به گزارش صد كادو سیدبشیر حسینی در نشست خبری برنامه عصر جدید احسان علیخانی را به سلطان غم تلویزیون تشبیه كرد كه حالا تبدیل به غول چراغ جادو شده است و جدی تر از قبل مقرر است سراغ فصل جدید این برنامه برود.
به گزارش صد كادو به نقل از مهر، نشست خبری برنامه «عصر جدید» امروز شنبه ۲۶ مرداد با حضور احسان علیخانی و داوران این مسابقه استعدادیابی در مركز همایش های صداوسیما برگزار گردید. احسان علیخانی در ابتدا در پاسخ به پرسشی درباره حساسیت استعدادیابی در برنامه عنوان كرد: در ظرف «عصر جدید» فراتر از ارسال یك ویدیو عمل می نماییم. ما در این فرایند چند مرحله داریم كه شاید در جلوی دوربین خیلی مشخص نباشد اما در فینال تصاویری داریم كه می تواند بخشی از این تلاش های پشت صحنه را نمایش می دهد. وی درباره روند انتخاب اولیه اظهار داشت: چند نفر تعداد مفصلی از ویدئوها را دیدند و آنها را انتخاب كردند. همینطور تیمی هشت نفره داشتیم كه پس از آن انطباق ویدیو با واقعیت را راستی آزمایی می كردند و بعد تیم دیگری موقعیت جغرافیایی، خانواده فرد و… را شناسایی می كرد. مرحله به مرحله كه جلو آمدیم كار كردیم و حتی ۲ باشگاه مهارت گذاشتیم كه در آن استادانی به صورت افتخاری آمدند و با شركت كننده ها كار كردند. علیخانی افزود: برنامه ما صرفا این نبود كه هركسی ویدئو بفرستد، او را روی صحنه بفرستیم. بسیاری از این بچه ها تهران را ندیده بودند و یا خیلی ها اصلا دوربین ندیده بودند مانند پسر بچه ای كه از نقطه مرزی كشور در برنامه شركت كرده بود اما توسط تیم طراحی و مربیان برنامه روی این بچه ها كار می شد تا بلد شوند چگونه روی صحنه بیایند. وی با اشاره به برخی انتقادها در فضای عمومی جامعه در خصوص اینكه در نهایت چه برنامه ای برای استعدادها در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: «عصر جدید» یك برنامه استعدادیابی عمومی است و یك مدرسه تخصصی نیست اما به اذعان دیگران ما فراتر از ضبط یك برنامه تلویزیونی برای شركت كنندگان وقت گذاشتیم. برخی این نكته را مطرح نمودند كه آیا صرفا برای پر كردن برنامه از این بچه ها استفاده می نماییم و یا از آنها برای جلب مخاطب سواستفاده می نماییم در حالیكه باید بگویم هیچ كس این شركت كننده ها را نمی شناخت و جز نفرات محدودی كه در بعضی از جشنواره ها لوح گرفته بودند كسی آنها را ندیده بود. ما در چند قسمت نهایی برنامه به این مورد پرداختیم و قرار شد چند اعتبار تخصصی به فینالیست ها داده شود در حالیكه این كار خیلی سخت و پیچیده ای بود. ما چند شعار برای كشف شدن و دیده شدن داشتیم كه شعار آخر یعنی «رسیدن» خیلی مهم تر است و همین اعتبار تخصصی كه به برنده ها اختصاص می یابد خیلی مهم می باشد چون به توسعه مهارت آنها كمك می نماید. وی خاطرنشان كرد: من تمایل دارم پنج فینالیست برنامه در فصل بعد عضو گروه ما باشند در حالیكه امكان دارد یكی بخواهد آلبوم موسیقی بیرون بدهد و یكی دیگر بخواهد تمرین داشته باشد اما موقعیت كار برایشان فراهم است تا بتوانند پس از دیده شدن مسیرشان را ادامه