعالیتی حرفه ای تر در عرصه بازیگری است.
جمشیدی این شب ها برای بار دوم بعنوان بازیگر نقش اول یک سریال در تلویزیون ظاهر شده است و البته این در حالیست که در چند سال اخیر موفقیت زیادی در تئاتر و سینما کسب نمود و حالا باردیگر به تلویزیون بازگشته است. وی در «زیرخاکی» ساخته جلیل سامان در قامت نقشی متفاوت از بازی ها و فیلم و سریال های پیشین حضور یافته است؛ نقشی که ملاحت آن با خلاقیت و طنازی های جمشیدی دو چندان شده و طراحی های وی برای این کاراکتر، موقعیت های تازه و کمیک زیادی را خلق کرده است.

جمشیدی با بداعت هایی که در بازی خود به خرج داده است توانسته این شب ها مخاطب را با خود همراه کند و تیکه کلام ها و شوخی هایی که دارد در لحظه های بسیاری می تواند نشاط و خنده را به مخاطب سریال ببخشد.
تقابل او و ژاله صامتی و همین طور سکانس های دو نفره او و هادی حجازی فر نیز موقعیت های ویژه ای را در سریال رقم زده است و نشان میدهد وی در مقابل هر بازیگری می تواند به خوبی همکاری کرده و نقش پاسور را بازی کند و حتی به ارتقای بازیگر مقابل خود نیز کمک نماید.
همکای متقابلش با صامتی و حجازی فر در «زیرخاکی» بااینکه این ترکیب را با هم به یک پکیج ویژه و برگ برنده تبدیل نموده است و حتی حضورشان فضای تازه ای در باز کردن انحصار کمدین ها و بازیگران طنزپرداز تلویزیونی است اما خود جمشیدی را به تنهایی یک سر و گردن بالاتر ازبازی های پیشین قرار داده است.
به این ترتیب پژمان جمشیدی با هنرنمایی های این شب هایش در تلویزیون و در سریال «زیرخاکی» جایگاه خودرا به شکلی در بازیگری تثبیت کرده است که می توان گفت بهترین گل های این بازیکن فوتبال این روزها به ثمر نشسته است.
حاشیه هفته؛ بچه مهندس و مخاطبی که همچنان دست کم گرفته می شود
سریال های ماه رمضانی امسال در آستانه پخش به حاشیه هایی گرفتار شدند که البته تصور می شد با شروع پخش، این حواشی به انتها رسیده اند و مخاطب با آرامش شاهد تماشای این آثار خواهد بود. یکی از این سریال ها «بچه مهندس ۳» به کارگردانی علی غفاری است که اتفاقاً بواسطه خاطره مخاطب از دو فصل قبلی و داستان دنباله دار کاراکترهایش، جزو پرمخاطب ترین سریال های رمضانی هم هست.
حواشی فصل سوم «بچه مهندس» تازه با شروع پخش، شروع شد و مخاطب را نسبت به بازیگران، قصه، ساختار و… با علامت سوال هایی مواجه کرد. ابتدا حذف نام روزبه حصاری از این سریال دردسر ساز شد که بازیگر سریال را هم به واکنش واداشت. حاشیه عجیب تر اما تغییر ناگهانی بازیگر نقش اصلی سریال بود به شکلی که در یک فصل از سریال دو چهره برای یک بازیگر به کار گرفته شد، یعنی مخاطب ابتدا نوجوانی های «جواد جوادی» و ورود او به دانشگاه را می بیند و به فاصله یک قسمت بعدتر این دانشجو با شمایل بازیگری که نقشش را روزبه حصاری ایفا می کند دیده شد!

