فیلم بازی نوروزی-۶؛ قاتلی كه فرق چاقوی اصل و تقلبی را نمی دانست!

    Home  /  جشن  /  فیلم بازی نوروزی-۶؛ قاتلی كه فرق چاقوی اصل و تقلبی را نمی دانست!

فیلم بازی نوروزی-۶؛ قاتلی كه فرق چاقوی اصل و تقلبی را نمی دانست! Image

فیلم بازی نوروزی-۶؛ قاتلی كه فرق چاقوی اصل و تقلبی را نمی دانست!

صد كادو: اینكه فیلم ریان جانسون به راحتی ما را به یاد آثار كلاسیك معمایی می اندازد و حال و هوای زمانه حالا را هم دارد، دلیل كافی برای علاقه مندان سینماست كه به تماشای چاقوها بیرون بنشینند.

خبرگزاری مهر- گروه هنر- سیدسعید هاشم زاده: ریان جانسون كه در سال ۲۰۱۷ پروژه «جنگ ستارگان» را زیر نظر جی جی آبرامز به سلامت به سرانجام رساند، اكران كرد و فروشی میلیارد دلاری داشت، حالا پس از هوكر و برادران بلوم، سراغ یك درام، آن هم از جنس درام معمایی رفته است.
ریان جانسون خودش این اثر ارجینال را به نگارش درآورده و در بازه زمانی كه سینمای جهان با فیلم های كارگاهی/ معمایی نظیر «شرلوك هلمز» همچون آثاری علمی تخیلی برخورد می كرد، او به شكلی كلاسیك، طرح و دسیسه ای برای قتل یك ثروتمند را، كه از پیرنگ های مهم یك اثر كارگاهی/ معمایی است، برای ما به نمایش گذاشت.
اینكه اثر جانسون به راحتی ما را به یاد آثار كلاسیك معمایی می اندازد و اینكه حال و هوای زمانه حالا را دارد، فكر می كنم دلیل كافی باشد برای كشاندن علاقه مندان امروز این ژانر به سینما و تماشای فیلم «چاقوها بیرون».
در ترجمه نام اثر به فارسی «چاقوكشی» نیز به چشم می خورد كه باتوجه به معنای اصطلاح آن در زبان فارسی ترجمه ای غلط انداز و گمراه كننده است.

چرا خوب – چرا بد؟
دلایل زیادی برای خوب بودن فیلم «چاقوها بیرونـ به چشم می خورد. یك فیلم خوب معمایی از اسمش آغاز می شود؛ «چاقوها بیرون» این اسم كاملی است برای اثری كه به آن هم نمادین نگاه می كند و هم نگاهی اتمسفری روی آن دارد.
چاقو و بیرون كشیدن آن دلالتی بر یك نزاع خونین دارد و از طرف دیگر نشانه و موادی به نام چاقوست كه اختتام داستان را رقم می زند، انگیزه شخصیت ها را كامل می كند و می تواند ما را به نقطه نتیجه گیری متصل كند.
هیچ كلامی در این اثر بیهوده به كار گرفته نشده است. جمله های ترومبی بزرگ با بازی كریستوفر پلامر یك یك نشانه هایی را برای داستان به جا می گذارد، اثرگذاری هر عمل در كشف ماجرا دیدنی است و این دقیقاً خاصیت مناسب و قابل تامل برای یك اثر معمایی است.
معما و تعلیق و غافلگیری، هر سه عنصر دراماتیك به خوبی در فیلم جاگذاری شده اند و قدم به قدم مخاطب را به سمت كشف معما راهنمایی می كنند. اطلاعات و شخصیت پردازی در فیلم بازی پیچیده را به راه می اندازد كه شاید همین پیچیدگی بیش از اندازه باشد كه نیاز به یك سخنرانی پر طمطراق از طرف كارآگاه را در فصل نهایی اثر قطعی می كند و شاید همین بخش پاشنه آشیل ماجراست.
اینكه معماها به ترتیب حل و فصل می شوند اما معمای كلی و اصلی فیلم در یك نطق باز می شود كه البته این هم سنت یك اثر كارگاهی است اما یك جمع بندی از روی عجله و سریع هم شمرده می شود.

بهترین سكانس؛ تفاوت چاقوی اصل با تقلبی!
لحن طنازانه جانسون در «چاقوها بیرون» یكی از نقطه قوت های اصلی فیلم است. جانسون این لحن را در جای جای اثر و حتی در خاصیت شخصیتی چون مارتا اجرا می كند. بطوریكه مارتا اگر دروغ بگوید بی شك بالا می آورد.
فصل پایانی در اجرا یكی از فصول بی نقص جانسون در كارگردانی است. فصلی كه در كتابخانه، میان كتب معمایی فراوان، كارآگاه اكتشافات خودرا فصل به فصل در یك نطق طولانی جلو می برد، مارتا دروغ می گوید اما تهوع خودرا نگه می دارد و سپس روی قاتل (نوه ترومبی) بالا می آورد.
كمدی و حل معما تا اینجا ثمر بخش می شود اما هنوز غافل گیری مانده است. قاتل با چاقو به سمت مارتا می رود و چاقو را در قلب او فرو می كند، اما چاقو تقلبی است! یادمان می آید كه ترومبی بزرگ گفته بود آنها (خانواده اش) فرق بین چاقو اصل و تقلبی را نمی دانند.
اگر از این فیلم خوشتان آمد…
فیلم های گای ریچی كه به داستان های هولمز پرداخته را از دست ندهید. همین طور سریال «شرلوك هلمز» (نسخه جدید و قدیمی). كه البته در نسخه قدیمی كلاسیك تر و نزدیك تر به «چاقوها بیرون» است و در نسخه جدید دورتر و كمی علمی تخیلی.
نگرش های نقادانه ای كه می توانید دنبالش كنید…
فیلم به شدت نگاه جامعه شناسانه كلاسیك مولف را در بر دارد. نگاهی كه بین فقیر و غنی در داستان های بریتانیایی اصل طلایی شمرده می شود. به همین علت می توان چنین دیدگاهی را در بازبینی اثر دنبال و واكاوی كرد.

منبع:

Author | صدکادو Comments | دیدگاه‌ها برای فیلم بازی نوروزی-۶؛ قاتلی كه فرق چاقوی اصل و تقلبی را نمی دانست! بسته هستند Date | 25/03/2020