دهند چون اگر حواسمان به این مسیر نباشد امكان دارد پایین بیفتند. این مجری تلویزیون درباره تغییر ساختار برنامه در فصل جدید هم عنوان كرد: این برنامه برای من با اختلاف، سخت ترین كار تمام عمرم بود و فكر نمی كردم با چنین پروژه ای مواجه شوم. این كار از لحظه پیش تولید در آستانه یك ساله شدن است. ما ضبط های طولانی داشتیم و میانگین ضبط ها امكان ندارد كمتر از ۱۵ ساعت باشد. مونتاژ برنامه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دقیقه است كه باید به ۱۰۰ دقیقه تبدیل گردد، حضور بچه هایی كه از شهرستان می آیند و غیره كه همه اینها كار را سخت می كرد. البته ین مطالب را از جهت مظلوم نمایی نمی گویم. برنامه ما صرفا این نبود كه هركسی ویدئو بفرستد، او را روی صحنه بفرستیم. بسیاری از این بچه ها تهران را ندیده بودند و یا خیلی ها اصلا دوربین ندیده بودند مانند پسر بچه ای كه از نقطه مرزی كشور در برنامه شركت كرده بود اما توسط تیم طراحی و مربیان برنامه روی این بچه ها كار می شد تا بلد شوند چگونه روی صحنه بیایندوی درباره بازه زمانی پخش فصل جدید بیان كرد: اگر شرایط فراهم باشد برای زمستان ۹۸ كار را آماده پخش می نماییم. علیخانی در پاسخ به سوالی درباره پخش برنامه در دوشنبه ها كه زمان پخش برنامه «نود» بود هم اظهار داشت: من خودم طرفدار سرسخت برنامه «نود» هستم اما ما زمانی روی آنتن رفتیم كه «نود» پخش نداشت. ایشان در ادامه درباره حضورش در برنامه كه آنرا نسبت به بقیه برنامه های استعدادیابی متفاوت می كند، اظهار نمود: چند نكته درباره برنامه ما وجود دارد كه برنامه را از باقی تلنت شوها جدا می كند. حضور میزبان در برنامه ما با بقیه برنامه های مشابه فرق دارد و من حسم این بود كه كارم در برنامه بعنوان وكیل و مدعی العموم بچه هاست. در تلنت شو ریتم خیلی بالاست؛ اجرا رای و تمام. من حس كردم برای بچه ای كه دسترسی به جایی ندارند حضور من و گفتگوهایم با آنها و داوران كمك كننده است. این مجری خاطرنشان كرد: بهرحال ما چهار داور با سلایق مختلف داشتیم كه هركسی روی رای خود پافشاری می كرد و تماشاگران هم در مواقعی می خواستند نظرشان را تحمیل كنند. من باز هم می گویم دخالت در رای ها را قبول دارم ولی خوب یا بدش بحث دیگری است. علیخانی درباره تعامل با آموزش و پرورش هم خاطرنشان كرد: فكر می كنم گاهی دوستان ما را با آموزش و پروش اشتباه می گیرند در حالیكه ما را باید بعنوان یك برنامه تلویزیونی دید. روزی كه قرار شد این برنامه را بسازم همه رفقای دلسوزم گفتند در نمی آید، در تلویزیون نمی گردد چنین برنامه ای ساخت. باید بگویم مردد هم شدم اما چیزی در درونم به من اظهار داشت كه می شود. وی افزود: من از نسل دهه ۶۰ هستم. در دوران كودكی و نوجوانی ما چه كسی برایمان استعدادیابی می كرد. اوج چالشی كه داشتیم پیش از كنكور بود. آن زمان به ما می گفتند اگر حفظیاتت خوب است برو رشته انسانی و اگر حل كردنی ات خوب است برو ریاضی. حتی اگر كودك رادیو خانه شان را خراب می كرد می گفتند حتما مهندس می شود. در مدارس هم اوج تحسین