این تغییر ناگهانی و عجیب که بدون سیر منطقی لازم و حتی بدون عنوان اینکه چند سال قبل است انجام شد مخاطب را با نوعی سردرگمی و حیرت مواجه کرد.
شاید اگر این تغییر از شروع فصل صورت می گرفت خیلی طبیعی تر جلوه می کرد و ما از ابتدا روزبه حصاری را می دیدیم که برای ثبت نام به خوابگاه و دانشگاه آمده است و هم خط منطقی و روایی داستان حفظ می شد هم مخاطب را با این پرسش که چطور یک نفر در فاصله چند سال در دانشگاه با این حجم از تغییرات رو به رو شده است رها نمی کرد. بعنوان مثال می توان از سریال «وارش» یاد کرد که برای نقش اصلی سریال از دو زن در نقش جوانی و میانسالی بهره برد اما حضور زن میانسال در سریال بعد از ۲۰ سال و با یک اتفاق داستانی و بازگشت از زندان در قصه همراه بود. اما اینجا مخاطبی که در قسمت قبل جواد جوادی را با نقش نوجوانی های وی در دانشگاه می بیند یک باره با جوانی هایش در همان دانشگاه مواجه می شود.
شروع این فصل از «بچه مهندس» کمتر با بسترسازی منطقی شروع شد و حتی فضای این سریال اجتماعی به یک باره وارد فضای امنیتی شد که باز هم بر سرگردانی مخاطبش افزود. باید دید غفاری برای از دست ندادن مخاطبان همراه دو فصل پیشین اش در ادامه چه تمهیداتی در پرداخت داستان و کارگردانی در نظر گرفته است.
اتفاق ویژه؛ شروع «مثبت مکث» با نقد یک سریال روز و جنجالی
نادر طالب زاده یکی از مجریان مؤلف سازمان صداوسیماست که توانسته خلأ برنامه های راهبردی را با برنامه های گفتگومحور خود پر کند. طالب زاده مستندساز و کارگردان هم هست و این وجه او سبب شده است ورودش به موضوعات همیشه با نگاهی به روز باشد و از المان های جدی ژورنالیستی بهره بگیرد.
او این روزها برنامه جدیدی را با نام «مثبت مکث» در شبکه سه سیما آغاز نموده است. برنامه ای راهبردی که مقرر است به بررسی و تحلیل مسائل مختلفی بپردازد که در ایران و جهان جریان دارد و همچون برنامه های قبلی اش با میهمانان مختلفی از اندیشمندان گرفته تا سیاسیون و حتی هنرمندان گفتگو می کند.

شروع این برنامه با نخستین روز ماه رمضان همراه شد و طالب زاده در نخستین قسمت از این برنامه رمضانی سراغ نقد یکی از سریال های جنجالی و چالشی «نتفلیکس» یعنی سریال «مسیح» رفت که در اولین روز سال میلادی جدید در شبکه جهانی اینترنت ارائه شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
طالب زاده که خود کارگردانی فیلم سینمایی «مسیح» (که نسخه تلویزیونی آن با نام «بشارت منجی» پخش شد) را در کارنامه دارد، میهمانان خودرا از هم از سینماگران و هنرمندان باسابقه و مطرح انتخاب نمود. شهریار بحرانی و عبدالحمید قدیریان از چهره های باسابقه در حوزه تولید فیلم های دینی در سینمای ایران هستند که در این مباحثه جذاب طالب زاده را همراهی کردند تا شاید خیلی جزئی تر از یک برنامه سینمایی به تحلیل این سریال روز بپردازند به شکلی که سکانس های مختلفی از این سریال در برنامه پخش گردید و طالب زاده به همراه میهمانان به نقد و بررسی جزئیات هر سکانس پرداختند. این برنامه به سبب اهمیتی که برای موضوع قائل شد در دو قسمت روی آنتن رفت و پس از مدت ها توانست جای خالی برنامه های این چنینی را برای تحلیل سینمای جهان پر کند.
نادر طالب زاده اغلب در پرداختن به موضوعات روز، پیشرو بوده است و به سبب سابقه و جایگاهی که دارد بدون محافظه کاری های معمول سراغ پرداخت به سوژه ها و اتفاقات جهانی آن هم در چارچوب برنامه های زنده می رود.
«مثبت مکث» به صورت زنده روی آنتن می رود و این روزها علاوه بر شبکه سه سیما از شبکه افق نیز پخش می شود.
سینما در سیما؛ رادیو کم کاری سیما را جبران می کند!
شروع ماه رمضان و جدول برنامه ها و سریال های رمضانی این اطمینان را رسمیت بخشید که برنامه های سینمایی حداقل در این یک ماه نیز روی آنتن نخواهند رفت و تا یک ماه دیگر نیز خلأ حضور آنها در چالش های جدی سینمایی این روزها حس خواهد شد.
با وجود کرکره پایین «سینما» در قاب تلویزیون که هفته گذشته به آن اشاره کردیم، در این روزهای پرخبر و پرحرف وحدیث «سینما»، رادیویی ها دست به کار شده اند و در چارچوب گفتگوهای داغ و تحلیلی، قسمتی از خلأ پرداختن به موضوعات روز سینما در رسانه ملی را جبران کرده اند.
برنامه «سینما معیار» در رادیو گفتگو و «گیومه» در رادیو نمایش، نمونه هایی از این برنامه های سینمایی در شبکه های رادیویی هستند که بحث هایی چالشی را در زمینه سینما و شبکه نمایش خانگی کلید زده اند به شکلی که اغلب بحث ها و گفتگوهایشان با سینماگران و کارشناسان نیز در هفته های اخیر جزیان ساز شده و حتی مورد توجه رسانه های مکتوب و مجازی نیز قرار گرفته است.