ما كارت های صدآفرین بود. اگر توانسته باشیم در این برنامه حسی را برانگیخته نماییم مه فكر می كنم این كار را كردیم، اتفاق مباركی است. البته الان معضلات جدی درباره نگاه پدر و مادرها به استعدادها داریم كه امیدوارم «عصر جدید» در این روند استعدادیابی تاثیر بگذارد. ایشان در ادامه درباره كپی بودن برنامه هم عنوان كرد: خارج از تعقل است كه هر یك از ما باردیگر چرخ را اختراع نماییم. ماجرای تلنت شو قدمت چند دهه ای دارد و بیشتر از ۷۰ كشور این تلنت شوها را برگزار می كنند. این مقایسه ها برای من خیلی عجیب بود چون اگر بخواهیم اینجوری نگاه نماییم اخبار و خبرگزاری هم كپی است. اینكه چقدر متناسب با فرهنگ خود كار می نماییم بحث دیگری است اما من حالا درباره فرم و ساختار حرف می زنم. ازاین رو این ماجرا كه چقدر می توانیم برنامه را با فرهنگ خودمان منطبق نماییم خیلی برایم مهم بود. این برنامه را نمی گردد با برنامه های استعدادیابی سال ۲۰۱۹ مقایسه كرد اما به نسبت نخستین دوره هایی كه هر یك از این كشورها برگزار كردند، خیلی بهتر بودیم. علیخانی افزود: ما این برنامه ها را دیده ایم و فكر نمی كنم تلنت شویی در دنیا باشد كه نقال و خراط در برنامه اش آورده باشد چون اینها مختص ماست و این از مهمترین نقدهایی بود كه به ما شد. به نظرم فراتر از اثر این منتقدان می خواستند با تلویزیون طرف دعوا باشند مثلا می گفتند میز شما شبیه ایرانیان نیست در حالیكه من واقعا نمی دانم باید چه كنم كه میزمان شبیه میزهای ایرانی باشد. در این مدت اجراهایی در تلویزیون دیده شد كه تا الان دیده نشده بود و این خیلی اتفاق ویژه ای بود مثل بچه های خلاق پاركوكار كه قبل از این گمنام بودند. همینطور گفتگوهایی با میهمانان ویژه داشتیم و اتفاقاتی با این ترتیب شكل گرفت كه غنیمت بزرگی بود. در ادامه بشیر حسینی یكی از داوران برنامه اظهار داشت: ما حتی ۱۰ جذابیت اول تلنت شوها را درآورده بودیم و دیدیم چهار جذابیت اول مثل مسایل جنسی و رقص را نمی توانیم اجرا نماییم. مورد دیگر حیوانات بود و دیگری ابزار ساز كه البته همان ساز ابداعی هم با نگرانی ما در برنامه حضور یافت پس ما تا ۴۰ درصد نمی توانستیم از جذابیت بقیه تلنت شوها استفاده نماییم اما مهمتر از همه ایمان علیخانی بود كه سبب شد این اتفاق شكل بگیرد. وی خاطرنشان كرد: به نظرم سوال تقلیدی بودن برنامه یكی دو ماه اول بوجود آمده بود و پس از آن بسیاری به این نتیجه رسیدند كه كار تقلیدی اگر همسان سازی نشود فرهنگ ایرانی زود آنرا پس می زند. علیخانی در ادامه درباره بودجه برنامه عنوان كرد: من از شما خواهش می كنم دعا كنید به ما بودجه بدهند چون خیلی اوضاع ما خراب است. ما فینال را هم گرفته ایم و سفرهایی هم داشتیم اما الان یكی از بزرگترین معضلات ما مباحث مالی است. به نظرم كار ما از تولید سریال خیلی سخت تر است چون جلسات ارزیابی داریم كه در آن ۱۱ نفر حضور دارند و خروجی آن جلسات است كه نشان داده است بیچاره می شویم یا نه!(می خندد) بچه ها از جایی هم به لحاظ دستمزد و هم انرژی بریده بودند اما اینكه اعلام گردید برنامه ۷۰ درصد مخاطب دارد انرژی زیادی به ما پمپاژ كرد. در ادامه بشیر حسینی درباره طنز «ناخونك» كه آیتمی درباره «عصر جدید» داشت، خاطرنشان كرد: در حوزه جامعه شناسی می گویند مردم وقتی مساله ای برایشان مهم شود با آن شوخی می كنند. برای ما هم هرچقدر این شوخی ها با نقدهای مهمتری همراه بود ما هم با آن همراه می شدیم. من به پشت صحنه برنامه «ناخونك» هم رفتم و اتفاقا از طنز آن استقبال می كنم. اگر خود ما نقد درست اجتماعی نكنیم از بیرون می آیند و طومار ما را می پیچند. همین الان چند مجموعه دیگر می خواهند مثل برنامه ما تولید كنند كه امیدوارم از مرز تقلید و ادا فراتر روند. خوشحالم كه با ما شوخی شد با این وجود بسیاری از برنامه سازان به خصوص طنزپردازان خوششان نمی آید با آنها شوخی شود. برخی تصور می كنند گریه از «ماه عسل» اختراع شده است و حتی اگر الان در استودیوی ما خاك بلند شود و اشك در چشم مخاطبان جمع شود، می گویند من اشك شان را درآورده ام. تلنت شو زیر مجموعه ساختار رئالیتی شو است و این ساختار با احساس سر و كار داردعلیخانی در ادامه درباره رده بندی سنی كه ناگهان در وسط برنامه ظاهر می شد، توضیح داد: ما یك جاهایی درباره رده سنی خیلی سخت می گرفتیم و به سنین زیر ۱۶ سال اخطار می دادیم كه برخی صحنه ها را نبینند در حالیكه نوجوان امروز خیلی چیزها را می بینند و می دانند با این وجود در این هشدارها بیشتر روی سخن مان با خانواده ها بود كه اگر فرزندشان را می شناسند كه اهل ماجراجویی است حواسشان به او باشد. می دانید اگر در این مورد بخواهیم خیلی محدودیت داشته باشیم و سخت گیری نماییم به عقب برمی گردیم اما باید شكل و قاعده پیدا كند و همه تكلیفشان را بدانند. وی درباره این مساله كه از رویكردهای «ماه عسل» در این برنامه استفاده می نماید، عنوان كرد: برخی تصور می كنند گریه از «ماه عسل» اختراع شده است و حتی اگر الان در استودیوی ما خاك بلند شود و اشك در چشم مخاطبان جمع شود، می گویند من اشك شان را درآورده ام. تلنت شو زیر مجموعه ساختار رئالیتی شو است و این ساختار با احساس سر و كار دارد. فرق ما با بقیه تلنت شوها این بود كه پر از احساس بودیم؛ گاهی گریه مان می گرفت و گاهی هم شاد می شدیم. حتی چند اتفاق در برنامه افتاد مثل ماجرای كمك به سیل زده ها كه بی نظیر بود و مردم بیشتر از ۷۰ میلیارد تومان به «عصر جدید» پول دادند و ۱۰ هزار محموله به این مناطق فرستاده شد. اریا عظیمی نژاد هم درباره تجربه خود از داوری این برنامه اظهار داشت: از مرحله دوم همه ما درگیر احوالات شركت كننده ها شدیم. مرحله اول ابتدا به ساكن با آنها روبرو می شدیم و كارشان را می دیدیم ولی مرحله دوم با خصوصیت های آنها هم آشنا می شدیم و این روی ما تاثیر می گذاشت. البته در مرحله اول مهارت بچه ها برایمان مهم بود اما جایگاه آنها هم اثر داشت. اگر «عصر جدید» این بعد را نداشت كه با بچه ها زندگی نماییم برنامه ای لوس و بی مزه می شد. تلاش این بچه ها كه سخت می كوشند و زندگی هایی كه داشتند برای من كلاس درس بود. من