«سینما معیار» یکی از برنامه های باسابقه رادیو گفتگوست که هر هفته پنجشنبه ها روی آنتن می رود و خیلی جدی به نقد و بررسی سینما می پردازد. این برنامه در زمان اکران فیلم ها و فضای عادی سینما به نقد فیلم های روی پرده و مباحث مرتبط می پرداخت و این روزها در تعطیلی سینماها و طرح شدن مباحثی چون اکران اینترنتی، میدان دار طرح چالش های جدید شده است.
«سینما معیار» هفته گذشته در گفتگوهایی با کارشناسان و مدیران وی او دی ها به ظرفیت های اکران آنلاین فیلم های سینمایی پرداخت و یک هفته قبل تر که مباحث پیرامون محمد امامی و سرمایه گذاری وی در پروژه های سینمایی داغ شده بود به موضوع شفافیت مالی در سینما پرداخت که گفتگوی این شبکه با منیژه حکمت و انتقادها و مواضع او نسبت به دولت نیز با بازتاب زیادی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مواجه گردید.
برنامه «گیومه» نیز شنبه تا چهارشنبه از رادیونمایش روی آنتن می رود و به حوزه های مختلف هنر مثل تئاتر و سینما می پردازد. این برنامه نیز هر از گاهی گفتگوهای جریان سازی دارد که نمونه ای از آن گفتگوی چند روز پیش این برنامه با حامد عنقا طراح و نویسنده سریال «آقازاده» بود که به تشریح وضعیت این پروژه و حتی اهمیت و تفاوت آن نسبت به پروژه های قبلی اش پرداخت؛ گفتگویی که باز هم در رسانه ها بازتاب یافت و به اشتراک گذاشته شد.
پیشنهاد ویژه؛ حال خوب یک «دعوت»
حضور روحانیون در قاب سیما در قامتی فراتر از یک کارشناس تجربه ای است که طی سال های متمادی در رسانه ملی آزمونش را پس داده است. از حجت الاسلام راستگو و برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان تا حجت الاسلام قرائتی که سال هاست پای تخته سیاهش مباحث مختلفی را پیش روی مخاطب طرح می کند و قدمت بحث هایش هیچگاه مانعی برای قدیمی شدن حرف ها و بحث هایش نشده است.
حجت الاسلام برمایی و حضور وی در اجرای برنامه «دعوت» برای دومین سال است که در ماه رمضان با اقبال مخاطب همراه شده است. با این وجود برنامه دعوت که چندین سال است روی آنتن شبکه یک می رود علاوه بر حضور این مجری- روحانی به ظرفیت های ویژه تری اتکا کرده است.

این برنامه که بااینکه روایت های قصه محور آن موجب شد سال قبل با «ماه عسل» مقایسه شود اما جزو برنامه هایی است که عضو اصلی تیم «ماه عسل» هم در آن حضور دارد یعنی محمد پیوندی که اینجا نقش سردبیر را دارد و شاید همین سبب شده است که انتخاب میهمانان بر طبق موضوعات مهمتری شکل بگیرد.
«دعوت» در چند شب اخیر سراغ مهمانانی رفت که حضورشان تحت تأثیر کرونا بود اما به صورت ویژه ای در این ایام از خودگذشتگی، صبوری و تسلیم نشدن را نشان داده اند. بطور مثال این برنامه در نخستین قسمت سراغ دو مادر رفت؛ پزشکی که تا اخرین لحظه حاملگی درحال خدمت به بیماران بود و پرستاری که کرونا او را دوماه از فرزند خود دور کرد.
این برنامه که تهیه کنندگی آنرا مجتبی کشاورز بر عهده دارد چند شب پیش نیز زوجی را دعوت کرد که قبل از این تصویر آنها در شبکه های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شد و آن تصویر زن سالخورده ای بود که بر صورت همسرش ماسک می زد و حالا در این برنامه از عاشقانه های زندگی خود و همسرش می گفت.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای هفت روز سیما در مهر؛ مسیح زیر تیغ نقد كارگردان مسیح بسته هستند Date | 30/04/2020