بالای ۱۵۰ كار گروهی مثل فیلم و سریال انجام دادم اما این كار به همت علیخانی رخ داد و از حضور در آن خرسندم. بشیر حسینی هم در ادامه درباره تغییر رویكرد علیخانی از اجرا در «ماه عسل» و این برنامه اظهار داشت: احسان با «عصر جدید» از سلطان غم به غول چراغ جادو تغییر جایگاه داد كه البته باید بگویم «عصر جدید» ۲ خیلی جدی تر برگزار می گردد. علیخانی در ادامه با جلب توجه رسانه ها به پشتیبانی از عصر جدید بیان كرد: اتفاقاتی در عصرجدید رخ داد و آیتم هایی پخش گردید كه تصورم بعنوان برنامه ساز این است كه كارهای مهمی بود من حدود ۲۰ سال است در تلویزیونم به نظرم ما خط قرمزهایی را درنوردیدیم كه تصورش را در گذشته نداشتم. امكان دارد من مثل بسیاری دیگر نقدهایی به ساختار و مدیریت تلویزیون داشته باشم اما بدون تردید شبكه سه و تلویزیون جز بحث های مالی كه ما درباره اش گرفتاری داشتیم حمایتشان فوق العاده بود و از مدیران، پخش و حتی تامین برنامه شبكه سه تشكر می كنم وی ادامه داد: من آیتمی داشتم كه فكر نمی كردم پخش شود ایا خاطرتان می اید كه اجرایی شبیه دختران نینجا یا شركت كنندگان پاركوكار در تلویزیون دیده باشید. با این وجود در مواردی كه چنین آیتم هایی داشتیم جمله جذابی گفته می شد كه اگر ما پای این بچه های مملكت نایستیم كجا می خواهند بروند. این را هم بگویم كه در این مدت یك مرتبه یك نفر به من بعنوان سازنده زنگ نزد كه بگوید بین این دو نفر مثلا فلانی رای بیاورد. وی افزود: طرح این برنامه برای سال ۹۶ است و همان موقع با كریمان انداز و برانداز كردیم و گفتیم بعید است بتوانیم این برنامه را بتوانیم بسازیم. حالا هم حرفم این است كه اگر مبحث استعدادیابی را حمایت نكنیم و مسیرها و میانبرهای این مدلی هم از بین برود باردیگر به زمان قبل برمی گردیم. دوستی از من پرسید چطور فضا باز شد و من گفتم هم بحث گذر زمان است و هم جوان شدن مدیران. وی افزود: ۱۰۳۸ نفر در چارچوب اجراهای گروهی و فردی نزدیك به ۲۰۰ اجرا به صحنه بردند. امین حیایی داور مسابقه عصر جدید هم در ادامه نشست درباره حضور خود در این برنامه اظهار نمود: این خواست خدا بود كه من مقطعی كه نمی خواستم كار سینمایی و تلویزیونی كنم به این برنامه بپیوندم. حتی بارها برای ساخت چندین برنامه استعدادیابی در شبكه های دیگر هم دعوت شدم كه نقش مجری را بر عهده داشته باشم اما با عنایت به این كه در خودم توانایی اجرا نمی دیدم، همكاری را رد كردم. پیشنهادات خوبی هم داشتم اما قبول نكردم تا اینكه پیشنهاد برنامه عصرجدید به من شد برنامه ای كه طراحی جذابی داشت و در همه حوزه ها استعدادیابی وجود داشت اما برنامه های دیگر در مقایسه با عصر جدید بگونه ای بودند كه فقط یك هنر و یك استعداد یابی در آن مطرح بود بعنوان مثال استعداد یابی بازیگری. اما این برنامه تجربه خوبی برای من بود من كه همیشه داوری می شدم نه كسی را داوری كرده بودم و نه قضاوت. وی درباره حواشی داوری ها هم اظهار نمود: جاهایی پیش می آمد كه بدون سختگیری رای مثبت بدهم و مطرح می شد كه چرا خرس مهربان شده ای اما دلیل داشتیم بهرحال عصر جدید در مرحله مقدماتی بود و ما در این مرحله فرصت به شركت كنندگان می دادیم تا رشد آنها را ببینیم اما در مرحله دوم به سختگیری بیشتری رسیدیم و تلاش كردیم این سختگیری را لحاظ نماییم. علیخانی در بخشی دیگر از نشست اظهار داشت: من ماه عسلی ساختم كه سه دوره اش با شخص دیگری اجرا شد و ما پشت در بودیم و هیچ گاه هم برای كار با مدیری، در اینباره حرف نزدم من فكر می كنم این برنامه ها برای مردم است. وی افزود: من هنوز پی قهرمانم. در ماه عسل این قهرمانان قصه خویش را بیان می كردند و حالا اینجا مسیر قهرمانی است چون فكر می كنم جامعه الان به نشاط و امید نیاز دارد خیلی خوشحالم بعضی از بچه ها می گویند كه قرار بوده مهاجرت كنند و منصرف شده اند الان تنها دارایی ما امید است. علیخانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره انتقاد حسین علیزاده از بكارگیری نوجوانان در برنامه خاطرنشان كرد: ایشان احیانا درباره خانواده ها جمله ای گفته اند چون من عاشق علیزاده هستم و هرچه بگویند روی چشم ما جا دارد. او همینطور درباره انتقاد به اینكه برخی مطرح نمودند در گینس ثبت ركورد كرده اند، توضیح داد: كسی در برنامه ما ركورد گینس را ثبت نكرده است و تنها ركورد زده است. وی ادامه داد: ما یك تعهد اخلاقی و حرفه ای گرفتیم كه در طول مدتی كه برنامه ساخته و پخش می شود حاشیه نداشته باشند اما من نمی توانم گارانتی بدهم كه یك نفر تا سال دیگر خطا نمی كند به هر حال امكان دارد. یك سال دیگر طرف یك دعوایی در خیابان می كند و بعد بگویند شركت كننده عصر جدید بود. تهیه كننده عصر جدید هم در بخش دیگر به حضور زنان در برنامه اشاره و بیان كرد: از پنج فینالیست ما دو نفر خانم هستند گروه نینجا و خانم عبادی و برای من جالب بود كه بازیگر خانمی استوری گذاشته بود كه عصر جدید برای اقایان است چون در این برنامه زنان نمی توانند اواز بخوانند احیانا او از دانمارك امده است. از سوی دیگر ما مأموریت های مشخص و محدودی در تلویزیون داریم و باز بعضی می گویند چرا ساز را نشان نمی دهید و نمی دانند كه این اندازه از تصمیم گیری درباره نمایش ساز ربطی به تلویزیون ندارد. علیخانی در بخش دیگر درباره تغییر داوران هم اظهار داشت: داوران ما همه شان حرفه ای بودند. نحوه قرارداد بستن با این افراد به نظرم بسیار دلی بود. ما الان باری را با خود می بریم كه هنوز تمام نشده است و باید دید اصلا خودم هستم یا خیر. الان به نظرم موعد تصمیم گیری در این زمینه نیست. او در آخر اظهار داشت: برنامه ما شب عید غدیر از ۹ و ربع تا یك شب روی آنتن می رود كه پنج فینالیست حضور دارند و در آن فقط مردم رای می دهند و سه روز بعد یعنی پنجشنبه پنج ساعت برنامه زنده داریم كه البته نگرانی هایی هم برای آن داریم ما ۲۵ دوربین داریم و خیلی نگرانم كه ریتم افت كند. قرار ما این است كه در برنامه زنده هم رای ها ادامه داشته باشد و یكم شهریور نفر اول تا پنجم را اعلام می نماییم.
categories & tags
In جشن, جشنواره, کادو, هدیه
By تولید, جشن, جشنواره, سفر